Bult/plugg intill oljepluggen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

Bult/plugg intill oljepluggen

#1 Post by lasse59 »

Vad är det för bult/plugg med 19 hylseskalle alldeles intill oljepluggen.

Kan man suga ur oljan på nåt vis när man inte får bort oljepluggen ?

Hur ?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Varför får du inte bort oljepluggen?

Oljepluggen är det väl 19 skalle på? Är du säker på att du vet vilken plugg/bult som är vilken?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#3 Post by lasse59 »

patand wrote:Varför får du inte bort oljepluggen?

Oljepluggen är det väl 19 skalle på? Är du säker på att du vet vilken plugg/bult som är vilken?

Jadå oljepluggen är den med den stora tätningsbrickan.

Förre ägaren måste ha dragit med förlängt spärrskaft eller momentnyckel på max :twisted:

Den andra är också 19 skalle.

Nu suger jag upp oljan genom oljestickshålet istället, har lånat apparat.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#4 Post by makkanftw »

Hur går det med bilen i övrigt? Några framsteg?
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#5 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:Hur går det med bilen i övrigt? Några framsteg?
Nu går motorn lätt att dra runt, först ska jag nu tömma oljetråget och sen i med ny olja och sen ska vi se hur det går, om ventilerna klarat sig utan att man krökt dom och sen tändinställning... sen

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by safe »

En mutter maskin, eller om man inte har det:
En stadig fast nyckel som man håller i spänn samtidigt som man står på nyckelskaftet med hammare funkar ibland.
Själva slagmomentet brukar kunna rubba det.

Ovana mekare har en tendens att överdra oljepluggar.... En fräsch packning är tricket att få det tätt inte gorilla armen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Cédric »

Muttermaskin är mycket bättre än att dra med mycket moment. Drar man med mycket konstant moment så slutar det bara med att pluggen blir runddragen. Räddade mig definitivt när jag tömde växellådsoljanoljan på turbon senast..

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#8 Post by lasse59 »

Cédric wrote:Muttermaskin är mycket bättre än att dra med mycket moment. Drar man med mycket konstant moment så slutar det bara med att pluggen blir runddragen. Räddade mig definitivt när jag tömde växellådsoljanoljan på turbon senast..
Pluggen bredvid oljepluggen är det en reservplugg om man inte får bort den ordinarie :lol:

Har nu sugit ur oljan genom oljestickan, det gick kanon med Biltemagrejer.

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#9 Post by Ionizer »

Den kanske är runddragen och sen svetsad från insidan? Det skulle förklara extrapluggen..
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Ionizer wrote:Den kanske är runddragen och sen svetsad från insidan? Det skulle förklara extrapluggen..
Extrapluggen sitter på alla 924 Turbo. :) Tror inte den sitter där av just den anledningen alltså.

Jag och far spekulerade häromdagen i om det kan vara något som på något sätt hör ihop med slangen till oljekylaren som sitter ansluten precis i närheten av den "extra" pluggen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#11 Post by makkanftw »

Minns inte att jag har någon sådan plugg på mitt tråg, ska ta en kik på lunchen sen och se om jag blir något klok på det :)
- Marcus

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by safe »

lasse59 wrote:
Har nu sugit ur oljan genom oljestickan, det gick kanon med Biltemagrejer.
En nödlösning.
Det är alltid bra att få bort pluggen så man kan tömma "botten skrapet" och kontrollera/rengöra magneten.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]