Min åsikt är att du ska köpa en ny originalpackning... Sedan är det bara att tuta och köra. Onödigt att göra det mer komplicerat än så om det ändå fungerat förut.
Låter som en bra plan att börja med att lyfta toppen och se hur det ser ut.
Bubby wrote:helst skullle man ju vilja ha en stödgördel så inte fodrena ska röra på sig
Att fodrena rör på sig (open deck) väl egentligen problemet när man trimmar. Vad finns det för lösningar på det? Ska väl finnas toppackningar som går ner runt fodret men det är väl tveksamt om de gör tillräckligt? Finns det någon lösning med typ ett stöd man lägger ner i blocket så det inte blir som ett closed deck? Går det fixera fodren kunde man kanske få lite driftsäkerhet även vid högre effekter? Problemet med open deck finns ju även i 996/986 utan överladdning.
Gurra hade väl någon slags betong i blocket i en motor han byggde... Har för mig 3.0an har stöd för fodrena iaf. Kanske en bra kompromiss?
Blir mycket snack om vad som är negativt med att det är helt öppet. Kan det finnas någon positivt med det också? Lättare och kanske bättre kylning? Iofs känns det som att stabilitet hade varit övervägande. Dom fungerar säkert toppen för den effekt dom är byggda för men i mer extrema byggen så är det nog ett större problem.
Fördelen är väl som sagt bättre kylning, billigare tillverkning också. Ska man ha hög effekt (hk/l) överväger väl nackdelarna ganska fort. Tror Porsche gått ifrån open deck på senaste 997 motorn, den börjar ju få ganska hög trimningsgrad nu.
Det vore ju smutt med en lösning för våra motorer, det var väl aldrig tänkt att ta ut mer än 350 hk när V8:an ritades. Så redan med 250 hk i fyran har man väl tagit bort en del marginal. Att "bara" topplockspackningen går i en 951:a räknas väl nästan som tur i fall resten är helt om man åker med 300 hk (eller mer).
kanske skulle prova orginal till o börja med.. är ju inte bytt nån gång vad jag vet o bilen är ju ändå 22 år gammal.. klart den ger med sig när man börjar ladda på lite mer.. sen sägs det ju att det blir varmare i toppen på fyrans cylinder då det är svårt o få bort all luft i toppen just där.. ska prova med en extra luftnippel som lindsey racing har, eller bygga nåt liknande.. sen se över ventiler o säten, o kanske en lagom portning..=)
Dea wrote:Har inte CEP i USA nån typ av stödgördel som dom säljer?
/Dea
En deck-plate, kostar ca $1000 extra vid motorbygge att få den installerad. Säljs normalt inte separat.
Främst på 2.5l-blocken som det är en god idé, 104mm 2.7/3.0-blocken är mkt stabilare.