bygga insug
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
bygga insug
är det någon här på forumet som byggt insug efter eget huvud till sin 9x4/9x8. isåfall dela gärna med er av alla problem ni stött på.
ska bygga ett till min 924 i skolan.
ska bygga ett till min 924 i skolan.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 111
- Joined: 2004-04-01 19:06:10
- Bilmodell: 931 2st
- Årsmodell: 1979
- Location: stockholm
- Contact:
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
okej.. låter lite brutalt. blev de någon märkbar skillnad i effekt?skipper wrote:jag byggde ett insug i aluminum, för dubbla weber 45:or till min 924n/a, det var inte så svårt. Enda problemet var bilprovningen som bråkade, anndra gången jag besiktade den.
Första gången gick det bra...
// Lasse
bilder vore trevligt att se, om det finns. alltid kul att se hur andra har byggt..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Rent strikt så efter -75 är luftfiltret det enda man får byta i insugsväg. Spelar ingen roll om man sätter dit förgasare på en insprutare eller ett modernt EFI på en förgasarbil.
Sen ska besiktningsgubben förstås begripa att man ändrat något....
Med förgasare kan jag tänka mig att gasresponsen blev helt annorlunda och kanske marginellt mer effekt. Den stora skillnaden är om man kan ha separata spjäll till alla cylindrar, då kan man ha riktigt roliga kammar, om kolvarna tillåter.
Så om du ska bygga ett insug, bygg ett med 4 separata spjäll och med anslutning för spridare. På med ett Megasquirt och i med en vass kam. Borde bli en kul motor, 180-190 häst vid 7000 varv, borde inte vara omöjligt, om den tål att varvas.
Jag har gjort något liknande på min 911a.
Nackdelen är att du inte längre har något förstånd kvar då du lagt mer pengar på motorn än vad bilen är värd, dessutom så kanske den inte längre går att besiktiga
Sen ska besiktningsgubben förstås begripa att man ändrat något....
Med förgasare kan jag tänka mig att gasresponsen blev helt annorlunda och kanske marginellt mer effekt. Den stora skillnaden är om man kan ha separata spjäll till alla cylindrar, då kan man ha riktigt roliga kammar, om kolvarna tillåter.
Så om du ska bygga ett insug, bygg ett med 4 separata spjäll och med anslutning för spridare. På med ett Megasquirt och i med en vass kam. Borde bli en kul motor, 180-190 häst vid 7000 varv, borde inte vara omöjligt, om den tål att varvas.
Jag har gjort något liknande på min 911a.
Nackdelen är att du inte längre har något förstånd kvar då du lagt mer pengar på motorn än vad bilen är värd, dessutom så kanske den inte längre går att besiktiga

/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Om jag bygger ett insug så kommer jag inte att bestikta bilen med det. och precis som du säger så har man ju ingen lust att slänga massa "onödiga" pengar på en 924 som man sen tänker sälja och då helst med lite vinst.safe wrote:Rent strikt så efter -75 är luftfiltret det enda man får byta i insugsväg. Spelar ingen roll om man sätter dit förgasare på en insprutare eller ett modernt EFI på en förgasarbil.
Sen ska besiktningsgubben förstås begripa att man ändrat något....
Med förgasare kan jag tänka mig att gasresponsen blev helt annorlunda och kanske marginellt mer effekt. Den stora skillnaden är om man kan ha separata spjäll till alla cylindrar, då kan man ha riktigt roliga kammar, om kolvarna tillåter.
Så om du ska bygga ett insug, bygg ett med 4 separata spjäll och med anslutning för spridare. På med ett Megasquirt och i med en vass kam. Borde bli en kul motor, 180-190 häst vid 7000 varv, borde inte vara omöjligt, om den tål att varvas.
Jag har gjort något liknande på min 911a.
Nackdelen är att du inte längre har något förstånd kvar då du lagt mer pengar på motorn än vad bilen är värd, dessutom så kanske den inte längre går att besiktiga
Jag hade tänkt att bygga det med ett tre tums gasspjäll eller originalspjället och sedan konstruera ett nytt plenum,
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
-
- S-Poster
- Posts: 111
- Joined: 2004-04-01 19:06:10
- Bilmodell: 931 2st
- Årsmodell: 1979
- Location: stockholm
- Contact:
Jo det vart bättre effekt, hur mycket vet jag inte men den spann lättar loss i alla fall. Problemet var att draget på låga varv var dåligt, och tommgången var ojämn, troligen så skulle den behöva trattar, eller en annan utformning på insuget, luft vägarna var troligen för korta. Soppa förbrukningen steg ochså... Men när den inte gick att besikta, så gav jag upp det projektet.
Jag har insuget och 2 webers liggande om nån är intresserad.
// Lasse
Jag har insuget och 2 webers liggande om nån är intresserad.
// Lasse
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Här kan du få ev tipps av mannen i fråga kanske www.hade_inget_specifikt_med_insug_att_göra.se/ en fena på insug...skipper wrote:Jo det vart bättre effekt, hur mycket vet jag inte men den spann lättar loss i alla fall. Problemet var att draget på låga varv var dåligt, och tommgången var ojämn, troligen så skulle den behöva trattar, eller en annan utformning på insuget, luft vägarna var troligen för korta. Soppa förbrukningen steg ochså... Men när den inte gick att besikta, så gav jag upp det projektet.
Jag har insuget och 2 webers liggande om nån är intresserad.
// Lasse
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
insuget är ju egentligen inget som ska designas som enhet utan som del i ett system. Längden på rören ska ju vara kopplat till tex kamaxel och grenrör mao på resonansfrekvenser osv. Prova googla lite så borde du kunna hitta vettiga saker.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25407
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Snacka om smygreklam... jag tog bort länken då den inte pekade ut någon info om insug.jerker67 wrote:Här kan du få ev tipps av mannen i fråga kanske http://www.hade_inget_specifikt_med_insug_att_göra.se/ en fena på insug...



Sen undrar jag vad du menar med "mannen i fråga", det är väl skipper som är "mannen i fråga" i inlägget som du citerade, iom att han pratar om sin bil...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users