951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#166 Post by DLS »

snyggt killen :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#167 Post by Erol »

Det dök upp ett paket idag Image

Kännde mig som ett barn på hjulafton, så jag öppnade kartongen så fort jag kom hem!

Image


Nya tryckrör och siliconslangar, rören skall kapas/svetsas lite innan montering.

Image


Samt en 4" insugsslang som ska sitta mellan turbo och luftfilter.

Image


Vill att det ska bli helg nu, så jag kan prova hur det passar!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#168 Post by Erol »

Kunde inte vänta till helgen. Så jag var ner till garaget och donade lite
efter jobbet idag. Ser ut som om jag kommer att köpa en till siliconslang
så slipper jag att svetsa alurören.

Provmonterat

Image

Ser ju rätt nice ut


Image

Insåg att jag var tvungen att flytta dumpen till andra sidan för att få plats
med insugsslangen.

Image


Ska lägga lite mer tid på detta i helgen så blir det nog kanon!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#169 Post by Bubby »

snyggt.. nästan lika snyggt som mina rör.. =)
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#170 Post by rob3rt »

kan det bli bättre :#pray:
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#171 Post by baronen »

Jag som trodde att porr inte var tillåtet på denna sida hehe
Sjukt snyggt!!

Blir nog svart kamhus och insug för mig också, väldigt snyggt och lätt att hålla rent.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#172 Post by DLS »

snyggt :)
fast jag hade svetsat, snyggare utan en till silikonbit, dock blir du ju tvungen att slipa o polera röret efteråt alt lacka det.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#173 Post by Erol »

DLS wrote:snyggt :)
fast jag hade svetsat, snyggare utan en till silikonbit, dock blir du ju
tvungen att slipa o polera röret efteråt alt lacka det.
Mmm, funderar fortfarande på det, vill nog byta ut T-skarven, som
dumpen sitter på, och svetsa en anslutning till dumpen. Blir lite för
mycket siliconslang som det är nu.


/ Ero
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green"

#174 Post by Erol »

Har inte blivit mycket gjort sista tiden i garaget...

Har fått dit popupplysena och stökat till lite i garaget. Måste sätta fart om bilen ska vara klar
till våren. Bifogar en bild på hur det ser ut i garaget i dagsläget!

Image


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green"

#175 Post by Erol »

Har luftat bilen för första gången i år, finns lite kvar att fixa men jag hoppas att allt
ska vara klart till den 7:e maj, då bilen ska besiktas!

Image


Liten filmsnutt på luftningen:
http://www.youtube.com/watch?v=oBxajDKqbng" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har lite problem med grenrörsläckage samt att Nirat är helt omappat, så det måste
åtgärdas omgående.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green"

#176 Post by bergodalvana »

Oj oj oj... riktigt grymt ju. Stort grattis :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green"

#177 Post by emm »

Wohooo!
Grattis! Måste kännas fantastiskt skönt!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green"

#178 Post by Erol »

bergodalvana wrote:Oj oj oj... riktigt grymt ju. Stort grattis :)
Tackar!

emm wrote:Wohooo!
Grattis! Måste kännas fantastiskt skönt!
Jo, det är riktigt nice!

Hade problem med att lambdan varnade, gick magert, insåg i helgen att det berodde på
att jag missat att byta min 2,5 bars regulator till en 3 bar. Vilket resulterar i att spridarna
flödar ca 60 cc för lite mot inmatat värde i Nirat.

Pga. detta så vågade jag inte köra något med bilen, men jag ska fixa det i veckan, så
kanske man kan provköra till helgen.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Andreas Ingemarson
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-10-18 18:53:15
Bilmodell: 986S
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm/Lidköping
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green"

#179 Post by Andreas Ingemarson »

:#pray: Riktigt fin bil!

Fälgarna är riktigt läckra de också, men vad har de för offset?
Fun is not a straight line!
PCS #8996

F.n.
986S -02

F.d.
951 -86
944 -83

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green"

#180 Post by Erol »

Andreas Ingemarson wrote:Riktigt fin bil!
Fälgarna är riktigt läckra de också, men vad har de för offset?
Tackar!

Ska kolla ET på fälgarna, nästa gång jag är i garaget.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Mitt projekt börjar bli andvändbart!

Jag satt å läste lite i min biltråd och har insett att det har hänt lite sen jag köpte bilen.
Bl.a så hittade jag en lista på vad som skulle göras på bilen, jag har uppdaterat vad som
blivit gjort hittills på listan:
  • * Byta packbox vid oljepump (prio 1) Köpt/Bytt
    * Skaffa Spacers Köpt/Monterat
    * Byta till bättre dämpare (Ställbara koni fram/Bilstein bak) Köpt/Monterat
    * Köpa nya bakdäck Köpt/Ej monterat pga. sålde 17"-fälgarna :wink:
    * Justera "markfrigången" Klart
    * Vita blinkers Köpt/Monterat
    * Byta till större TuRbo (Gt32) Köpt/Monterat
    * Större spridare (1200 cc) Köpt/Monterat
    * Byta WG (Förbättrad orginal) Köpt/Monterat
    * Montera Nira i3+ Köpt/installerat
    * Ny Lack (2007) Klart
Utöver denna lista så har jag även:
  • * Ny koppling, Spec 3
    * Portat/planat topp + mirafrästa ventiler
    * Blocket är honat & windage-portat
    * Monterat separata tändspolar
    * Nya packningar i motorn
    * Bytt backspeglar och dörrhandtag, egna lösningar :wink:
    * Monterat "Gemballaläpp"
    * Bytt till vinge från -91
    * Köpt 18" hjul
    * Nya tryckrör och siliconeslangar
    * Bytt växellåda, nu med diff-spärr
    * Monterat skalstolar
    * Bytt till baksäte i svart skinn
    * Monterat led-belysning i instrument
    * Monterat externa mätare: Oljetemp, turbotryck, lambda och avgastemp
    * Påbörjat montering av "968-kjolar"
    * M030 Krängare från 968
    * Större bromsar inköpta, monteras under året.
Jag har säkert missat en hel del, men jag börjar nu att inse hur mycket jag (och mina vänner)
gjort med bilen under de sista 3 åren.

Det ska bli riktigt kul att få ta en riktig provtur denkommande helgen!


/ Erol
Last edited by Erol on 2010-05-07 22:34:42, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users