Vakumslang
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Vakumslang
Hittade en lös vakum(?)slang på min 968, hade lossnat från den blå ventilen, slangen går från bräsletrycksregulatorn via ventilen till en plastburk bredvid batteriet.
Antar att detta är en backventil, men om jag blåser/suger i den så verkar den vara tät, är det fel på den? Funktion? Nån som kan kolla sin?
Antar att detta är en backventil, men om jag blåser/suger i den så verkar den vara tät, är det fel på den? Funktion? Nån som kan kolla sin?
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Vakumslang
Nu har jag ingen 968, men plastburken du nämner är en vakuum-reservoar, alltid något 

MVH//Per
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Vakumslang
Den blåa ventilen är en backventil.
Den förhindrar att vakuumet "störs" av övertrycket (vid acceleration) i vakuumbehållaren.
Tag loss den helt.
Det ska gå att blåsa åt ena hållet. Om båda = paj.
Den förhindrar att vakuumet "störs" av övertrycket (vid acceleration) i vakuumbehållaren.
Tag loss den helt.
Det ska gå att blåsa åt ena hållet. Om båda = paj.
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Vakumslang
Isåfall är det nog fel på denna, går inte att blåsa åt nåt håll. Får fixa en ny.
Åt vilket håll skall det gå att blåsa, mot bränsletrcksregulatorn, eller mot plastburken?
Åt vilket håll skall det gå att blåsa, mot bränsletrcksregulatorn, eller mot plastburken?
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Vakumslang
Kom igen nu, testa och blås.
Om min är tät kanske era också är det, nån funktion har den väl.
Hittar den inte i Workshop manual, står bara 'Heating' på slangen i vakum-schemat.

Om min är tät kanske era också är det, nån funktion har den väl.
Hittar den inte i Workshop manual, står bara 'Heating' på slangen i vakum-schemat.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Vakumslang
Hej,
jag har försökt hitta info exakt hur du testar den. Blir lite osäker om det verkligen är korrekt att blåsa.
Vad jag vet är att ventilen hindrar övertryck att nå den svarta vakuumbehållare.
Så den ska ju leda ett flöde åt endera hållet.
Prova sug. Vad händer?
jag har försökt hitta info exakt hur du testar den. Blir lite osäker om det verkligen är korrekt att blåsa.
Vad jag vet är att ventilen hindrar övertryck att nå den svarta vakuumbehållare.
Så den ska ju leda ett flöde åt endera hållet.
Prova sug. Vad händer?
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Vakumslang
Har du kopplat bort den helt från slangarna innan du blåser?SeaGull wrote:Isåfall är det nog fel på denna, går inte att blåsa åt nåt håll. Får fixa en ny.
Åt vilket håll skall det gå att blåsa, mot bränsletrcksregulatorn, eller mot plastburken?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Vakumslang
Går varken att blåsa eller suga i nån av anslutningarna med ventilen lös.
Hur fungerar era?
Hur fungerar era?
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
Re: Vakumslang
Bytte min pga att ena anslutningen hade gått av. Dock testade jag aldrig att blåsa i den men flödesriktning ska vara mot BTR/taktventil. Finns hos Utzon http://www.utzon.se/include/productDeta ... &i_id=1130" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Vakumslang
Kanske trådkapning o i s f ber jag om ursäkt, men: Kan fel på denna ventil visa sig i att det hörs ett pysande ljud i kupén när turbon laddar? Jag upplever ett sådant ljud i min Turbo S när jag "kliver på". Har någon liknande erfarenheter?
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Vakumslang
Du har ju tryckslang till KLRen vid passagerarfötterna. Kommer ljudet därifrån?Peter O wrote:Kanske trådkapning o i s f ber jag om ursäkt, men: Kan fel på denna ventil visa sig i att det hörs ett pysande ljud i kupén när turbon laddar? Jag upplever ett sådant ljud i min Turbo S när jag "kliver på". Har någon liknande erfarenheter?
I så fall läser KLRen inte helt rätt laddtryck ...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Vakumslang
Det har jag f-n i mig inte tänkt på. Det ska jag kolla upp.
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Vakumslang
Blåste med cykelpumpen, då släppte det, hade antagligen bara klibbat fast.
Och som nån skrev ovan, den öppnar mot BTR.
Och som nån skrev ovan, den öppnar mot BTR.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users