
951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det dök upp ett paket idag 
Kännde mig som ett barn på hjulafton, så jag öppnade kartongen så fort jag kom hem!

Nya tryckrör och siliconslangar, rören skall kapas/svetsas lite innan montering.

Samt en 4" insugsslang som ska sitta mellan turbo och luftfilter.

Vill att det ska bli helg nu, så jag kan prova hur det passar!
/ Erol

Kännde mig som ett barn på hjulafton, så jag öppnade kartongen så fort jag kom hem!

Nya tryckrör och siliconslangar, rören skall kapas/svetsas lite innan montering.

Samt en 4" insugsslang som ska sitta mellan turbo och luftfilter.

Vill att det ska bli helg nu, så jag kan prova hur det passar!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Kunde inte vänta till helgen. Så jag var ner till garaget och donade lite
efter jobbet idag. Ser ut som om jag kommer att köpa en till siliconslang
så slipper jag att svetsa alurören.
Provmonterat

Ser ju rätt nice ut

Insåg att jag var tvungen att flytta dumpen till andra sidan för att få plats
med insugsslangen.

Ska lägga lite mer tid på detta i helgen så blir det nog kanon!
/ Erol
efter jobbet idag. Ser ut som om jag kommer att köpa en till siliconslang
så slipper jag att svetsa alurören.
Provmonterat

Ser ju rätt nice ut

Insåg att jag var tvungen att flytta dumpen till andra sidan för att få plats
med insugsslangen.

Ska lägga lite mer tid på detta i helgen så blir det nog kanon!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
snyggt.. nästan lika snyggt som mina rör.. =)
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2006-12-08 17:58:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Anderslöv
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Mmm, funderar fortfarande på det, vill nog byta ut T-skarven, somDLS wrote:snyggt
fast jag hade svetsat, snyggare utan en till silikonbit, dock blir du ju
tvungen att slipa o polera röret efteråt alt lacka det.
dumpen sitter på, och svetsa en anslutning till dumpen. Blir lite för
mycket siliconslang som det är nu.
/ Ero
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green"
Har inte blivit mycket gjort sista tiden i garaget...
Har fått dit popupplysena och stökat till lite i garaget. Måste sätta fart om bilen ska vara klar
till våren. Bifogar en bild på hur det ser ut i garaget i dagsläget!

/ Erol
Har fått dit popupplysena och stökat till lite i garaget. Måste sätta fart om bilen ska vara klar
till våren. Bifogar en bild på hur det ser ut i garaget i dagsläget!

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green"
Har luftat bilen för första gången i år, finns lite kvar att fixa men jag hoppas att allt
ska vara klart till den 7:e maj, då bilen ska besiktas!

Liten filmsnutt på luftningen:
http://www.youtube.com/watch?v=oBxajDKqbng" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har lite problem med grenrörsläckage samt att Nirat är helt omappat, så det måste
åtgärdas omgående.
/ Erol
ska vara klart till den 7:e maj, då bilen ska besiktas!

Liten filmsnutt på luftningen:
http://www.youtube.com/watch?v=oBxajDKqbng" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har lite problem med grenrörsläckage samt att Nirat är helt omappat, så det måste
åtgärdas omgående.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green"
Oj oj oj... riktigt grymt ju. Stort grattis 

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green"
Wohooo!
Grattis! Måste kännas fantastiskt skönt!
Grattis! Måste kännas fantastiskt skönt!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green"
Tackar!bergodalvana wrote:Oj oj oj... riktigt grymt ju. Stort grattis
Jo, det är riktigt nice!emm wrote:Wohooo!
Grattis! Måste kännas fantastiskt skönt!
Hade problem med att lambdan varnade, gick magert, insåg i helgen att det berodde på
att jag missat att byta min 2,5 bars regulator till en 3 bar. Vilket resulterar i att spridarna
flödar ca 60 cc för lite mot inmatat värde i Nirat.
Pga. detta så vågade jag inte köra något med bilen, men jag ska fixa det i veckan, så
kanske man kan provköra till helgen.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S2-Poster
- Posts: 206
- Joined: 2004-10-18 18:53:15
- Bilmodell: 986S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm/Lidköping
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green"

Fälgarna är riktigt läckra de också, men vad har de för offset?
Fun is not a straight line!
PCS #8996
F.n.
986S -02
F.d.
951 -86
944 -83
PCS #8996
F.n.
986S -02
F.d.
951 -86
944 -83
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green"
Tackar!Andreas Ingemarson wrote:Riktigt fin bil!
Fälgarna är riktigt läckra de också, men vad har de för offset?
Ska kolla ET på fälgarna, nästa gång jag är i garaget.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt börjar bli andvändbart!
Jag satt å läste lite i min biltråd och har insett att det har hänt lite sen jag köpte bilen.
Bl.a så hittade jag en lista på vad som skulle göras på bilen, jag har uppdaterat vad som
blivit gjort hittills på listan:
- * Byta packbox vid oljepump (prio 1) Köpt/Bytt
* Skaffa Spacers Köpt/Monterat
* Byta till bättre dämpare (Ställbara koni fram/Bilstein bak) Köpt/Monterat
* Köpa nya bakdäck Köpt/Ej monterat pga. sålde 17"-fälgarna
* Justera "markfrigången" Klart
* Vita blinkers Köpt/Monterat
* Byta till större TuRbo (Gt32) Köpt/Monterat
* Större spridare (1200 cc) Köpt/Monterat
* Byta WG (Förbättrad orginal) Köpt/Monterat
* Montera Nira i3+ Köpt/installerat
* Ny Lack (2007) Klart
- * Ny koppling, Spec 3
* Portat/planat topp + mirafrästa ventiler
* Blocket är honat & windage-portat
* Monterat separata tändspolar
* Nya packningar i motorn
* Bytt backspeglar och dörrhandtag, egna lösningar
* Monterat "Gemballaläpp"
* Bytt till vinge från -91
* Köpt 18" hjul
* Nya tryckrör och siliconeslangar
* Bytt växellåda, nu med diff-spärr
* Monterat skalstolar
* Bytt till baksäte i svart skinn
* Monterat led-belysning i instrument
* Monterat externa mätare: Oljetemp, turbotryck, lambda och avgastemp
* Påbörjat montering av "968-kjolar"
* M030 Krängare från 968
* Större bromsar inköpta, monteras under året.
gjort med bilen under de sista 3 åren.
Det ska bli riktigt kul att få ta en riktig provtur denkommande helgen!
/ Erol
Last edited by Erol on 2010-05-07 22:34:42, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]