931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#406 Post by Cédric »

Vad händer här da ? Tillbaka från en fantastisk bilsemester på kontinenten! Nu är det tillbaka till deltidsjobbet bilen :)

Har bråkat med diverse för alllmänheten ointressanta prylar för att få bilen att gå. Men Det går nästan baklänges, fler grejer dyker upp än saker jag hinner fixa. Dock så var jag och carro och körde en väda konbana på bromma vilket var riktigt kul. Kul också att man kan hänga med lite bättre i rklassen med denna bilen, och bättre ska det bli den dagen man kan gasa fullt och ha negativ camber bak. Så jag har stora förhoppningar på att detta ska bli riktig bra.

Ett stort problem som kommit på senare tid var att varvräknaren dansade runt helt vilt, dessutom var bilen ganska svårstartad. Provade byta spole samt köra varvräknaren i en annan bil (funkade utmärkt). Det sista jag testade var att byta tändmodulen mot en från en volvo 740 som fanns i garaget (ska vara samma) och se där, helt plötsligt startade motorn lätt och varvräknaren fungerade. Det gick dessutom att hålla full platta upp till ca 5k varv innan lamp**** blinkade, ett tag trodde jag nästan att det var fixat :(. Nu ska jag tjata till mig lån av bredbandslambdan för att se hur jag ligger. Har varit på och schimsat trycket innan konbanekörnignen vilket gjorde lite skillnad...Nu börjar idéerna ta slut, vet inte riktigt var mer jag ska kolla.

Passade på att monter om mätarna när stycket ändå var ute och ratten var av. Det blev riktigt bra med varvmätaren i mitten såsom den andra 924an har. Fattar inte att Porsche inte gjorde såhär från början, rekomenderas till alla som har 924 eller 944 med dom häftga mätarna. Ratten byttes också till en djupare skinnratt. blev ruskigt bra och helt plötsligt finns massivt med utrymme för knäna vilket jag inte riktigt är van med med orginalratten. Dock var det med en tår i ögonvrån som jag plockade bort en av porsches snyggaste rattar ur bilen, menmen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#407 Post by patand »

Trevligt att det iaf går åt rätt håll! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Cédric
Addict

#408 Post by Cédric »

Noterade att det inte stod någonting om bandagen på barkarby(va i slutet av maj). Det var verkligen skoj att få testa bilen på bana. Förutom motorntrasslet och det lilla problemet att slutdämparen tar i karossen så gick det riktigt bra. Är rätt näjd med balansen som den är nu trots de mjuka fjädrarna fram. Stälbara krängare är naaajs :)

Image

http://www.youtube.com/watch?v=tdfB2Za2r20
2 lite spännande tillfällen
http://www.youtube.com/watch?v=28GNOq-IWBc

Nästa mål är Mantorp med PCS i september !!

Cédric
Addict

#409 Post by Cédric »

Här va det dött ser jag. Har inte varit allt för mycket spännande meckande. Lite fix med allt möjligt, höll på att elda ner hela bilen men det redde ut sig :roll: . Bl.a så fixade jag en kompromissad lösning för att fixa stolsinfästningen i golvet där jag drait sönder en av de fasta muttrarna. Slapp ju svetsa och kapa i golvet iaf. Det får duga för tillfället. Har även bytt till min S1 renoverade WUR. och nu går det helt utan spikvarning oavsett hur mycket jag stämplar. Undan går det, råkade swischa upp i 220 under mätning utan att jag ens tänkte på det:) För idag så var vi ute på testbanan (läs e18) och testade med bredbandslambdan, och rackarns nu går den veeerkligen fett. Men det får duga, hinner nog inte fixa tillbaka shimsen rätt inför mantorp. Men bensin är billigare än kolvar så den får sörpla bäst den vill :D :D Men att det skulle vara en sån skillnad hade jag inte väntat mig. Nu är det "bara" hjulvinklar kvar som behöver fixas innan mantorp, känns lovande!

Tyvärr tror jag att mitt projekt kanske kommer ligga på is i höst, ska ner till Haldex på torsdag och diskutera lite, eventuellt så åker vi ner och startar vårat exjobb i landskrona i nästa vecka. Då blir det pausat här i tråden fram till jul. Sånt man får ta.

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#410 Post by gegge »

Verkligen kul att du blev av med spikningarna. Så det var bensinen ändå...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#411 Post by Cédric »

De är inte säkert, det kan vara så att jag täcker ett annat problem med att köra fett. Men för tillfället får det duga. :) Jag undrar var dom ämnade att ligga AFR mässigt när dom konstruerade bilen, lite svårt att veta..

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#412 Post by gegge »

Var ligger du nu?

Borde funka på 12:1 tycker jag, kanske 11:1 för att vara säker. Men på så här gamla bilar blir det nog gärna 10:1 vilket stjäl en hel del effekt.

Max effekten ligger väl på 12,6:1 vill jag minnas.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#413 Post by Cédric »

12.7 har jag för mig dom sa i förbränningsmotorkursen för max effekt. När jag körde fullt ladd så började den på 12:1 för att sedan smyga ner till 11:1 och sluta på kanske 10.4:1 vid 6k varv (mycket vpower per minut :) ). Lite osmidigt att den fetar på så mycket, i synnerhet efter 4k varv. Jag hittade inte mina shims så det blev ingen vettig justering där. Det finns nog lite justermån där, iaf när den är utan ladd. Nu var det ungefär 14.4, förut låg den kanske på 14.9 vid motovägskörning.

Hinner jag så ska jag försöka sikta på att få den till 12:1, annars får det vara, det är bara tanka å va glad om jag nu ska få köra nåt mantorp :)

Cédric
Addict

#414 Post by Cédric »

Satt just och läste på ett amerikansk forum(Turbododge.com :D:D), där verkade det som att ligga mellan 11:1 och 10:1 under full last inte va något konstigt alls. Det var tom så att dodges SRT modeller uppmättes till det i standardskick. Så jag kanske inte alls är på fel planhalva :) Dock ska det finnas effekt att hämta om man snålar ut lite, vilket är ganska självkalrt, men det minskar marginalerna.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#415 Post by patand »

Blir det något mer bredbandslambdamätningstillfälle under hösten Cédric? Får jag ordning på laddet på min bil (har inte hunnit kolla på det än) så vore det intressant att kolla hur min ligger i lambdavärdet. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Cédric
Addict

#416 Post by Cédric »

Här var det inte allt för livat. Vad har egentligen hänt sedan sist? Har ju varit i landskrona hela hösten så det blev inte mycket mecka gjort. Men jag fick ju iaf åka till knutan och kolla på bilar, och hälsa på några forumkändisar:)

Tillbakablick:

Mantorp blev en riktigt bra dag, både för mig och för min kära flickvän som stortrivs på banan i denna bil. Lite märkliga ljud var väl lite spooky :). Ska se över bakvagnen igen så inget sitter löst eller tar i på något konstigt ställe. Ljuddämparen tar också ser man i efterhand. Tittar man på filmerna så ser det ut som jag ligger ca 10sek per varv snabbare än med gamla bilen. Dock har jag lite justering kvar att göra på hjulvinklar och krängare. Jag hade en liten övning i hjulvinkeljustering bak, men jag gav upp till slut. Blev lite väl mycket camber på ena sidan. Nu får vi se om jag orkar justera vidare eller om jag ska lämna in skiten istället. Finns det någon i sthlmsområdet som kan denna bakvagn ?

Image

Image

Tillsammans med Max 944s2.
Image

http://www.youtube.com/watch?v=ZON3qV961gI

http://www.youtube.com/watch?v=axpbhujt5A4

Sedan han jag med Träffpunkt 80 innan sommaren var slut, det var en kul träff, inte så ansträngande och en salig blanding bilar. Synd bara att parkeringen för vita bilar var full med 240isar :(..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Cédric
Addict

#417 Post by Cédric »

Så var är vi idag?

Nu är senaste projektet en tankuppfräschning, så tanken är nertagen och diverse slangar ska bytas. Det var rätt enkelt att ta ner tanken, misstänker att det är en annan vända om man har audilådan :). Tur i oturen att jag upptäckte att min intankpump var sprucken i fästet mot tanken, hoppas kunna lösa det relativt billigt. Tur att det inte upptäcktes ute på väg.

förutom att skyddsplåten och upphängningen ska blästras och målas så ska jag nog också byta bakre dämparen till en mindre från Apple racing, den nuvarande är stor och dålig. Den tar i karossen, dämpar dåligt och har världens fulaste slutrör på sig. Så jag tänkte slå ett gäng flugor i samma smäll och byta till en som verkar vara riktigt vettig.

Övriga planer för vintern:

Tyvärr så måste vi troligtvis ta ur motorn, detta pga av en dåligt lagad/tätad grenrörspackning som nu läcker. Det kommer troligtvis bli enklast att fixa med motorn ur, dessutom så ska gummina i motorfästena bytas och det vinande urtrampningslagret bytas. När vi ändå är där så ska kanske vevaxeltätningen i bakkant bytas, den verkar läcka. Hoppas verkligen våren är tillräckligt lång. Det kommer bli hetsigt som vanligt känner jag på mig. Men det hade varit trevligt att fixa det som behövs.

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2

#418 Post by makkanftw »

Just sträckläst hela tråden och vilka äventyr du haft men framförallt vad fin bilen blir! :D
- Marcus

Cédric
Addict

#419 Post by Cédric »

Ja, det har verkligen varit ett äventyr. Det har gått längre än va de va tänkt från början, men varje grej man pillar på blir ju lite fräschare och bättre än va den va innan. Dessutom har jag ju lärt mig massor. Numera finns det inte många delar jag inte varit och mekat på på något sätt :) Det är lång väg att gå innan jag är klart, men det har hänt en hel del sen bilen stod där sunkig, skitig, lätt bucklad och smårostig på alla komponenter...

efter
Image

Image
Last edited by Cédric on 2010-01-14 14:00:56, edited 1 time in total.

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2

#420 Post by makkanftw »

hehe , tyvärr ser mitt motrutrymme mer ut som "före"bilderna men hoppas att jag finner tid och energi nånstans att närma mig ditt resultat :)

Tack för inspirationen!
- Marcus

Post Reply