Du menar kedjan mellan de två kamaxlarna på en 16v motor? Någon annan modell av 924/944 har väl ingen kedja? *jag kanske är ute o cyklar nu igen*orust wrote:Det var inte kamremen som gått av det var kamkedjan
Kamrem
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det tror jag inte.patand wrote: *jag kanske är ute o cyklar nu igen*
Däremot tycks 16V-ägarna inte känna till kedjan då det verkar vara fler 16V-motorer som rasar pga kedjan än remmen. Remmen byter man men kedjan och dess sträckare tittar ingen på?
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Stämmer bra det..padsen till kedjesträckaren blir slitna eller gamla o sköra och faller itu,eller också töjer sig kedjan så mycket att den börjar slita av tänder på kammarnas drev..*dyyrt*
Inte alls ovanligt på 968 iaf.
Lösningen är att lyfta ur kammarna i tid och byta kedjan o padsen innan det rasar..hjälper inte att kika under kåpan för man ser inte konditionen på undre padsen utan att plocka ur skiten...något som jag själv förövrigt borde ta tag i på min bil
http://www.968s.com/DIYPDF/Procedure%20 ... shafts.pdf
Inte alls ovanligt på 968 iaf.
Lösningen är att lyfta ur kammarna i tid och byta kedjan o padsen innan det rasar..hjälper inte att kika under kåpan för man ser inte konditionen på undre padsen utan att plocka ur skiten...något som jag själv förövrigt borde ta tag i på min bil

http://www.968s.com/DIYPDF/Procedure%20 ... shafts.pdf
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
-
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2004-04-15 13:14:24
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Andreas
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2005-02-08 19:06:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mölndal/Göteborg
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jamen, det kan ju inte sägas generellt. Har man besvär att skilja en blocknyckel och lednyckel ska man kanske lämna iväg det, men har man skruvat lite själv innan så är det inga större konstigheter.Andreas wrote:Hur e det med 944? Bör man lämna in för kamremsbyte eller är det någonting man utan större problem gör själv?
//
Andreas
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2004-11-05 14:51:56
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2004-06-19 09:06:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Fråga till er som bytt remmar själva.
Behöver man ha ett svänghulslås? Har för mig jag läst det någonstans och polarn ska beställa lite grejer från 944online och då kan man ju passa på.
Om jag fattat rätt så kan man fingermäta remmen genom att vrida upp den på högkant, 45 grader ska vara rätt. Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?
Vad är det för "fingergradtal" på ballansaxelremmen?
Tacksam för svar.
Behöver man ha ett svänghulslås? Har för mig jag läst det någonstans och polarn ska beställa lite grejer från 944online och då kan man ju passa på.
Om jag fattat rätt så kan man fingermäta remmen genom att vrida upp den på högkant, 45 grader ska vara rätt. Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?
Vad är det för "fingergradtal" på ballansaxelremmen?
Tacksam för svar.
//Karl
Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07
Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag tycker man behöver svänghjulslåset, annars får en polare ligga under bilen med en skruvmejsel och spärra svänghjulet när man ska dra loss 'fetskruven' som håller remskivorna och oljepumpen på plats. Misstänker också att själva spärrande kan vara besvärligt då skruven sitter fast rejält.
Som jag tipsat om tidigare så kan man tillverka svänghjulslåset av en skrotad startmotor från lämplig audimodell eller nått. Kräver dock svetsmöjlighet.
//Magnus
Som jag tipsat om tidigare så kan man tillverka svänghjulslåset av en skrotad startmotor från lämplig audimodell eller nått. Kräver dock svetsmöjlighet.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2004-06-19 09:06:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det var nog ett tag sedan.. Principen är iaf ganska enkel, fixa en lika dan från skrotens soplåda (jag leta nog igenom några hundra kilo skit innan jag hitta den) och plocka isär den och svetsa fast drevet på axeln i framskjutet läge och skruva ihop den igen. Borra ett skapligt hål rak in i den och tryck i en bult av passande storlek. Klart.
$40 låter dock inte så farligt för att få prylen färdig, den blir iaf klart smidigare att förvara än en hel startmotor som tar lite plats.
//Magnus
$40 låter dock inte så farligt för att få prylen färdig, den blir iaf klart smidigare att förvara än en hel startmotor som tar lite plats.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- NA-Poster
- Posts: 32
- Joined: 2004-04-06 07:48:25
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
*Pling* Nu trillade polletten ned hos mig, jag hade nämligen inget som helst minne av att jag tagit bort ngn hårtsittande remskiva, men vågade inte öppna brödhackan med risk för att skylta med mitt dåliga minne.Leif wrote:Hej!
Man behöver inte ta bort eller lossa remskivan för att byta kam resp. balansrem. Det går ändå.
mvh
Leif
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
orust skrev:
Det största problemet om tex glidskenan går sönder är att kedjan
hakar i överdelen på sträckaren och sliter lös den samtidigt som
den tar med sig hela paketet.
Därmed så åker oftast kedjan, spännaren, godset runt spännaren och
ev kolvar vid ett sånt haveri.. Oftast så blir det dock bara märken
från ventilerna i kolvarnas överdel..
I värsta fall så kröks kammarna, som orust beskrev..
Med lite tur så separeras kolven på sträckeren från sträckarhuset.
Dock inte så troligt då all kraft kommer från sidan och neråt.
Har läst på då jag fick tips att kolla sträckaren från svågern, Han har
ägt en exakt likadan S2:a som mig. Dock en -89..
/Janne
Det är nog en följd av att glidskenan gått sönder.Det är riktigt det är kedjan mellan kammarna på 16v
kedjan knäckte en kam och gotset sprack i toppen där spånnaren är infäst dyrt?

Det största problemet om tex glidskenan går sönder är att kedjan
hakar i överdelen på sträckaren och sliter lös den samtidigt som
den tar med sig hela paketet.
Därmed så åker oftast kedjan, spännaren, godset runt spännaren och
ev kolvar vid ett sånt haveri.. Oftast så blir det dock bara märken
från ventilerna i kolvarnas överdel..
I värsta fall så kröks kammarna, som orust beskrev..
Med lite tur så separeras kolven på sträckeren från sträckarhuset.
Dock inte så troligt då all kraft kommer från sidan och neråt.
Har läst på då jag fick tips att kolla sträckaren från svågern, Han har
ägt en exakt likadan S2:a som mig. Dock en -89..
/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Who is online
Users browsing this forum: No registered users