931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#481 Post by Cédric »

sen årsskiftet är jag tillbaka i stockholm, men jag planerar en skånetour i år, minst en gång på knutan är planen! Hade varit kul om det kom lite folk härifrån. Nu är siktet inställt på konbanepremiär i slutet av april på Bromma, visst är det en trång bana, men att köra 15min för att komma dit är klart överkomligt. Blir en bra avrostning och ett bra tillfälle att skrapa rent rdäcken :). Hur blir det med andra stockholmare, dyker ni upp?? Patand du har väl närmare till mantorp än stockholm nu för tiden ;) ?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#482 Post by patand »

Cédric wrote:Patand du har väl närmare till mantorp än stockholm nu för tiden ;) ?
Man önskar ju att så var fallet. :roll: Men tyvärr inte.

Är det PCS slalom du siktar på som avrostning? Man kanske skulle tjuvträna inför Vårträffen...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#483 Post by Maxx »

Härligt att den rullar igen! Yay! :D
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (DET !!)

#484 Post by gegge »

Cédric wrote:DET !! Om ni bara anade hur lättad jag är, nu är säsongen på gång !!! :#944burn:

(det var lilla korta röret som var boven i dramat, måste ha vibrerat löst)

Nu när bilen går som den ska så fick jag äntligen känna på hur den känns med nya turbon. Kan ju säga att det märks avsevärd skillnad i botten, säker 500 varv innan laddtrycket röjer igång. Dock drar det riktigt fint ända upp till 6k varv. Planen är att köra bilen i rototest under våren för att se hur den presterar och hur stor skillnaden blir om jag råkar trimmma lite senare i år :D Hur som helst så var det vansinnigt najs att få känna röjet igen, och vilket röj :). Nu ska jag försöka mig på att fixa mina bråkande handbromsbackar, hoppas det funkar fint med bmw-varianten som nämnts här på forumet, då blir det klart billigare. Men det rasslar fint så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig hitta där..

Skit samma, nu är allt bra igen :D :D :D :D
Tror du har närmare 200 hk i bilen :D med den uppsnyggade toppen och vettigare kompressordelen. Ska bli spännande att höra resultet. Gällande de 70-80kg är de nog svåra att hämta igen då det gäller krängare, turbo/grenrör och bromsar. All annan lättnig kommer att påverka komforten. Men glasfiberhuv och asfaltsmattorna är i alla fall kostnadseffektivt. Plus att du plockar ut allt onödigt! Reservhjul???
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#485 Post by maxcarlsson »

Kul att grejerna funkar! Klart grabben ska till Knutstorp. Får jag föreslå 29-30 Maj? Jag behöver ju en raceingenjör också :D
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#486 Post by Cédric »

Min putsade fina topp står fortfarande på hyllan helt ren. Få blir nästa projekt eftersom jag vet att det läcker fuktar ut lite olja mellan topp och block på den nuvarande. Men först ska jag nog CADa upp toppen i CADkursen jag läser, så den får vara i molekyler ett tag till :). Kan vara bra att ha om man råkar behöva göra lite CFD eller dylikt i framtiden, vem vet ;). Men man kan ju hoppas på att där finns strax mer än 180, kör ju på 0.7 i ladd istället för 0.65 som det egentligen ska vara, utöver den större kompressordelen som borde ge någo mer på topp. Ska bli mycket intressant att se vad rototesten säger. Det går förjäkla fint iaf. Men jag vet att jag förlorar lite effekt på topp där den går så fett. Synd dock att turbovissel har försvunnit under vintern. Kan bero på ljudisoleringen under huven, troligtvis dämpar nya dämparen bort allt :(. Men det får jag leva med.

Carro fyller år 28:e, det är ett litet krux. Men det ska nog kanske kunna ordnas, har du inte några najsiga bonuspoäng att dela med dig? Risken finns att jag inte vågar/inte har råd att köra med egna bilen då vårträffen är så nära. Knutan blir det ju i höst om inte annat, krockar det med ringenresan ? minns inte hur det va. Får ju se hur det blir med jobb också, nu börjar det brinna lite i knutarna. Så vem vet, kanske pengarna finns där men inte tiden :).

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#487 Post by patand »

Cédric wrote:Ska bli mycket intressant att se vad rototesten säger.
När/var/hur ska du göra rototest? Kostnad?

Tänkte om man kunde haka på om tid och pengar tillåter. Intressant att jämföra två 931or.

Jag vill också köra på Knutan igen... länge sedan nu och jag tror jag kan få ner varvtiden ganska rejält med kunnigare chaufför och bättre fungerande bil mot sist. :)

Förresten S2 motorn ska ju ha 177hk original så har du höjt laddet till 0,7 istället för 0,65 borde du ha 190Hk... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#488 Post by Cédric »

patand wrote:
Cédric wrote:Ska bli mycket intressant att se vad rototesten säger.
När/var/hur ska du göra rototest? Kostnad?

Tänkte om man kunde haka på om tid och pengar tillåter. Intressant att jämföra två 931or.

Jag vill också köra på Knutan igen... länge sedan nu och jag tror jag kan få ner varvtiden ganska rejält med kunnigare chaufför och bättre fungerande bil mot sist. :)

Förresten S2 motorn ska ju ha 177hk original så har du höjt laddet till 0,7 istället för 0,65 borde du ha 190Hk... :)
Det hade varit grymt och kunna köra båda två samtidigt på bänken. Bättre jämförelse är svårt att hitta. Sällan en annan 931a råkar ha kört på samma ställe. Hade tänkt mig något likt detta:
http://tinyurl.com/y4ngpaw" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns säkert fler, tror det finns en här i närheten i spånga. Någon får gärna komma med tips. Vi kanske kan hitta en på södra sidan så kan man mötas halvvägs ;). Kom till knutan i höst, hade varit skitskoj! Tror också du hade kunnat putsa tiden avsevärt..Angående min effekt så är jag inte lika optimistisk, om man tittar på tillåtna laddtryckstoleranserna för dom båda motorerna så överlappar dom nästan om jag inte minns fel, beroende på hur bilarna ligger så kan en s2 och s1 ligga väldigt nära varandra laddtrycksmässigt. Därför bemödade jag inte mig att byta till s2-fjädern i wastegaten, ville inte heller sabba min nya fina packning.

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#489 Post by maxcarlsson »

A du, nu får du bestämma dig - turbovissel eller inte turbovissel. :lol:

Vad kan väl vara bättre än en resa till Knutstorp i födelsedagspresent? :roll: :P Höstmötet är 25-26 september och ringen är den 14. Och du ska ju med ner!
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#490 Post by patand »

Cédric wrote:Det hade varit grymt och kunna köra båda två samtidigt på bänken. Bättre jämförelse är svårt att hitta. Sällan en annan 931a råkar ha kört på samma ställe. Hade tänkt mig något likt detta:
http://tinyurl.com/y4ngpaw" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns säkert fler, tror det finns en här i närheten i spånga. Någon får gärna komma med tips. Vi kanske kan hitta en på södra sidan så kan man mötas halvvägs ;). Kom till knutan i höst, hade varit skitskoj! Tror också du hade kunnat putsa tiden avsevärt..Angående min effekt så är jag inte lika optimistisk, om man tittar på tillåtna laddtryckstoleranserna för dom båda motorerna så överlappar dom nästan om jag inte minns fel, beroende på hur bilarna ligger så kan en s2 och s1 ligga väldigt nära varandra laddtrycksmässigt. Därför bemödade jag inte mig att byta till s2-fjädern i wastegaten, ville inte heller sabba min nya fina packning.
Var ju inte så blodigt dyrt iaf. Får väl se om man kan skrapa ihop pengarna och tiden. Du kan väl förvarna lite innan när du tänkt köra så får vi se.

Ja det hade varit skoj att komma till Knutan i höst. Som alltid lär det bli tid och pengar som avgör om det blir av eller inte.

Får se om jag skaffar lite mer effekt också (finns lite små planer på SAAB APC och en intercooler) fast det vill jag ju inte ha på Knutan om jag ska kunna jämföra tiderna iof.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#491 Post by Cédric »

Vad händer här? Jo, har lyckats skrapa ihop 12mil provkörning hittils i år. Det är ju så kul så det är svårt att slita sig. :D . Dyrt med 13.80 kr/l för Vpower, men det får man försöka ta.. Men det är ju lite småsaker som ska fixas, förutom allt estetiskt jobb. Planen var ju att skruva av bakbromsarna och byta handbromsbackar, men när allt ändå ska av så är det kanske lämpligt att också ta hjullagrena. Får se om jag beställer på måndag. Vill inte ha isär grejerna innan konbanan för att riskera att inte få köra, så det får rassla en vecka till :). Däremot är ju kobnanan ett utmmärkt testtillfälle för chassiebalans, därför tänkte jag ta tag i ett fjäderbyte som legat och dragit ett tag. Snällt nog så fick jag detta kit med preppade biltemafjädrar från Joakim.S, dom har en gång suttit på hans kärra. Jag hoppas att bilen kommer bli lite lägre och ytterligare lite fastare i framändan. Kommer gå ungefär från 43 till 53 N/mm mo jag minns rätt och om Joakim räknade rätt :D Kränghämmarna justerar jag in på konbanan för att få så bra balans som möjligt inför nästa banmöte.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#492 Post by Cédric »

Glömde tillägga att jag nu sätter igång ett väldigt intressant CADproject. Planen är att cada av topp med kanaler och ventilmekanism+kam för cylinder nummer1. Man vet aldrig när det kan vara bra att ha allt i digitalt format :). Sen när man ändå ska göra ett projekt kan man lika gärna slå två flugor i en smäll. Jag läser för tillfället också en kurs i strömningsmekaniska beräkningar, av en händelse så går det också kombinera med cadmodellen. Så om allt klaffar så kommer det bli en spännande vår, kan vara kul att veta hur topppen fungerar och hur modifieringar påverkar. Tyvärr har jag ingen topp som är 100% orginal att mäta på, min är ju aningens tillputsad. Men har nån annan en helt renblästrad topp till en 931 som ni vill ha uppCadad så säg till :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#493 Post by patand »

Jag har två toppar löst. En där en oljekanal har smält lite och en som hade någon annan liten skada. Tror båda är original i övrigt. :)

Du får gärna låna en av de om du vill. Ingen av de är blästrade (varför ska de vara renblästrade?).

Vore jättekul om du ville cadda upp en av mina toppar! :) Den med minst skada tror jag ska gå att fixa till av någon som kan toppar så den kanske är det bästa alternativet.?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#494 Post by Cédric »

patand wrote:Jag har två toppar löst. En där en oljekanal har smält lite och en som hade någon annan liten skada. Tror båda är original i övrigt. :)

Du får gärna låna en av de om du vill. Ingen av de är blästrade (varför ska de vara renblästrade?).

Vore jättekul om du ville cadda upp en av mina toppar! :) Den med minst skada tror jag ska gå att fixa till av någon som kan toppar så den kanske är det bästa alternativet.?
För att jag får nog århundradets utskällning om jag drar in en skitig topp in i arbetsrummet :). Men vi får se, kanske! Hade varit kul att göra en orginal och en putsad enligt mitt recept och se om det blev bättre :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#495 Post by patand »

Cédric wrote:För att jag får nog århundradets utskällning om jag drar in en skitig topp in i arbetsrummet :). Men vi får se, kanske! Hade varit kul att göra en orginal och en putsad enligt mitt recept och se om det blev bättre :)
Aha, då förstår jag. Min topp får gärna blästras ren men jag har inte den möjligheten själv. Man bör väl andvända nötskal eller glas och inte sand antar jag?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users