Akut tändningsproblem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

Akut tändningsproblem

#1 Post by Anders Z »

Hej hej,
Startmotorn går, men det finns ingen gnista i tändstiften. Och allt som brukar lysa när man vrider på tändningsnyckeln (oljetryckslampan m.m.) lyser inte, instrumenten är döda, men instrumentbelysningen, fläkt m.m. funkar. Kan det ha att göra med att vid vagnboksbesiktningen i måndags så testades huvudströmbrytaren med motorn igång, och den stannade som den skulle. Kan något elektriskt ha påverkats då? Har kollat säkringarna och flyttat runt några relän (likadana). Snälla hjälp, åker till Mantorp på fredag, race på lördag!
Mvh
Anders Z
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Akut tändningsproblem

#2 Post by maverick »

En vild gissning, larm?
Startspärren har gått i?

Testa att koppla bort batteriet och vänta en liten stund?
Kolla säkringen som går från larmet till bilens batteri?
Kolla övriga säkringar i larmet?

Jag hade ett liknande problem och då gick inte startmotorn (min klipper just den funktionen) och då var det säkringen till startspärren/larmet som var lite "glappig".
MVH//Per

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Akut tändningsproblem

#3 Post by Erol »

Jag skulle gissa på tändningslåset, inte helt ovanligt att de blir glappa!


//Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

Re: Akut tändningsproblem

#4 Post by Anders Z »

maverick wrote:En vild gissning, larm?
Startspärren har gått i?

Testa att koppla bort batteriet och vänta en liten stund?
Kolla säkringen som går från larmet till bilens batteri?
Kolla övriga säkringar i larmet?

Jag hade ett liknande problem och då gick inte startmotorn (min klipper just den funktionen) och då var det säkringen till startspärren/larmet som var lite "glappig".
Det sitter en immobilizer, men den verkar funka som den ska. När den är aktiverad går inte ens startmotorn och inte ens ett klick när man vrider på tändningsnyckeln. När den är avlarmad så går nu startmotorn men ingen gnista till tändstiften. Jag har prövat att koppla bort batteriet med huvudströmbrytaren, men ingen skillnad. Kan det finnas två kretsar i imobilizern, en till startmotorn och en annan till tändningen?
Jag är ingen fena på det elektriska, tyvärr...
/Anders
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

Re: Akut tändningsproblem

#5 Post by Anders Z »

Erol wrote:Jag skulle gissa på tändningslåset, inte helt ovanligt att de blir glappa!


//Erol
Hade lite såna tankar själv också, men hur kollar man det?
/Anders
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Akut tändningsproblem

#6 Post by patand »

Anders Z wrote:Det sitter en immobilizer, men den verkar funka som den ska. När den är aktiverad går inte ens startmotorn och inte ens ett klick när man vrider på tändningsnyckeln. När den är avlarmad så går nu startmotorn men ingen gnista till tändstiften. Jag har prövat att koppla bort batteriet med huvudströmbrytaren, men ingen skillnad. Kan det finnas två kretsar i imobilizern, en till startmotorn och en annan till tändningen?
Jag är ingen fena på det elektriska, tyvärr...
Tycker det låter som att original immobilizer fortfarande är inkopplad. Den stänger ju av tändningen men inte startmotorn.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Akut tändningsproblem

#7 Post by Mats Jacobsson »

patand wrote:
Tycker det låter som att original immobilizer fortfarande är inkopplad. Den stänger ju av tändningen men inte startmotorn.
På min -88 går inte startmotorn om immobilizer är aktiverad.
Har du kollat DME? eller så att givarna över svänghjulet inte är glapp/lösa/trasiga?
Två bra länkar
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/eng-15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Akut tändningsproblem

#8 Post by patand »

Mats Jacobsson wrote:
patand wrote:
Tycker det låter som att original immobilizer fortfarande är inkopplad. Den stänger ju av tändningen men inte startmotorn.
På min -88 går inte startmotorn om immobilizer är aktiverad.
Där ser man... på 968an gick startmotorn runt när man vred på nyckeln men den startade inte när larmet/immobilizer var aktiverat.

Verkar som det skiljer mellan årsmodellerna. 968an är en 93:a, din är en 88:a och Andreas är en 91:a, dvs mitt imellan 88 och 93 ungefär så kanske är det värt att kolla vilken typ av immobilizer han har. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

Re: Akut tändningsproblem

#9 Post by Anders Z »

patand wrote:
Mats Jacobsson wrote: På min -88 går inte startmotorn om immobilizer är aktiverad.
Där ser man... på 968an gick startmotorn runt när man vred på nyckeln men den startade inte när larmet/immobilizer var aktiverat.

Verkar som det skiljer mellan årsmodellerna. 968an är en 93:a, din är en 88:a och Andreas är en 91:a, dvs mitt imellan 88 och 93 ungefär så kanske är det värt att kolla vilken typ av immobilizer han har. :)

Så här fungerar min normalt: Immobilizer på = tändning av och startmotorn går ej, immobilizer avaktiverad = tändning på och startmotor går.

Så här fungerar det nu: Immobilizer på = samma som ovan, immobilizer avaktiverad = tändning av, startmotor går, instrumenten döda.

Jag har fått låna ett DME-relä som jag ska testa med om felet ligger där. Dessutom har jag precis visat felet för en larm-kille i Norrtälje som verkade veta vad han pratade om, han tror att felet ligger i immobilizern, jag ska dit i morgon f.m. och koppla förbi den. Sen håller jag tummarna....
/Anders
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

Re: Akut tändningsproblem

#10 Post by Anders Z »

Felet låg i immobilizern. Den är nu bortplockad och allt fungerar som det ska. Jag skickar ett stort tack till Andreas på DMC Sound i Norrtälje, det tog honom 2 minuter att ställa en säker diagnos, och ytterligare ca 30 att montera bort. Rekommenderas förstås!
Tack till alla som gett mig tips i tråden!
/Anders Z
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Akut tändningsproblem

#11 Post by maverick »

Kul att det löste sig!

Jag har inte lika bra erfarenhet av DMC, men tummen upp för det goda bemötandet du fick!
Bogserade du bilen dit?
MVH//Per

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Akut tändningsproblem

#12 Post by 944_Driver »

Grattis, du har troligen fått uppleva en så kallad 'load dump' skada pga att batteriet kopplades bort från generatorn under drift. Inte helt vanligt fenomen men det förekommer, välkonstruerad fordonselektronik ska innehålla skydd mot det men så är inte alltid fallet.

//Magnus, som jobbar med försöka övertyga diverse leverantörer om att man måste ha skydd mot detta ;)
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users