Kamrem, låg temperatur

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Joel
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2009-08-31 10:32:38
Contact:

Kamrem, låg temperatur

#1 Post by Joel »

Då jag är nybliven 944 turbo ägare har jag lite frågor angående min bil.
jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mina frågor!

Den första är att jag inte vet när kamremmen är bytt och har för avsikt att göra det snart. är det besvärligt? är hyffsat van i garaget och har bytt remmar förr, är de något speciellt man bör tänka på?

Det andra är att min tempmätare inte går upp alls högt på skalan vid normal körning. fel på mätaren? givaren? termostaten? har någon samma bekymmer?

tack för svar! Mvh Joel!

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#2 Post by emm »

Varmt välkommen hit! Tyvärr kan jag inte svara på din kamremsfråga eftersom jag inte bytt den själv, men det borde inte vara raket teknologi direkt.

Helt rätt val av bil tycker jag, släng nu upp en biltråd och var du kommer ifrån!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Erol »

Ang. kamremsbyte, så är det inte speciellt olikt andra bilar. Det enda du bör vara extra
vaksam på är balansaxlarnas inställning, lite klurig att fatta och lätt att sätta fel.

Sök här på forumet så kommer du hitta massor av info och länkar till "how to do it"-sidor!



Mvh Erol


Ps. Välkommen!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

Re: Kamrem, låg temperatur

#4 Post by Jesper von Wowern »

Joel wrote:Det andra är att min tempmätare inte går upp alls högt på skalan vid normal körning. fel på mätaren? givaren? termostaten? har någon samma bekymmer?

tack för svar! Mvh Joel!
Vet inte riktigt hur turbon är men mina N/A går tämligen kallt enligt mätaren och det lär vara helt normalt :roll:
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Kamrem, låg temperatur

#5 Post by Nahpets »

Joel wrote:Då jag är nybliven 944 turbo ägare har jag lite frågor angående min bil.
jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mina frågor!

Den första är att jag inte vet när kamremmen är bytt och har för avsikt att göra det snart. är det besvärligt? är hyffsat van i garaget och har bytt remmar förr, är de något speciellt man bör tänka på?

Det andra är att min tempmätare inte går upp alls högt på skalan vid normal körning. fel på mätaren? givaren? termostaten? har någon samma bekymmer?

tack för svar! Mvh Joel!
Hej Joel,

välkommen.

Angående temp, ta ett kort alt klipp och klistra in en bild och visa vad du menar med låg. Åtminstone jag förstår inte hur din bil visar sin temp.

Angående kamrem, är du van sedan tidigare så är det nada problemas. När du river kamrem så kommer du behöva demontera balansremmen. Spänn denna inte får hårt, annars får du kompressorljud i motorn.

Se till att du inte står i en GDS hall eftersom det finns en hel del rör och slangar som ska flyttas på.

Porschelänken av de alla är www.clarks-garage.com, gå till garage shop manual. Denna är en mycket bra plattform för mekandet.
Sedan har du oss och Rennlist , http://forums.rennlist.com/ .
Just det ... sedan har vi en herre vid namn Bruce, www.arnnworx.com.
Nästan motsvarande kvalité a la Clark. Klicka in på hans 944 projects.

Mvh
Stephan

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Ett sätt att kolla om termostaten är med i spelet är att känna på kylarslangarna, främst den övre, när du varmkör motorn. Är saker och ting okay blir först motorn varm till mätaren visar cirka mittläge eller strax under, då öppnar termostaten och övre slangen blir rejält varm snabbt och därefter kylaren. När sedan även den undre slangen blir varm kommer strax fläktarna att börja dra igång, detta ska ske innan tempmätaren stigit särskilt mycket över mittläget.

Så lira det på min tidigare 944 N/A -86 när tempswitchen i kylaren och termostaten var bytta, innan så gick den kallt på landsväg pga läckande termostat och varmt stillastående pga trasig och bortkopplad termoswitch. Kosta ett antal hundralappar och lite slabbigt mekande att få ordning på.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users