Kolla vakuumläckor smidigt?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Peter O
Carrera-Poster
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988

Kolla vakuumläckor smidigt?

#1 Post by Peter O »

Finns det nåt smidigt sätt att leta upp vakuumläckor före turbon? Jag har byggt ett verktyg a la Naphets och trycktestat nedströms, men misstänker att jag får tjuvluft nånstans mellan LMM o turbo. Alltså, kan man kolla detta på nåt smidigt sätt utan att behöva riva och "nagelfara" allt i slang- och anslutningsväg.....

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980

#2 Post by makkanftw »

Spruta startgas runt alla skarvar etc? Påverkas tomgången har du en läcka, borde inte detta funka även på en turbomotor?
- Marcus

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#3 Post by patand »

makkanftw wrote:Spruta startgas runt alla skarvar etc? Påverkas tomgången har du en läcka, borde inte detta funka även på en turbomotor?
Så länge man inte har övertryck utan undertryck i insuget så borde det funka även på en turbomotor.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Kolla vakuumläckor smidigt?

#4 Post by Nahpets »

Peter O wrote:Finns det nåt smidigt sätt att leta upp vakuumläckor före turbon? Jag har byggt ett verktyg a la Naphets och trycktestat nedströms, men misstänker att jag får tjuvluft nånstans mellan LMM o turbo. Alltså, kan man kolla detta på nåt smidigt sätt utan att behöva riva och "nagelfara" allt i slang- och anslutningsväg.....
Varför misstänker du läckage?

In till J booten har du på vänster sida anslutningshål för dumpventil och bränsleångssystemet. Den högra, för takventilens återmatning samt vevhusventilationen.

Det betyder att en läcka kan vara någonstans i dessa slangar anslutningar ...

- Spraya startgas samtidigt som du klämmer på slangar.
- Annars ... prova och se om det går att blåsa i resp slang och spruta bubbelvatten på slangarna som ansluter till J -boot.
- Montera bort J-boot sätt igen hålen med lämpliga pluggar och hoppa i badkaret och blåsa/tryck på denna och leta efter bubblor.

Mvh
Stephan

Peter O
Carrera-Poster
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988

#5 Post by Peter O »

Jag håller fortfarande på att jaga mitt intermittent bortfallande laddtryck samtidigt som jag tycker bilen drar väldigt mkt soppa. Häromdan tyckte jag mig höra att det väste nånstans i närheten av LMM. Omöjligt förstås att höra exakt varifrån och kanske det är det normala ljudet. Därför tänkte jag prova att läcksöka. Jag ska prova dina tips, så får vi se hur det går. Ska även kolla ditt tips om taktventilens signal, men det får nog vara till helgen.

Ragnar Joensen
Addict
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992

#6 Post by Ragnar Joensen »

Biltema har just fått en vakuumtestare i sortimentet.

Artikel 15-1392 om jag minns rätt. - ungefär 650 spänn.

Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#7 Post by Nahpets »

Om du har intermitten bortfallande laddtryck och det mekaniska är helt så skulle jag ge mig på det elektriska.
Häromdagarna har jag mycket kort intermittent bortfall för att sedan hålla sig permanent väck. Visade sig vara glapp i själva taktventilens flatstift.

Så mitt tips ... börja med att mäta resistansen och kolla spänningen. Mycket roligare, enklare och renare.

För att kontrollera taktventilens resistans. Tag multimeter och ställ in på 200 Ohm eller motsvarande. Mät över taktventilens båda flatstift. Ska vara någonstans 18-45 Ohm.
Medan du mäter resistansen, tryck lätt det ena stiftet åt ena sedan åt andra sidan genom att använda mätstiften. Gör likadant på andra stiftet.
För du någon gång större resistans än 45 Ohm har du antagligen en begynnande glappkontakt.
När jag gjorde så kom och gick mina resistansvärden.

För att kontrollera KLR spänning över taktventilen.
Tag två sladdar om 1,5 meter. På ena ändarna kläm fast flatstift. på Andra ändarna kabelskor.
För in flatstiften in i kontaktdonet för taktventilen, se till att du inte skadar något.
Kläm fast sladdarna mha torkaren på passagerarsidan och led in dem in till passagerarsätet där du har din multimeter.
Tryck in mätstiften i resp kabelsko.
Ut och kör.
Vid gasen i botten ska du ha minst 11 Volt (om du inte är i felsäkert dvs!).
Få du inget så är det antligen felsäkert läge som råder alt dålig kontakt från kontaktdon till KLR box. Alt box är defekt.

Mvh
Stephan

Post Reply