bygga insug

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

bygga insug

#1 Post by rob3rt »

är det någon här på forumet som byggt insug efter eget huvud till sin 9x4/9x8. isåfall dela gärna med er av alla problem ni stött på.
ska bygga ett till min 924 i skolan.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#2 Post by gegge »

Glasfiber, alu eller stål?

Du får gärna bygga mitt, jag har alla delarna!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by rob3rt »

jag har nog tänkt att bygga i stål eller aluminium..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

skipper
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

#4 Post by skipper »

jag byggde ett insug i aluminum, för dubbla weber 45:or till min 924n/a, det var inte så svårt. Enda problemet var bilprovningen som bråkade, anndra gången jag besiktade den.
Första gången gick det bra...

// Lasse

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by rob3rt »

skipper wrote:jag byggde ett insug i aluminum, för dubbla weber 45:or till min 924n/a, det var inte så svårt. Enda problemet var bilprovningen som bråkade, anndra gången jag besiktade den.
Första gången gick det bra...

// Lasse
okej.. låter lite brutalt. blev de någon märkbar skillnad i effekt?
bilder vore trevligt att se, om det finns. alltid kul att se hur andra har byggt..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by safe »

Rent strikt så efter -75 är luftfiltret det enda man får byta i insugsväg. Spelar ingen roll om man sätter dit förgasare på en insprutare eller ett modernt EFI på en förgasarbil.
Sen ska besiktningsgubben förstås begripa att man ändrat något....

Med förgasare kan jag tänka mig att gasresponsen blev helt annorlunda och kanske marginellt mer effekt. Den stora skillnaden är om man kan ha separata spjäll till alla cylindrar, då kan man ha riktigt roliga kammar, om kolvarna tillåter.

Så om du ska bygga ett insug, bygg ett med 4 separata spjäll och med anslutning för spridare. På med ett Megasquirt och i med en vass kam. Borde bli en kul motor, 180-190 häst vid 7000 varv, borde inte vara omöjligt, om den tål att varvas.
Jag har gjort något liknande på min 911a.

Nackdelen är att du inte längre har något förstånd kvar då du lagt mer pengar på motorn än vad bilen är värd, dessutom så kanske den inte längre går att besiktiga :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by rob3rt »

safe wrote:Rent strikt så efter -75 är luftfiltret det enda man får byta i insugsväg. Spelar ingen roll om man sätter dit förgasare på en insprutare eller ett modernt EFI på en förgasarbil.
Sen ska besiktningsgubben förstås begripa att man ändrat något....

Med förgasare kan jag tänka mig att gasresponsen blev helt annorlunda och kanske marginellt mer effekt. Den stora skillnaden är om man kan ha separata spjäll till alla cylindrar, då kan man ha riktigt roliga kammar, om kolvarna tillåter.

Så om du ska bygga ett insug, bygg ett med 4 separata spjäll och med anslutning för spridare. På med ett Megasquirt och i med en vass kam. Borde bli en kul motor, 180-190 häst vid 7000 varv, borde inte vara omöjligt, om den tål att varvas.
Jag har gjort något liknande på min 911a.

Nackdelen är att du inte längre har något förstånd kvar då du lagt mer pengar på motorn än vad bilen är värd, dessutom så kanske den inte längre går att besiktiga :)
Om jag bygger ett insug så kommer jag inte att bestikta bilen med det. och precis som du säger så har man ju ingen lust att slänga massa "onödiga" pengar på en 924 som man sen tänker sälja och då helst med lite vinst.

Jag hade tänkt att bygga det med ett tre tums gasspjäll eller originalspjället och sedan konstruera ett nytt plenum,
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

skipper
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

#8 Post by skipper »

Jo det vart bättre effekt, hur mycket vet jag inte men den spann lättar loss i alla fall. Problemet var att draget på låga varv var dåligt, och tommgången var ojämn, troligen så skulle den behöva trattar, eller en annan utformning på insuget, luft vägarna var troligen för korta. Soppa förbrukningen steg ochså... Men när den inte gick att besikta, så gav jag upp det projektet.

Jag har insuget och 2 webers liggande om nån är intresserad.

// Lasse

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#9 Post by jerker67 »

skipper wrote:Jo det vart bättre effekt, hur mycket vet jag inte men den spann lättar loss i alla fall. Problemet var att draget på låga varv var dåligt, och tommgången var ojämn, troligen så skulle den behöva trattar, eller en annan utformning på insuget, luft vägarna var troligen för korta. Soppa förbrukningen steg ochså... Men när den inte gick att besikta, så gav jag upp det projektet.

Jag har insuget och 2 webers liggande om nån är intresserad.

// Lasse
Här kan du få ev tipps av mannen i fråga kanske www.hade_inget_specifikt_med_insug_att_göra.se/ en fena på insug...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Cédric »

insuget är ju egentligen inget som ska designas som enhet utan som del i ett system. Längden på rören ska ju vara kopplat till tex kamaxel och grenrör mao på resonansfrekvenser osv. Prova googla lite så borde du kunna hitta vettiga saker.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

jerker67 wrote:Här kan du få ev tipps av mannen i fråga kanske http://www.hade_inget_specifikt_med_insug_att_göra.se/ en fena på insug...
Snacka om smygreklam... jag tog bort länken då den inte pekade ut någon info om insug. :? Det får räcka med den länk du la in i en separat tråd som reklam åt din kompis och då är jag extra snäll idag som inte tog bort det inlägget också... :wink: Du har ju dessutom länken i din profil i varje inlägg, någon måtta får det ju vara med reklamandet... :)

Sen undrar jag vad du menar med "mannen i fråga", det är väl skipper som är "mannen i fråga" i inlägget som du citerade, iom att han pratar om sin bil...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users