Byte av transaxellådsolja - stoppade in fingret ...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

Re: Byte av transaxellådsolja - stoppade in fingret ...

#16 Post by Erol »

safe wrote:
newkie wrote: Jag vill hävda att det heter transaxel när växellåda och differential är hopbyggda till en och samma växel...
Det är nog min definition också. En sammansättning av växellåda och bakaxel.
Så ni menar att ni kallar växellådan för transaxel?
Transaxeln (Transmissionsaxel) är ju den bit som förbinder motor och växellåda!

Vad kallar ni då växellådan på en Audi, som har samma växellådskonstruktion som vi
har, med växellåda och differential i samma hus, fast med den skillnaden att växellådan
sitter monterad direkt på motorn fram i bilen? Har de också trasaxel?

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

newkie
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989

#17 Post by newkie »

Erol wrote:
safe wrote: Det är nog min definition också. En sammansättning av växellåda och bakaxel.
Så ni menar att ni kallar växellådan för transaxel?
Transaxeln (Transmissionsaxel) är ju den bit som förbinder motor och växellåda!

Vad kallar ni då växellådan på en Audi, som har samma växellådskonstruktion som vi
har, med växellåda och differential i samma hus, fast med den skillnaden att växellådan
sitter monterad direkt på motorn fram i bilen? Har de också trasaxel?

/ Erol
Där är ju just vid framhjulsdrift transaxel är som absolut vanligast. Kan nog ur minnet förutom våra bilar bara nämna Corvette C5 som har transaxel bak...

http://www.yourdictionary.com/transaxle" onclick="window.open(this.href);return false;

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

#18 Post by Erol »

newkie wrote:Där är ju just vid framhjulsdrift transaxel är som absolut vanligast. Kan nog ur minnet förutom våra bilar bara nämna Corvette C5 som har transaxel bak...

http://www.yourdictionary.com/transaxle" onclick="window.open(this.href);return false;
Har googlat runt lite och insett att transaxel är precis samma sak som hela världen kallar för växellåda...

Men om man monterar växellådan bak på en bil och förbinder den till motorn med hjälp av ett rör
innehållande en lång drivaxel, då ska den helt plötskigt kallas transaxel och inget annat :?

Så hädan efter skall jag alltid referera transmissionen på framhjulsdrivna bilar som transaxel, då det
uppenbarligen är det rätta namnet. Även om detta namn endast används i samband med bakhjulsdrift
och motorn fram och inte på framhjulsdrivna bilar med moror och transmission fram.

Ang. det som jag hittils trott varit själva transaxeln (i min verklighet transmissionsaxel) så är det bara
ett rör med en drivaxel, verkar benämnas transaxelrör.

Vanligt förekommande bilar som har transaxel (förutom vanliga framhjulsdrivna bilar) Volvos 300-serie och
vissa Alfa Romeo också transaxel. Om man läser följande länk å kan man även se att Porsche 911 också
har transaxel fram till -89, dock med motor och transmission monterat bak.

/ Erol

Ps. detta kommer ta ett tag å smälta, har levt de sista 15 åren och trott nått helt annat...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

newkie
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989

#19 Post by newkie »

Erol wrote:
newkie wrote:Där är ju just vid framhjulsdrift transaxel är som absolut vanligast. Kan nog ur minnet förutom våra bilar bara nämna Corvette C5 som har transaxel bak...

Har googlat runt lite och insett att transaxel är precis samma sak som hela världen kallar för växellåda...

Men om man monterar växellådan bak på en bil och förbinder den till motorn med hjälp av ett rör
innehållande en lång drivaxel, då ska den helt plötskigt kallas transaxel och inget annat :?

Så hädan efter skall jag alltid referera transmissionen på framhjulsdrivna bilar som transaxel, då det
uppenbarligen är det rätta namnet. Även om detta namn endast används i samband med bakhjulsdrift
och motorn fram och inte på framhjulsdrivna bilar med moror och transmission fram.

Ang. det som jag hittils trott varit själva transaxeln (i min verklighet transmissionsaxel) så är det bara
ett rör med en drivaxel, verkar benämnas transaxelrör.

Vanligt förekommande bilar som har transaxel (förutom vanliga framhjulsdrivna bilar) Volvos 300-serie och
vissa Alfa Romeo också transaxel. Om man läser följande länk å kan man även se att Porsche 911 också
har transaxel fram till -89, dock med motor och transmission monterat bak.

/ Erol

Ps. detta kommer ta ett tag å smälta, har levt de sista 15 åren och trott nått helt annat...
Nästan hela världen kallar skruv för bult också, så länge dom är stora nog. Det ändrar fortfarande inte den rätta definitionen.

Vidare är det ju fortfarande växellådor vi talar om. Växellåda är ju ett mer övergripande namn.

Post Reply