För mycket negativ camber???

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

70N fram är inte speciellt hårt. Jag har ju 130N och 100kg lättare bil. :) Men sen beror ju krängningen på vad för krängare ni har också förståss.

Tror helt klart ni kan prova mindre negativ camber bak (i avvaktan på högre tempo hos chauffören iaf). Jag skulle också prova utan krängare bak vid någon träning för att se hur det funkar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#17 Post by jonaslarsson »

du har en relativ mjuk bil med 70N framjädrar och 150N bakfjädrar. dina krängare är inte specielt hårda så bilen borde rolla en del. jag hade kört med samma hjulinställning och tränat på att köra tror du kanske kan ha en del kvar att fila på innan du hittar bilens absoluta gräns inget illa menat. jag själv åker med 4.25 camber fram t.ex och jag har helt jämn temp på däcken och min bil är endå hårdare än din.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 150
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#18 Post by boxsterpontus »

Teamchefen wrote:Tror att 180-70 är 180mm lång och 70 N, den lilla då 130 mm lång, 60 N och 20...ja just det...ingen aning?!
Den stora fjädern är runt och den lilla platt.

Tempen bak senast 70-60-56, insida-mitt-utsida, i o f s efter ett hyfsat snabbt varv tillbaka till depån. Temp under körning hade ju varit optimalt...

Ny hjulinställning ska göras på måndag. Tror du på något mindre neg. camber samt kanske 2 mm toe-ut?
Den lilla platta fjädern är bara en hjälpfjäder för att den stora inta ska komma på snedden när det fjädrar ut. Den är säkert helt komprimerad när bilen står på backen.

Som jag påpekade på MSCC KM4 så tror jag att ni ska ta bort bakre kränghämmaren. Om bilen överstyr och spinner på innerhjulet ut ur kurvorna borde det hjälpa, kränghämmaren hindrar ju innerhjulet från att fjädra ut ordentligt och få fäste. Det är mycket enkelt att testa, bara att lossa kränghämmaren och binda upp den så den inte flyger omkring och ge sig ut och testa hur det känns.

Jag antar att däck-temp-mätnngarn är från senase racet på sturup. 944or är inget vidare bra på hårnålar och brukar ofta spinna som attan med innerhjulet, om man inte har en diffbroms. Inte mycket att göra åt det tyvärr, kör långsammare och gasa mindre :?
Pontus Borg

User avatar
Teamchefen
S-Poster
Posts: 97
Joined: 2008-08-20 09:05:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sydvästra Skåne
Contact:

#19 Post by Teamchefen »

Då kastar vi oss över däcktempen också...
Det varmaste vi har haft är som sagt 70-60-56, insida-mitt-utsida.
Vi har fått rekommendation på 2,2-2,5 i varmtryck av Avon Racing, England.
Tips på mer fäste? Annat tryck? Andra däck?
Johan Nilsson

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#20 Post by FredrikÅ »

Teamchefen wrote:Tips på mer fäste? Annat tryck? Andra däck?
Jag tycker ni ska kika på grundproblemet, som i mina ögon är en ganska snurrig
fjädersättning. (Vem har rekommenderat den, egentligen?)

Att börja plocka bort krängare, minska camber etc. är ju bara olika sätt att kompensera för grundproblemet.

(Jag rejsar förresten med runt 4 grader neg. camber fram och 3,5 grader bak,
och har en helt okej slitagebild på däcken.)
Fredrik Åberg

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#21 Post by gurra »

Tycker också fjädersättningen är lite väl vid. Jag skulle gått upp i fjäderstyvhet fram, det skulle minska överstyrningen och troligen bättra helthetskänslan.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#22 Post by Eddie Varvstopp »

Jag har kört 70/105N/mm fram/bak på min vilket jag trivdes med. Nu kör jag 105/157 fram/bak med lika bra balans så jag håller med om att ni borde nog se över de främre fjädrarna till att börja med.

Jag kör utan kräghämmare bak då jag upplever det spinner mindre på innerhjulet (även jag saknar diffbroms).
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

habeon
S-Poster
Posts: 95
Joined: 2004-06-12 16:27:04
Contact:

#23 Post by habeon »

Jag har samma H&R kit på min 951 och upplevde bilen som mycket överstyrd, men antog att det var jag som förare som inte hade koll då jag tog för givet att H&R designat fjädrarna korrekt. Detta skall ju vara ett kit för "ringen" enligt H&R men när jag bytte framfjädrarna till 100N/mm blev bilen MYCKET bättre. Bättre kontroll vid bromsning och neutral i kurvorna.

Kör nu alltså med 100N/MM fram och 150 N/mm bak samt 255/40/17 runt om.



Håkan
951 -86

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#24 Post by FSN »

Ang. hjälpfjädrarna längd-innerdiameter-fjäderkonstant 130-60-10
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Teamchefen
S-Poster
Posts: 97
Joined: 2008-08-20 09:05:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sydvästra Skåne
Contact:

#25 Post by Teamchefen »

FSN wrote:Ang. hjälpfjädrarna längd-innerdiameter-fjäderkonstant 130-60-10
Jajemen, och 80-60-20 bak...
Johan Nilsson

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]