vad för topppackning?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#16 Post by Millen »

Min åsikt är att du ska köpa en ny originalpackning... Sedan är det bara att tuta och köra. Onödigt att göra det mer komplicerat än så om det ändå fungerat förut. :)

Låter som en bra plan att börja med att lyfta toppen och se hur det ser ut.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#17 Post by mijo »

Bubby wrote:helst skullle man ju vilja ha en stödgördel så inte fodrena ska röra på sig
Att fodrena rör på sig (open deck) väl egentligen problemet när man trimmar. Vad finns det för lösningar på det? Ska väl finnas toppackningar som går ner runt fodret men det är väl tveksamt om de gör tillräckligt? Finns det någon lösning med typ ett stöd man lägger ner i blocket så det inte blir som ett closed deck? Går det fixera fodren kunde man kanske få lite driftsäkerhet även vid högre effekter? Problemet med open deck finns ju även i 996/986 utan överladdning.

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#18 Post by Millen »

Gurra hade väl någon slags betong i blocket i en motor han byggde... Har för mig 3.0an har stöd för fodrena iaf. Kanske en bra kompromiss?

Blir mycket snack om vad som är negativt med att det är helt öppet. Kan det finnas någon positivt med det också? Lättare och kanske bättre kylning? Iofs känns det som att stabilitet hade varit övervägande. Dom fungerar säkert toppen för den effekt dom är byggda för men i mer extrema byggen så är det nog ett större problem.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#19 Post by mijo »

Fördelen är väl som sagt bättre kylning, billigare tillverkning också. Ska man ha hög effekt (hk/l) överväger väl nackdelarna ganska fort. Tror Porsche gått ifrån open deck på senaste 997 motorn, den börjar ju få ganska hög trimningsgrad nu.

Det vore ju smutt med en lösning för våra motorer, det var väl aldrig tänkt att ta ut mer än 350 hk när V8:an ritades. Så redan med 250 hk i fyran har man väl tagit bort en del marginal. Att "bara" topplockspackningen går i en 951:a räknas väl nästan som tur i fall resten är helt om man åker med 300 hk (eller mer).

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#20 Post by Millen »

Skulle vara intressant med lite delade erfarenheter från folk som kör med mycket effekt. Är problemet verkligen så stort?

Finns dom som borrat dessa block mycket mer än en överdimension och kört så med högre ladd än original.
Porsche 944 Turbo -87

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#21 Post by Dea »

Har inte CEP i USA nån typ av stödgördel som dom säljer?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#22 Post by Bubby »

kanske skulle prova orginal till o börja med.. är ju inte bytt nån gång vad jag vet o bilen är ju ändå 22 år gammal.. klart den ger med sig när man börjar ladda på lite mer.. sen sägs det ju att det blir varmare i toppen på fyrans cylinder då det är svårt o få bort all luft i toppen just där.. ska prova med en extra luftnippel som lindsey racing har, eller bygga nåt liknande.. sen se över ventiler o säten, o kanske en lagom portning..=)
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#23 Post by gurra »

Dea wrote:Har inte CEP i USA nån typ av stödgördel som dom säljer?

/Dea
En deck-plate, kostar ca $1000 extra vid motorbygge att få den installerad. Säljs normalt inte separat.
Främst på 2.5l-blocken som det är en god idé, 104mm 2.7/3.0-blocken är mkt stabilare.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#24 Post by Bubby »

Nån som har nåt tips på vart man ska lämna toppen för genomgång o portning?
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#25 Post by DLS »

toms motor t.ex :)
annars har du säkert flera bra företag i västerås.
annars har du http://www.topplocksverkstan.se/ eller http://www.topptrim.se/
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#26 Post by Erol »

Bubby wrote:Nån som har nåt tips på vart man ska lämna toppen för genomgång o portning?

Kollat med grabbarna i Skulltuna?


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#27 Post by Bubby »

Nä, vilka menar du? dom som balanserar motordelar?
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#28 Post by Millen »

Min vän portar: www.racing-green.com
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#29 Post by Bubby »

nån hint om pris på bearbetning av topp? vet ju inte skicket på min topp, men bör väl inte vara så dåligt efter 12.000 mil..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#30 Post by DLS »

allt från 5000kr för en lätt portning samt renovering av toppen till 10-12000kr
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]