Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Bulten för bakdämpare i aluminiumbärarm var väldigt illa tilltygad när jag skulle ha lös den i helgen, så jag gav mig i väg på jakt efter en ny.
Nåt PET nummer har jag inte lyckats få fram bara M14 via workshop pdf:erna.
Provade med Mekonomen,Laitis,Jula och t.o.m clas ohlson men ingen har så grova.
Så vart vänder jag mig ? Jag har så klart mailat peter på utzon.
Det är en M14 och de flesta har bara bultar upp till M12 verkar det som i umeå
Nåt PET nummer har jag inte lyckats få fram bara M14 via workshop pdf:erna.
Provade med Mekonomen,Laitis,Jula och t.o.m clas ohlson men ingen har så grova.
Så vart vänder jag mig ? Jag har så klart mailat peter på utzon.
Det är en M14 och de flesta har bara bultar upp till M12 verkar det som i umeå
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Skicka ett PM till "951master" han har haft längre/hårdare sånna bultar till salu.
Dessa bultar är fingängade och därmed är väldigt ovanliga.
/ Erol
Dessa bultar är fingängade och därmed är väldigt ovanliga.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Wurth har. Inte gratis, men dom har även olika längder om man vill späjsa ut för coilover.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Jag har mina gamla över om du vill ha? 

Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Jag hör av mig under dagen så får vi se om du får lägga dom på ett brev till mig, tror vi kan komma överrens om ett pris,JBlom wrote:Jag har mina gamla över om du vill ha?
ska kolla runt på lite järnaffärer också här i stan.
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Gör så du.thesaint wrote:Jag hör av mig under dagen så får vi se om du får lägga dom på ett brev till mig, tror vi kan komma överrens om ett pris,JBlom wrote:Jag har mina gamla över om du vill ha?
ska kolla runt på lite järnaffärer också här i stan.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Samma har hänt mig, tror en Curb på Gotland Ring (skev fälg) är orsaken. Ringde Porsche Service Center Haninge (gamla K3) och det är en vanlig M 14 x 1,5 bult 85 mm lång. Vilken kvalitet som behövdes vet jag inte men gissningsvis så är vanlig 80 kvalitet tillräcklig, om jag inte missminner mig skjuvar en M 12 av vid 6 ton eller så, en 14 klarar i såfall 8 ton. Det är mycket med tanke på vad bilen väger.
Jag beställde hur som helst en orginaldetalj för att vara berg bomb men antagligen bara fegt.
//TL
Jag beställde hur som helst en orginaldetalj för att vara berg bomb men antagligen bara fegt.
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Farsen fortsatte under dagen, meca, autoparts, beijer, bäcklunds(järnhandel) som kunde beställa hem 25 om jag ville ha det. Sedan van service som säljer jänkbilar.
Till sist så åkte jag på VAG(motorcentralen) där en vänlig farbror till sist efter lite grävande kunde plocka fram exakt en sån bult, dock med en grov fast "bricka" vid huvudet och dessutom 90 lång, han plockade med några lösa brickor och sa att det var det bästa han kunde göra, så jag slog till.
Jag har tyvärr inte monterat kalaset än, men tack för tipsen. Jag håller mig lite öppen fortfarande till att köpa jbloms gamla.
När det gäller bulten stämmer det som torbjorn698 säger, förutom att jag tror att kvaliten är 8.8, så står det i alla fall på kolumnen material i garage workshopen för chassit.
Till sist så åkte jag på VAG(motorcentralen) där en vänlig farbror till sist efter lite grävande kunde plocka fram exakt en sån bult, dock med en grov fast "bricka" vid huvudet och dessutom 90 lång, han plockade med några lösa brickor och sa att det var det bästa han kunde göra, så jag slog till.
Jag har tyvärr inte monterat kalaset än, men tack för tipsen. Jag håller mig lite öppen fortfarande till att köpa jbloms gamla.
När det gäller bulten stämmer det som torbjorn698 säger, förutom att jag tror att kvaliten är 8.8, så står det i alla fall på kolumnen material i garage workshopen för chassit.
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
thesaint wrote:Blom har du fått ut 951an än..?JBlom wrote:Jag har mina gamla över om du vill ha?
Jag hör av mig under dagen så får vi se om du får lägga dom på ett brev till mig, tror vi kan komma överrens om ett pris,
ska kolla runt på lite järnaffärer också här i stan.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Sieverts i Stockholm är bra källa. Säljer säkert även i enstyck.
Frågan är hur "8.8" förhåller sig till de kvalitetsbeteckningar vi är vana vid som är 60, 70 och 80?
//T
Frågan är hur "8.8" förhåller sig till de kvalitetsbeteckningar vi är vana vid som är 60, 70 och 80?
//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Affärer riktade mot maskin- och verkstadsindustri som Swedol har ofta ett större bultsortiment. Jag köpte nyss en påse blandade bult för, tror jag, 80 kr kilot och det var insex i varierande längd och dimension (alla 12.9). De hade M14 vill jag minnas.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Vilka är det som är vana vid 60, 70, 80 då? Jag skulle säga att "vi" är vana vid 8.8, 12.9 osv snarare än 60,70,80 (som iaf jag inte hört talas om när det gäller styrka på skruv)...Torbjorn968 wrote:Frågan är hur "8.8" förhåller sig till de kvalitetsbeteckningar vi är vana vid som är 60, 70 och 80?

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Med hårdare bult borde rimligtvis inte åtdragsmomentet stämma längre pga mindre sträckning. Jag undrar vad det kan få för konsekvenser. Jag skulle själv vilja byta till bättre bult men inte förrens någon som är riktigt insatt i ämnet kan bekräfta att det inte för med sig andra problem.
Det bästa vore ju också att göra ett riktigt test på hur mycket kraft originalgängan i bärarmen klarar av.
Troligtvis behöver man dra en 10.9 eller 12.9 bult till ett högre moment, men då kvarstår frågan om gängan.
Kanske ska göra ett inlägg på rejsa om det..
Det bästa vore ju också att göra ett riktigt test på hur mycket kraft originalgängan i bärarmen klarar av.
Troligtvis behöver man dra en 10.9 eller 12.9 bult till ett högre moment, men då kvarstår frågan om gängan.
Kanske ska göra ett inlägg på rejsa om det..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Man ska ju ha klart för sig att oavsett 8.8, 10.9 eller vad det är så är ju e-modulen den samma. Den kommer ju fjädra lika mycket. Att den sedan tål mer last innan den defromeras känns ju kanske inte så petnoga egentligen - det är ju inte klämkraften som är dimensionerande. Det är dessutom så att det troligen blir gängan i bärarmen som blir dimensionerande för momentet. Jag hade inte dragit med mer moment bara för att jag bytt till en tuffare skruv - bärarmen är ju lika "vek" ändå.
Jag ser inte riktigt nyttan med att byta till en högre rating i detta fall än det sitter original med tanke på hur bultförbandet belastas. Finns det erfarenheter av brustna eller ens böjda skruvar där ute? Försöker vi lösa ett icke-problem?
Jag ser inte riktigt nyttan med att byta till en högre rating i detta fall än det sitter original med tanke på hur bultförbandet belastas. Finns det erfarenheter av brustna eller ens böjda skruvar där ute? Försöker vi lösa ett icke-problem?
- eggaD
- S2-Poster
- Posts: 255
- Joined: 2008-01-14 21:51:40
- Bilmodell: 944 S2 - Såld
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Bult för bakdämpare i aluminiumbärarm
Jag skulle precis kommentera samma sak Henka_E... 

Dag Malmberg
PCS 11073
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14587/]944 S2 -90[/url]
PCS 11073
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14587/]944 S2 -90[/url]
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]