Vad byter man i samband med kamrem?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Vad byter man i samband med kamrem?

#1 Post by M-Nilsson »

Nu har man tid för kamremsbyte om nån vecka, känns skönt att få de gjort! :) Det var min far som bokade och på verkstan påstod de att de i samband med bytet av kamrem kommer byta en del annat också, vad kan det vara..diverse hjul? Balansrem?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad byter man i samband med kamrem?

#2 Post by Jacko »

När du väl byter kamrem, så passa på att byt alla rullar och balansrem oxå. Billiga delar köper du av utzon.

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Vad byter man i samband med kamrem?

#3 Post by Bathory »

Byter man inte vattenpumpen också när allt är nere?
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Vad byter man i samband med kamrem?

#4 Post by bergodalvana »

Bathory wrote:Byter man inte vattenpumpen också när allt är nere?
Behövs verkligen det?
Jag har nog aldrig läst om nån som varit med om att vattenpumpen har gått på (det behöver ju i och för sig inte innebära att dom inte går sönder ;) )
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: Vad byter man i samband med kamrem?

#5 Post by andypandy »

Min vattenpump gav upp och då blev det ett byte av remmar samtidigt, så jag hade nog inte chansat då det är lika bra att byta pumpen samtidigt som man har allt annat borta.
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Vad byter man i samband med kamrem?

#6 Post by Erol »

Innan -87 så är det inte ovanligt att pumparna krånglar. Efter uppgraderingen
av vattenpump så har väldigt få problem.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vad byter man i samband med kamrem?

#7 Post by M-Nilsson »

Tack för svaren, då var det lite som jag trodde. Vad skulle hända om balansrem skulle gå av?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Vad byter man i samband med kamrem?

#8 Post by Erol »

M-Nilsson wrote:Tack för svaren, då var det lite som jag trodde. Vad skulle hända om balansrem skulle gå av?

Beror på hur mycket tur du har...

Det finns de som klarat det, men ofta brukar den trassla in
sig i kamremen och i så fall stundar en topprenovering.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vad byter man i samband med kamrem?

#9 Post by M-Nilsson »

bergodalvana wrote:
Bathory wrote:Byter man inte vattenpumpen också när allt är nere?
Behövs verkligen det?
Jag har nog aldrig läst om nån som varit med om att vattenpumpen har gått på (det behöver ju i och för sig inte innebära att dom inte går sönder ;) )
Fick nyss veta från verkstan att man byter pumpen i samma veva...fick en mindre chock när han sa att arbetet skulle gå på en sådär 8-10 000! :shock:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Vad byter man i samband med kamrem?

#10 Post by patand »

M-Nilsson wrote:Fick nyss veta från verkstan att man byter pumpen i samma veva...fick en mindre chock när han sa att arbetet skulle gå på en sådär 8-10 000! :shock:
Har du inte kollat priset innan du lämnade in bilen! :shock: Verkstaden ska kunna ge en prisuppgift innan de börjar utföra jobbet!

8-10.000 inklusive delar för kamrems och balansremsbyte är väl iof ganska normalt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vad byter man i samband med kamrem?

#11 Post by M-Nilsson »

patand wrote:
M-Nilsson wrote:Fick nyss veta från verkstan att man byter pumpen i samma veva...fick en mindre chock när han sa att arbetet skulle gå på en sådär 8-10 000! :shock:
Har du inte kollat priset innan du lämnade in bilen! :shock: Verkstaden ska kunna ge en prisuppgift innan de börjar utföra jobbet!

8-10.000 inklusive delar för kamrems och balansremsbyte är väl iof ganska normalt?
Priset jag fick var alltså 8-10 med allt, delar/arbete inräknat...ja det kanske är normalt pris då.. :shock:

Jo jag fick ett ungefärligt pris nu innan så klart! Vill inte ens veta vad det hade kostat om jag lämnat in den på P-center i stället! Det är tur man har snälla föräldrar som kan ställa upp..annars hade jag fått cykla i fortsättningen :? Har även tänkt låta verkstan ta en titt på bilen i övrigt då jag misstänker att något inte är som det ska, som jag nämnde i min tråd att den "hugger" vid gassläpp..så det blir nog att ta fram stora plånboken..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users