Hur gör ni med camber bak, ni som kör en del bana? Jag upptäckte under helgen att jag har med camber bak än fram Dessutom mer på höger bak än på vänster Jag kände inget av det under körning, men det ser lite kul ut. Ser ut att vara 1-2 grader.
Har ni camber ställt bak och i så fall hur mycket? Hur justerbart är det egentligen?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Ok, om jag ställer till 2-2,5 så borde det bli bra då. Vill ju att den skall vara körbar och inte slita för ojämnt på vanlig väg åxå.
Dea, har du 2,5 framme åxå?
//Sebbe
968 CS M030 - M220
gurra wrote:Neutral/0 toe fram är rätt OK även på gata samt 3-4 mm total toe in bak.
Tjena Gurra!
3-4mm, vad översätter man det som i grader? Eller uppger man generellt toe i mm? Vill bara veta vad jag skall be verksaden ställa, så att de förstår mig.
Är det ingen som erfar att det sliter mycket insida av däcket när ni kör med mycket camber? Det gjorde det på min förra banräser...
//Sebbe
968 CS M030 - M220
gurra wrote:Neutral/0 toe fram är rätt OK även på gata samt 3-4 mm total toe in bak.
Tjena Gurra!
3-4mm, vad översätter man det som i grader? Eller uppger man generellt toe i mm? Vill bara veta vad jag skall be verksaden ställa, så att de förstår mig.
Är det ingen som erfar att det sliter mycket insida av däcket när ni kör med mycket camber? Det gjorde det på min förra banräser...
//Sebbe
Va hade du för räser förut? Man får ju dessutom tänka på att en bil mcpärsonben fram kommer inte ha någon vacker camberkurva när man sänkt den en del, de kan göra att man måste kompensera med lite extra tilltagen statisk camber. Det är mest när man kör mycket landsväg som den nöter lite mer på insidan, på banan så vill den bara ha mer
//Sebbe
Va hade du för räser förut? Man får ju dessutom tänka på att en bil mcpärsonben fram kommer inte ha någon vacker camberkurva när man sänkt den en del, de kan göra att man måste kompensera med lite extra tilltagen statisk camber. Det är mest när man kör mycket landsväg som den nöter lite mer på insidan, på banan så vill den bara ha mer
Min förra räser var en Alfa Romeo 75 3.0. Ca 2,5 grad framme. Men den plogade triligen rätt mycket, så det kan ha berott på det...
Sammanfattning för en 968CS då:
2,5 grader framme (max utan fjäderbenslagringar) och toe+/- 0
2-2,5 grader bak, toe in 3-4mm (vad händer om man har +/-0 bak ?)
Nåt åt det hållet??
968 CS M030 - M220
2,5 grader framme (max utan fjäderbenslagringar) och toe+/- 0
2-2,5 grader bak, toe in 3-4mm (vad händer om man har +/-0 bak ?)
Det bör gå att få nästan -3 grader fram utan fjäderbenslagringar (tror jag iaf).
Har du +/-0 toe bak får du en reptilsnabb bakända som svänger in bilen lite väl hastigt kanske? (Gissar eftersom jag inte provat). Men man kan ju testa och se vad som händer...
F-n jag vet visst inte mycket alls såg jag nu... "tror" respektive "gissar" är ju inte direkt förtroende ingivande...