931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#496 Post by Cédric »

Min topp blev kolsyreisblästrad, klart trevligt eftersom bästermediet ångar bort av sig själv.

Nu har arbetet satt igång, kan alltid vara bra att ha sin motor digitaliserad, vem vet vad man kan komma att behöva i framtiden..:)

Dom här tre har jag hunnit med idag, snart är det bara dom bökiga grejerna kvar:) Dock tar det ändå jäkligt tidskrävande. Kommer nog hinna slita ut skjutmåttet innan jag är klar:)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#497 Post by gegge »

Jag tror inte du kommer lyckats fånga skillnaden mellan en orginaltopp och en putsad topp i ett strömmningsprogram. Anledningen är att man tar bort grader och gjutskägg mer än än att ändra vinklar och areor. Det som jag däremot tror på är att simulera övergången insug till topp som är väldigt "yxig". Luften kommer att släppa vid golvet och ha högst hastighet och täthet vid taket av kanalen. Simulera och optimera genom att ta bort k-jet spridaren, ventilstyrningen, 8mm ventilskaft och plasta upp golvet till D-profil. Flaskhalsen är fortfarande ventilsätet och storleken på ventilen. Men med back-cut och 3 graders säte blir det lite bättre. Ventilen går inte att förstora utan att valve shrouding uppstår, men en putsning av kanten upp till storleken av topplockspackningen hjälper en del. En excelsnurra om ventilspalter:
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... uding.xlsx" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Image
Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#498 Post by patand »

Cédric wrote:Min topp blev kolsyreisblästrad, klart trevligt eftersom bästermediet ångar bort av sig själv.
Något som går att fixa till min topp? Vore ju kul att få den uppmätt osv också som jämförelse med din.
Cédric wrote:Kommer nog hinna slita ut skjutmåttet innan jag är klar:)
SKUTMÅTT! :shock: Jag trodde du skulle använda någon form av 3D lasermätning! Huva, du har lite jobb framför dig med toppens kanaler osv! :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#499 Post by gegge »

Cédric: Kan du göra en enkel flödesimulering av vinkeln mellan insug och ventil?

Anledningen är våra toppar ser lite lustiga ut med ett insug som kommer 120° underifrån jämfört med moderna konstruktioner. Bl Joakim.S har rest sina insugskanaler av den anledningen vilket borde ge ett förbättrat flöde. Även Utzon hade en sådan topp, i varje fall bilderna av en.

Erland Cox som är erkänt duktig och väldigt påläst har gjort ett empiriskt test och kommit fram till motsatsen dvs 120° graders toppen flödar bättre än man tror. Men varför? Det kanske du kan se i en CFD analys? Kolla vidare på: http://www.topplocksverkstan.se/FLODESMODULEN.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#500 Post by Cédric »

Så, med lite möda och lite besvär är årets första event avklarat. Det blev en deltävling i PCS slalomcup på bromma. Behagligt att kunna åka 10 min bort för att köra konbana, men det får man sota för med vansinnigt grov asfalt, grus överallt, gropar och gupp här och där. Men uj så kul det är att för första gången få köra konbana med full attack med denna kärra. Hade meckat fjäderben in oändligheten veckan innan och konstaterat att fjädrarna jag fick av Jocke gjorde bilen ännu högre fram. Då jag inte ville kapa sönder hans fjädrar så bytte jag tillbaka till mina gamla men med ett "dött" varv avkapat på varje sida. Blir justerbara 2.25" nästa gång jag byter istället. Hur som helst så tuffade vi iväg och hade en skitkul dag, fint väder fast det var kyligt i luften. Det var vansinnigt halt med kalla r888or och den grova asfalten, det resulterade också i ett rappt slitage av däcken :(. Jag var orolig för att motorn som numera hade större turbo skulle bli jobbigt i konbanan, men det var lugna puckar, det som var svårast var att hålla sig ifrån alla powerslides, den går verkligen sjuukt bra nu. Tack "gegge" för att du pushade mig att sätta på den turbon :). Det jobbiga för dagen var att blien kändes otroligt gungig och överstyrd, detta trots att jag styvat upp krängarna både fram och bak. Såhär i efterhand så måste jag ha dragit ner dämparen fram till ootroligt mjukt när jag körde med mutterpickan, för såhär kändes den inte för nån vecka sedan. Trots att jag fick brottas med hiskelig överstyrning så lyckades jag placera mig 4 av 7 i r-klassen där för dagen samtliga bilar hade GT3 eller RS på bakluckan, ingen i vare sig standard eller classic körde snabbare än mig, mao 4e snabbast för dagen. Klart godkänd introduktion måste jag säga :D :D :D

Det blev några rejäla powerslides runt vändingen, det var verkligen en helt ny känsla av att kunna balansera sladden med gas och kunna hålla den runt hela vändingen, något som var helt omöjligt med 125 ponnysar. Synd att dom bredaste sladdarna inte kom med på film, dock en halvsnygg vänding i filmen nedan. Det var iaf en fantastisk känsla att fått den att gå så bra som den gör och att äntligen verkligen få vara försiktig med gasen för att inte komma ut på ställ. Med stötdämpning aktiverad fram och lite mer krängarjustering så kommer det bli en riktigt jäkla skoj säsong i år !!


Filmat utifrån och innifrån (nokia 5230)
http://www.youtube.com/watch?v=-V9a5EHTjIA" onclick="window.open(this.href);return false;

Carro är ute i svängen, kul att hon också tycker det är skitkul med räserkörning !

Image



Jocke, du hade väl någon brorson eller dylikt som ville ha fjädrarna? Nu är dom iaf lediga, ledsen för att jag haft dom så länge..

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 931 -80 Årets första slalomtävling avklarad..

#501 Post by Eddie Varvstopp »

Härlig läsning Cedric. Verkligen kul att se att det lirar så bra efter allt arbete med bilen. Hoppas du får en riktigt fin säsong :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Årets första slalomtävling avklarad..

#502 Post by Cédric »

Hoppas jag också, ses vi på knutan med TPC ?

gjorde en liten "sammanfattning" i första inlägget så man slipper läsa 34 sidor för att få en uppfattning om hur bilen är.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 931 -80 Årets första slalomtävling avklarad..

#503 Post by Eddie Varvstopp »

Cédric wrote:Hoppas jag också, ses vi på knutan med TPC ?...
You bet ;) . Eller snarare att det är planerat och är bilen hel så kommer jag och kör. Det är i vilket fall en körning man inte bör missa.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 Årets första slalomtävling avklarad..

#504 Post by gegge »

Kul att se filmen! Den ser rätt mjuk ut och lite yvig i svansen :D härligt med effekten och kunna gå lite brett på bara vridmomentet. Ser våldsamt kul ut och visst blir man avundsjuk.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Årets första slalomtävling avklarad..

#505 Post by patand »

OJOJ Den ser verkligen mjuk ut i bakändan. Lite som om det vore sjuka dämpare nästan.

Men bra kört och "powerslides" är ju alltid kul! :D Härligt att den går som den ska nu!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Årets första slalomtävling avklarad..

#506 Post by Cédric »

Det märkliga är att jag ställde krängarna hårdare men bilen känns galet mycket mjukare. Hmm, glömde skruva åt dom? Eller är det geometrin i droplänken som "förstört" ? Ska ta och lyfta upp bilen för inspektion, och indexera om justeringen på dämparna. Kikar lite på film från såtenäs, där var krängarnapå mjukaste läget om jag minns rätt, det ser bra mycket stadigare ut. Tur att det var något som inte var 100% så att man har nåt att göra i garaget :)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Årets första slalomtävling avklarad..

#507 Post by Cédric »

CADen jobbas vidare med, det tar sjukt lång tid, men man börjar ju känna igen sig :)

Image

Var och kollade på dämparinställningarna och dom var helt hejbaberiba, olika på höger vänster fram och för mjukt. Får se vad det gör för skillnad, bak är lite trångt att ändra men det finns många varv kvar där innan man är på max, så de ska justeras upp där också..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Årets första slalomtävling avklarad..

#508 Post by patand »

Det blir ju riktigt fräckt med cadritningarna! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Årets första slalomtävling avklarad..

#509 Post by Cédric »

Så, nu har jag sett över dämpningen och skruvat tillbaka till en styv inställning , ska bli klart trevligt att testa på riktigt sen. Dock hände något riktigt märkligt, sist jag ställde in bilen i garaget efter slalomen gick den helt otroligt bra. Nu när jag körde så var ALLT laddtryck borta, den gick upp till 0 och inte mer, vet inte om det är samma skarv(mellan lilla och stora tryckröret) som bråkar, funderar på att dra ner helicoil där istället så att man kan dra ordentligt utan att det känns som smör. Hur som helst så verkar det inte låta denna gång, riktigt konstigt och oerhört trist, jag börjar bli lite less på att mecka med tråkigheter.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Årets första slalomtävling avklarad..

#510 Post by Cédric »

Nu har jag fixat den skarven mellan tryckrören genom att byta ut bult till gängad stång med mutter så att det går och dra ordentligt. Men tråkigt nog verkar det inte ha löst problemet, jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till. Kom max upp i ladd 0.3-0.4 bar ungefär. Inget pysande eller vinande denna gång. Vet inte ens vad jag ska titta på härnäst, det enda jag kan tänka mig är turboras eller om WG fjädern kollapsat, vilket låter helt otroligt. Det som gör att det känns som läckage är att den lägger sig på exakt 0 om man inte trampar på ordentligt, ujujuj, :( :(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]