Kamrem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

orust wrote:Det var inte kamremen som gått av det var kamkedjan
Du menar kedjan mellan de två kamaxlarna på en 16v motor? Någon annan modell av 924/944 har väl ingen kedja? *jag kanske är ute o cyklar nu igen*
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#17 Post by 944_Driver »

patand wrote: *jag kanske är ute o cyklar nu igen*
Det tror jag inte.

Däremot tycks 16V-ägarna inte känna till kedjan då det verkar vara fler 16V-motorer som rasar pga kedjan än remmen. Remmen byter man men kedjan och dess sträckare tittar ingen på?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#18 Post by Anders Larsson »

Stämmer bra det..padsen till kedjesträckaren blir slitna eller gamla o sköra och faller itu,eller också töjer sig kedjan så mycket att den börjar slita av tänder på kammarnas drev..*dyyrt*

Inte alls ovanligt på 968 iaf.

Lösningen är att lyfta ur kammarna i tid och byta kedjan o padsen innan det rasar..hjälper inte att kika under kåpan för man ser inte konditionen på undre padsen utan att plocka ur skiten...något som jag själv förövrigt borde ta tag i på min bil :roll:

http://www.968s.com/DIYPDF/Procedure%20 ... shafts.pdf
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

orust
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2004-04-15 13:14:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#19 Post by orust »

Det är riktigt det är kedjan mellan kammarna på 16v
kedjan knäckte en kam och gotset sprack i toppen där spånnaren är infäst dyrt? svar ja men jag hoppas att någon annan lär sig av detta och kollar upp sin sträckare och kedja detta är nog förbisett som 944_Driver skriver (lustigheten var ej menad).

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#20 Post by Andreas »

Hur e det med 944? Bör man lämna in för kamremsbyte eller är det någonting man utan större problem gör själv?

//
Andreas
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#21 Post by Pär Hylander »

Andreas wrote:Hur e det med 944? Bör man lämna in för kamremsbyte eller är det någonting man utan större problem gör själv?

//
Andreas
Jamen, det kan ju inte sägas generellt. Har man besvär att skilja en blocknyckel och lednyckel ska man kanske lämna iväg det, men har man skruvat lite själv innan så är det inga större konstigheter.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#22 Post by 944_Driver »

tar bort inlägg..
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Porsche Schweden
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2004-11-05 14:51:56
Contact:

#23 Post by Porsche Schweden »

Hej.

Det är faktiskt lätt att byta remmar på en 944. Jag har balans- och kamremmar över. De är Porsche original. Säljer dem för halva nypriset. De finns i Stockholm och kan hämtas där.

M v h

Porsche Schweden

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#24 Post by KJB »

Fråga till er som bytt remmar själva.

Behöver man ha ett svänghulslås? Har för mig jag läst det någonstans och polarn ska beställa lite grejer från 944online och då kan man ju passa på.

Om jag fattat rätt så kan man fingermäta remmen genom att vrida upp den på högkant, 45 grader ska vara rätt. Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

Vad är det för "fingergradtal" på ballansaxelremmen?

Tacksam för svar.
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#25 Post by 944_Driver »

Jag tycker man behöver svänghjulslåset, annars får en polare ligga under bilen med en skruvmejsel och spärra svänghjulet när man ska dra loss 'fetskruven' som håller remskivorna och oljepumpen på plats. Misstänker också att själva spärrande kan vara besvärligt då skruven sitter fast rejält.

Som jag tipsat om tidigare så kan man tillverka svänghjulslåset av en skrotad startmotor från lämplig audimodell eller nått. Kräver dock svetsmöjlighet.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#26 Post by KJB »

Ok. Var det längesen du skrev om det?

Sökfunktionen på forumet verkar inte helt 100.

944online ska ha $40 för låset. Men det kan ju inte vara alltför svårt att tillverka.
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#27 Post by 944_Driver »

Det var nog ett tag sedan.. Principen är iaf ganska enkel, fixa en lika dan från skrotens soplåda (jag leta nog igenom några hundra kilo skit innan jag hitta den) och plocka isär den och svetsa fast drevet på axeln i framskjutet läge och skruva ihop den igen. Borra ett skapligt hål rak in i den och tryck i en bult av passande storlek. Klart.

$40 låter dock inte så farligt för att få prylen färdig, den blir iaf klart smidigare att förvara än en hel startmotor som tar lite plats.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Leif
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2004-04-06 07:48:25
Contact:

#28 Post by Leif »

Hej!
Man behöver inte ta bort eller lossa remskivan för att byta kam resp. balansrem. Det går ändå.

mvh
Leif

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#29 Post by Pär Hylander »

Leif wrote:Hej!
Man behöver inte ta bort eller lossa remskivan för att byta kam resp. balansrem. Det går ändå.

mvh
Leif
*Pling* Nu trillade polletten ned hos mig, jag hade nämligen inget som helst minne av att jag tagit bort ngn hårtsittande remskiva, men vågade inte öppna brödhackan med risk för att skylta med mitt dåliga minne.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#30 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

orust skrev:
Det är riktigt det är kedjan mellan kammarna på 16v
kedjan knäckte en kam och gotset sprack i toppen där spånnaren är infäst dyrt?
Det är nog en följd av att glidskenan gått sönder. :(

Det största problemet om tex glidskenan går sönder är att kedjan
hakar i överdelen på sträckaren och sliter lös den samtidigt som
den tar med sig hela paketet.

Därmed så åker oftast kedjan, spännaren, godset runt spännaren och
ev kolvar vid ett sånt haveri.. Oftast så blir det dock bara märken
från ventilerna i kolvarnas överdel..

I värsta fall så kröks kammarna, som orust beskrev..


Med lite tur så separeras kolven på sträckeren från sträckarhuset.
Dock inte så troligt då all kraft kommer från sidan och neråt.

Har läst på då jag fick tips att kolla sträckaren från svågern, Han har
ägt en exakt likadan S2:a som mig. Dock en -89..

/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]