newkie wrote:Där är ju just vid framhjulsdrift transaxel är som absolut vanligast. Kan nog ur minnet förutom våra bilar bara nämna Corvette C5 som har transaxel bak...
http://www.yourdictionary.com/transaxle" onclick="window.open(this.href);return false;
Har googlat runt lite och insett att
transaxel är precis samma sak som hela världen kallar för växellåda...
Men om man monterar växellådan bak på en bil och förbinder den till motorn med hjälp av ett rör
innehållande en lång drivaxel, då ska den helt plötskigt kallas transaxel och inget annat
Så hädan efter skall jag alltid referera transmissionen på framhjulsdrivna bilar som transaxel, då det
uppenbarligen är det rätta namnet. Även om detta namn endast används i samband med bakhjulsdrift
och motorn fram och inte på framhjulsdrivna bilar med moror och transmission fram.
Ang. det som jag hittils trott varit själva transaxeln (i min verklighet transmissionsaxel) så är det bara
ett rör med en drivaxel, verkar benämnas transaxelrör.
Vanligt förekommande bilar som har transaxel (förutom vanliga framhjulsdrivna bilar) Volvos 300-serie och
vissa Alfa Romeo också transaxel. Om man läser följande
länk å kan man även se att Porsche 911 också
har transaxel fram till -89, dock med motor och transmission monterat bak.
/ Erol
Ps. detta kommer ta ett tag å smälta, har levt de sista 15 åren och trott nått helt annat...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600