Kolvringar 931 -79 *KÖPT*

Köpes Annonser
Post Reply
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Kolvringar 931 -79 *KÖPT*

#1 Post by makkanftw »

Letar efter kolvringar till min 924 turbo med kolvdiametern 86,75mm.
Någon som kan ha liggande eller vet vart det finns att få tag på till humana priser??

Mvh M
Last edited by makkanftw on 2010-02-26 12:21:57, edited 1 time in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Utzon har kolvringssats har jag för mig, kanske bara 86,5 mm iof. Priset är inte så lågt dock, men det är det nog inte till Turbokolvar öht. Du kan ju kolla med Peter om han kan ha för 86,75 mm borrning också.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#3 Post by makkanftw »

Redan mailat men som du säger så kostar dem säkert..

Läst lite om att många fräser upp spåren och använder N/Ans ringar för dessa är tjockare? Men slutnotan känns ju som att den blir detsamma, någon som har en uppfattning om vad arbetet skulle kosta?
- Marcus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#4 Post by gegge »

Var det inte så att kolvringarna från Alfa 33 1,7 passar perfekt? Dessutom är översta ringen i chromemobylene eller hur det nu var...

Vanliga 924 ringar har tjockleken 2,0 2,5 och 5,0mm

Alfas boxer på 1.7 liter har 1,5 1,75 och 3,0mm

Den var "RACING" som körde med Alfaringar i sin vråltrimmade 931.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#5 Post by Bathory »

gegge wrote:Var det inte så att kolvringarna från Alfa 33 1,7 passar perfekt? Dessutom är översta ringen i chromemobylene eller hur det nu var...

Vanliga 924 ringar har tjockleken 2,0 2,5 och 5,0mm

Alfas boxer på 1.7 liter har 1,5 1,75 och 3,0mm

Den var "RACING" som körde med Alfaringar i sin vråltrimmade 931.

Hmmm. Mig veterligen så köpte Jesper (Racing) kolvar med ringar ifrån Dalhems. Har för mig att det var till ngn VW typ1. Han fick dock lämna in dom för ombussning.

Mvh
Sven

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#6 Post by makkanftw »

Känner jag igen, flattop kolvar antar jag till VW typ1..

Förstår mig inte på det här med måtten som anges, vad betyder dessa?
Är det hur mycket ringarna bygger utåt mot cylinderväggarna från kolven?
- Marcus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by gegge »

Riktigt, när han tröttnade väl på att det inte höll. Här står om Alfa ringarna:

http://www.porsche.nu/forum/archive/ind ... 20314.html
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=13474

Jag har samma smidda VW kolvar, men det är orginalvevstaken man bussar om. Om man inte väljer en smidd eftermarknadsvevstake.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#8 Post by makkanftw »

Är det dessa ni menar?
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Och fortarande - vad betyder måtten som anges??
- Marcus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#9 Post by gegge »

Alfa 33 1,7 ringar:

Första är 1,50mm hög och 3,70mm djup
Andra är 1,75mm hög och 3,70mm djup
Tredje är 3,00mm hög och 3,53mm djup

Sedan måste man naturligtvis kolla spalten, hellre för stor än för liten. Porsche menar att max är 1mm, men blir det större är det i sig inget problem. Bara pyser förbi massa kompression...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#10 Post by makkanftw »

Tror du att dessa ens finns att få tag i med 86.75mm i diam?
gegge wrote: för stor än för liten. Porsche menar att max är 1mm, men blir det större är det i sig inget problem. Bara pyser förbi massa kompression...
Menar du att det skulle isf gå att klämma dit STD storleken av ringar på mina ÖD kolvar, gapet bör ju isf bli 0.785mm?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Ringar brukar väl vara så att säga i överdimension ?, sen slipar man ned ringgapet till det passar i resp cylinder
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#12 Post by gegge »

Alfa har borr 87,00mm vilket gör att du troligen får slipa lite för att öka på spalten. Gissar på minst (87,00-86,75)x3,14=0,785mm. Bästa tipset är att ta en ring och släpp ner den i loppet och mät spalten.

Jag går inte i god för att Alfaringarna passar då jag inte prövat själv. MEN, jag litar på RACING som har stor erfaranhet av motorer. Så när jag river min orginalmotor och renoverar den blir den troligen med Alfaringar. Billigre och bättre är en sällsynt kombination.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#13 Post by makkanftw »

Gäller detta samtliga Alfa 33 1.7 eller är det eftermarknadsringar ni snackar om?
- Marcus

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Kolvringar 931 -79

#14 Post by makkanftw »

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Återigen då, tror ni det är dessa ringar?
Alternativt om ni vet hur man får tag på RACING för att bekräfta saken med honom :)

Mvh,
Marcus
- Marcus

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re:

#15 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Alfa har borr 87,00mm vilket gör att du troligen får slipa lite för att öka på spalten. Gissar på minst (87,00-86,75)x3,14=0,785mm. Bästa tipset är att ta en ring och släpp ner den i loppet och mät spalten.

Jag går inte i god för att Alfaringarna passar då jag inte prövat själv. MEN, jag litar på RACING som har stor erfaranhet av motorer. Så när jag river min orginalmotor och renoverar den blir den troligen med Alfaringar. Billigre och bättre är en sällsynt kombination.

Jag kan bekräfta att alfaringar fungerar, i alla fall på mina JE-kolvar.

JAg klantade mig och hade sönder två ringar, så när jag skulle köpa nya fanns dom inte att få tag i, till slut hittade jag på en firma på söder som hade en liten hyllvärmare :)

Men det måste finnas ringar att beställa på gete.

/Joakim

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users