Camber bak 968CS

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Camber bak 968CS

#1 Post by SebStein »

Tjena!

Hur gör ni med camber bak, ni som kör en del bana? Jag upptäckte under helgen att jag har med camber bak än fram :) Dessutom mer på höger bak än på vänster :? Jag kände inget av det under körning, men det ser lite kul ut. Ser ut att vara 1-2 grader.

Har ni camber ställt bak och i så fall hur mycket? Hur justerbart är det egentligen?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#2 Post by Spånet »

Har för mig att jag har -4 bak och -4.5 fram :wink:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#3 Post by Dea »

Jag har haft jämnt och fint slitage på mina MPSC med camber på ca 2,5 grader.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#4 Post by SebStein »

Ok, om jag ställer till 2-2,5 så borde det bli bra då. Vill ju att den skall vara körbar och inte slita för ojämnt på vanlig väg åxå.
Dea, har du 2,5 framme åxå?

//Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#5 Post by gurra »

Ser ut att runt 3 grader bak. Definitivt för lite fram! Egentligen skulle du nog behöva 3,5-4 grader fram för att vara optimalt på bana.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#6 Post by Dea »

Har kört 3,2 gr fram med MPSC, R888 verkar vilja ha lite till.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#7 Post by SebStein »

Tack för alla svar killar!

Ursäkta att jag tjatar vidare, men finns det nån rekomendation på toe fram och bak, i kombinaton med cambern`?

//Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#8 Post by gurra »

Neutral/0 toe fram är rätt OK även på gata samt 3-4 mm total toe in bak.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#9 Post by SebStein »

gurra wrote:Neutral/0 toe fram är rätt OK även på gata samt 3-4 mm total toe in bak.
Tjena Gurra!

3-4mm, vad översätter man det som i grader? Eller uppger man generellt toe i mm? Vill bara veta vad jag skall be verksaden ställa, så att de förstår mig.

Är det ingen som erfar att det sliter mycket insida av däcket när ni kör med mycket camber? Det gjorde det på min förra banräser...

//Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#10 Post by patand »

SebStein wrote:Är det ingen som erfar att det sliter mycket insida av däcket när ni kör med mycket camber? Det gjorde det på min förra banräser...
Det där var en het fråga för ett tag sedan:

forum/viewtopic.php?f=3&t=21552" onclick="window.open(this.href);return false;

Fortsätt gärna i den tråden om du vill diskutera mer runt det ämnet. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4718
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#11 Post by Cédric »

SebStein wrote:
gurra wrote:Neutral/0 toe fram är rätt OK även på gata samt 3-4 mm total toe in bak.
Tjena Gurra!

3-4mm, vad översätter man det som i grader? Eller uppger man generellt toe i mm? Vill bara veta vad jag skall be verksaden ställa, så att de förstår mig.

Är det ingen som erfar att det sliter mycket insida av däcket när ni kör med mycket camber? Det gjorde det på min förra banräser...

//Sebbe

Va hade du för räser förut? Man får ju dessutom tänka på att en bil mcpärsonben fram kommer inte ha någon vacker camberkurva när man sänkt den en del, de kan göra att man måste kompensera med lite extra tilltagen statisk camber. Det är mest när man kör mycket landsväg som den nöter lite mer på insidan, på banan så vill den bara ha mer :)

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#12 Post by SebStein »

Cédric wrote:
SebStein wrote: Tjena Gurra!

3-4mm, vad översätter man det som i grader? Eller uppger man generellt toe i mm? Vill bara veta vad jag skall be verksaden ställa, så att de förstår mig.

Är det ingen som erfar att det sliter mycket insida av däcket när ni kör med mycket camber? Det gjorde det på min förra banräser...

//Sebbe

Va hade du för räser förut? Man får ju dessutom tänka på att en bil mcpärsonben fram kommer inte ha någon vacker camberkurva när man sänkt den en del, de kan göra att man måste kompensera med lite extra tilltagen statisk camber. Det är mest när man kör mycket landsväg som den nöter lite mer på insidan, på banan så vill den bara ha mer :)
Min förra räser var en Alfa Romeo 75 3.0. Ca 2,5 grad framme. Men den plogade triligen rätt mycket, så det kan ha berott på det...

Sammanfattning för en 968CS då:

2,5 grader framme (max utan fjäderbenslagringar) och toe+/- 0
2-2,5 grader bak, toe in 3-4mm (vad händer om man har +/-0 bak ?)

Nåt åt det hållet??
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#13 Post by patand »

SebStein wrote:Sammanfattning för en 968CS då:

2,5 grader framme (max utan fjäderbenslagringar) och toe+/- 0
2-2,5 grader bak, toe in 3-4mm (vad händer om man har +/-0 bak ?)
Det bör gå att få nästan -3 grader fram utan fjäderbenslagringar (tror jag iaf).

Har du +/-0 toe bak får du en reptilsnabb bakända som svänger in bilen lite väl hastigt kanske? (Gissar eftersom jag inte provat). Men man kan ju testa och se vad som händer... :mrgreen:

F-n jag vet visst inte mycket alls såg jag nu... "tror" respektive "gissar" är ju inte direkt förtroende ingivande... :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4718
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#14 Post by Cédric »

Problemet med 0 toe är att bilen toear ut när du bromsar och baken reser på sig och fjädrar ut, inte helt optimalt ur stabilitetssynpunkt.

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Re: Camber bak 968CS

#15 Post by SebStein »

Bra svar killar, tack!!

Är 3-4mm ansett som mycket eller är det "normalt"?

Att bilen toear ut när man bromsar hade jag inte tänkt på... är det vedertaget så på alla bilar?

//Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users