Hur mycket luft flödar genom AFM?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Hur mycket luft flödar genom AFM?

#1 Post by Fredrik Nyqvist »

Är det någon som vet ungefär hur mycket luft det som mest passerar genom AFM på en 951 med 26/8 och ca 1,2 i ladd?
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Det är varvtalsberoende.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Fredrik Nyqvist »

Hmm... glömde visst nämna det, men säg vid 6500 eller 7000 rpm. Och så är det väl egentligen temperaturberoende också, så säg ca 30 grader.

Det jag egentligen vill veta är hur mycket luft som det som allra mest kan passera AFM. Och i detta exempel för en 951 som antas kunna ladda 1,2 bar (med K26/8 om det är relevant) vid 6500-7000 rpm vid 30 graders ytterluftstemperatur.

Någon som vet, eller har en kvalificerad gissning?
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#4 Post by gegge »

Enligt mappen kan inte turbon ge mer än 0,24 kubikmeter i sekunden oavsett laddtryck och då är effektiviteten nere på 50% och den snurrar över 135.000varv. Där dör den snabbare än fort.

Effektiviteten toppar vid 0,20 kubik på 75% sedan faller det, ladd ca 1-1,2 bar. Skulle tro att det motsvarar 250hk. Detta för en 2670GGA dvs K26/8.

Image
Last edited by gegge on 2009-10-26 14:37:55, edited 1 time in total.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Fredrik Nyqvist wrote:30 graders ytterluftstemperatur.
Det beror på om du har intercooler eller ej och om du har det så beror det på hur bra intercoolern är. Kyler den bra så får du in mer luft i motorn än om den kyler dåligt.

Sen är det ju också skillnad på om du vill veta volymen eller massan...

Och näe jag har inget svar på din fråga. Vet inte alls HUR man ska räkna ut det, vet bara att det är många parametrar som behöver svar innan man kan göra en uträkning. Antar att någon (Pär Hylander?) kan klura ut en formel för detta?!

EDIT: Skrivfel...
Last edited by patand on 2009-10-26 16:04:17, edited 1 time in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Sedär... Gegge hade ju ett bra svar. Turbon sätter begränsningen tydligen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by gegge »

Enligt lite olika räknesnurror blir det i storleksordningen 400CFM och en 300 hästar..?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Fredrik Nyqvist »

ok tack. sitter och fnular lite på om jag skulle bygga mig en MAF-sensor att ersätta AFM'en med och behövde veta hur vilken kapacitet det behöver vara på MAF-sensorn.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

Fredrik Nyqvist wrote:ok tack. sitter och fnular lite på om jag skulle bygga mig en MAF-sensor att ersätta AFM'en med och behövde veta hur vilken kapacitet det behöver vara på MAF-sensorn.
Det är väl bara att välja en enhet från någon bil med den önskade effekten? Då klarar man ju den iaf och slipper räkna så mycket på det. Det bör väl finnas lite olika jänkare med V8 och mycket pulver som kan bidra med delar.

Annars bör ju ett överslag på varvtal per sekund gånger halva motorvolymen gånger absoluta laddtrycket också ge en hint om flödet.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Fredrik Nyqvist »

Nu har jag inte grävt så djupt än, men AFM'en är ju linjär medan t.ex. Boschs HFM5 inte är det. Och beroende på vilken av Bosch-sensorerna man väljer så har de olika Volt/luftflödes-karakteristik, vilket innebär att jag kanske skulle klara mig med färre punkter och en lättare interpolation beroende på vilken kapacitet jag skulle behöva välja. Men som sagt, har inte grävt så djupt än.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Tomas »

AFM:en är inte linjär.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Fredrik Nyqvist »

Tomas wrote:AFM:en är inte linjär.
Hade mest skummat innan, men nu när du skrev sådär så kände jag mig tvungen att läsa lite mer. AFM'ens utgång (på sena 944or) ska väl vara proportionell mot "dörrens" läge, vilket väl som du säger blir icke linjärt mot luftflödet. Får tänka mer på vad det innebär lite senare när huvet kommit igång ordentligt :)
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

Linjär eller icke lär vara ett mindre problem i sammanhanget tror jag. Att få bort temperaturkompenseringen från signalen känns som en större utmaning, där stranda iaf mitt lilla test med detta för ett antal år sedan.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Fredrik Nyqvist »

Jag har försökt räkna lite och gissar att jag någonstans på vägen antingen räknar fel eller inte förstår principen för turbo och insugsluft. Kan någon kolla och säga var (eller om) jag gör fel?

Enligt tidigare postade diagram så kan K26/8 flöda 0,24 m3/s. Detta skulle om de sidor jag hittat stämmer innebära ~508 CFM = ~1050 kg/h . Tittar man sedan i databladet för Bosch's HFM5 så ska deras värsting klara 1000 kg/h. Även om det inte är realistiskt att tro att K26an klarar att pumpa så mycket (iaf särskilt länge), så tycker jag att det är jäkligt skumt att en ny MAF-sensor inte skulle klara en 20 år gammal turbo.

Så vad gör jag fel?
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#15 Post by Peter O »

Med risk för att helt göra bort mig, men luften som passerar AFM:en är inte komprimerad, vilket den ju blir i turbokompressorn. Alltså ökar den specifika vikten på luften efter turbon jämfört med innan = 1 kbm komprimerad luft är tyngre än en 1 kbm luft med atmosfärstryck.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]