Kolvringar 931 -79 *KÖPT*
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Kolvringar 931 -79 *KÖPT*
Letar efter kolvringar till min 924 turbo med kolvdiametern 86,75mm.
Någon som kan ha liggande eller vet vart det finns att få tag på till humana priser??
Mvh M
Någon som kan ha liggande eller vet vart det finns att få tag på till humana priser??
Mvh M
Last edited by makkanftw on 2010-02-26 12:21:57, edited 1 time in total.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Utzon har kolvringssats har jag för mig, kanske bara 86,5 mm iof. Priset är inte så lågt dock, men det är det nog inte till Turbokolvar öht. Du kan ju kolla med Peter om han kan ha för 86,75 mm borrning också.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Var det inte så att kolvringarna från Alfa 33 1,7 passar perfekt? Dessutom är översta ringen i chromemobylene eller hur det nu var...
Vanliga 924 ringar har tjockleken 2,0 2,5 och 5,0mm
Alfas boxer på 1.7 liter har 1,5 1,75 och 3,0mm
Den var "RACING" som körde med Alfaringar i sin vråltrimmade 931.
Vanliga 924 ringar har tjockleken 2,0 2,5 och 5,0mm
Alfas boxer på 1.7 liter har 1,5 1,75 och 3,0mm
Den var "RACING" som körde med Alfaringar i sin vråltrimmade 931.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
gegge wrote:Var det inte så att kolvringarna från Alfa 33 1,7 passar perfekt? Dessutom är översta ringen i chromemobylene eller hur det nu var...
Vanliga 924 ringar har tjockleken 2,0 2,5 och 5,0mm
Alfas boxer på 1.7 liter har 1,5 1,75 och 3,0mm
Den var "RACING" som körde med Alfaringar i sin vråltrimmade 931.
Hmmm. Mig veterligen så köpte Jesper (Racing) kolvar med ringar ifrån Dalhems. Har för mig att det var till ngn VW typ1. Han fick dock lämna in dom för ombussning.
Mvh
Sven
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Riktigt, när han tröttnade väl på att det inte höll. Här står om Alfa ringarna:
http://www.porsche.nu/forum/archive/ind ... 20314.html
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=13474
Jag har samma smidda VW kolvar, men det är orginalvevstaken man bussar om. Om man inte väljer en smidd eftermarknadsvevstake.
http://www.porsche.nu/forum/archive/ind ... 20314.html
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=13474
Jag har samma smidda VW kolvar, men det är orginalvevstaken man bussar om. Om man inte väljer en smidd eftermarknadsvevstake.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Är det dessa ni menar?
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Och fortarande - vad betyder måtten som anges??
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Och fortarande - vad betyder måtten som anges??
- Marcus
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Alfa 33 1,7 ringar:
Första är 1,50mm hög och 3,70mm djup
Andra är 1,75mm hög och 3,70mm djup
Tredje är 3,00mm hög och 3,53mm djup
Sedan måste man naturligtvis kolla spalten, hellre för stor än för liten. Porsche menar att max är 1mm, men blir det större är det i sig inget problem. Bara pyser förbi massa kompression...
Första är 1,50mm hög och 3,70mm djup
Andra är 1,75mm hög och 3,70mm djup
Tredje är 3,00mm hög och 3,53mm djup
Sedan måste man naturligtvis kolla spalten, hellre för stor än för liten. Porsche menar att max är 1mm, men blir det större är det i sig inget problem. Bara pyser förbi massa kompression...
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Tror du att dessa ens finns att få tag i med 86.75mm i diam?
Menar du att det skulle isf gå att klämma dit STD storleken av ringar på mina ÖD kolvar, gapet bör ju isf bli 0.785mm?gegge wrote: för stor än för liten. Porsche menar att max är 1mm, men blir det större är det i sig inget problem. Bara pyser förbi massa kompression...
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Alfa har borr 87,00mm vilket gör att du troligen får slipa lite för att öka på spalten. Gissar på minst (87,00-86,75)x3,14=0,785mm. Bästa tipset är att ta en ring och släpp ner den i loppet och mät spalten.
Jag går inte i god för att Alfaringarna passar då jag inte prövat själv. MEN, jag litar på RACING som har stor erfaranhet av motorer. Så när jag river min orginalmotor och renoverar den blir den troligen med Alfaringar. Billigre och bättre är en sällsynt kombination.
Jag går inte i god för att Alfaringarna passar då jag inte prövat själv. MEN, jag litar på RACING som har stor erfaranhet av motorer. Så när jag river min orginalmotor och renoverar den blir den troligen med Alfaringar. Billigre och bättre är en sällsynt kombination.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Kolvringar 931 -79
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Återigen då, tror ni det är dessa ringar?
Alternativt om ni vet hur man får tag på RACING för att bekräfta saken med honom
Mvh,
Marcus
Återigen då, tror ni det är dessa ringar?
Alternativt om ni vet hur man får tag på RACING för att bekräfta saken med honom

Mvh,
Marcus
- Marcus
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re:
gegge wrote:Alfa har borr 87,00mm vilket gör att du troligen får slipa lite för att öka på spalten. Gissar på minst (87,00-86,75)x3,14=0,785mm. Bästa tipset är att ta en ring och släpp ner den i loppet och mät spalten.
Jag går inte i god för att Alfaringarna passar då jag inte prövat själv. MEN, jag litar på RACING som har stor erfaranhet av motorer. Så när jag river min orginalmotor och renoverar den blir den troligen med Alfaringar. Billigre och bättre är en sällsynt kombination.
Jag kan bekräfta att alfaringar fungerar, i alla fall på mina JE-kolvar.
JAg klantade mig och hade sönder två ringar, så när jag skulle köpa nya fanns dom inte att få tag i, till slut hittade jag på en firma på söder som hade en liten hyllvärmare

Men det måste finnas ringar att beställa på gete.
/Joakim
Who is online
Users browsing this forum: No registered users