Körde på Mantorp igår tillsammans med Peder som har Turbocupen.
Axel D hade sitt event där.
Bra väder ... kanske lite för varmt ... och heldagskörning.
Bilen gick och kändes riktigt bra. Dock på slutet av dagen gjorde sig glappkontakten i taktventilen sig påmind. Jag stack ned ett flatstift för att bända lite på flatterminalen. Till slut var den sönderbänd. Men inte blev jag ledsen för det. Dagen var i princip slut och jag hade lyckats nå en lägre tid än förra mötet på Mantorp: 1:34,9.
Hade tidigare 1:37,0 ... och jag är glad att ingen såg att jag satt och skrek i bilen och viftade näven nästan i ett halvt varv efteråt i jag-har-vunnit-F1 style. Scheise vad glad jag blev

.
Jag satte mitt PB ganska tidigt på dagen och resterande timmarna låg jag och nafsade några tiondelar bakom. Jag vågade helt enkelt inte pressa.
Två huvudsakliga orsaker:
1. Bromseffekt.
Detta var det förstsa banmötet med mina nya Sebro skivor. Och jag ska väl säga att de slets ganska bra. Körde totalt 70 varv tror jag. Bromsverkan jämfört med Zimmerman hålborrade är att de är snarlika. Men vad min bil behöver är helt klart bättre bromseffekt.
Kommer att börja koncentrera mig på bromskylning och vätska.
Jag kör idag Super blue racing och efter vätskebytet är bromsarna lite stummare och lojalare mot foten. Men jag kommer vid nästa byte köra på Motul. Bra bromsar är viktigt ... (döööh) och den känslan blir kraftigt påtaglig när du kommer på långa rakan på Mantorp för att ta Mjölby. Ingen Sviesta a la second chance här inte.
2. Understyrning.
Mina R888or fick smisk! Men höll grymt bra. Fick åka med Marcus alias Spjuvern. Helt underbar upplevelse. Hans gula BWM M3a ombyggd och uppsmiskad ut till ventilerna är RACE. Ljudet, växlingarna, väghållningen ... Aaargh. Och han kör Kuhmo. Tror det är V70A. Och som han smiskade dem! Och väghållningen ... min bil kändes som IKEA Sultan för tjockisar efteråt. Och jag har 110 fram och 210 bak.
Så till saken ... då han tar 1:31 enkelt med Kuhmo däck förstår jag ganska snart att:
- JAG som FÖRARE är flaskhalsen nr 1 i MIN bil.
- På MIN nivå är det egalt med Khumo eller Toyo. Så mitt val av däck beror på prislapp hädanefter.
Så ... understyrningen ... jo ... jag vill att min bil ska ploga mindre. Tror att jag skulle må bra av mer "attack". Körde hela dagen 2,0 runtom. Men sänkte till 1,9 bar fram lite senare ... och oj vad bilens karaktär ändrades smått. Understyrningen minskade så jag fick faktiskt börja se upp. Tyvärr började min taktis lägga av så det blev inga 1:25.
Jag tror att 245or fram istället för 235orna jag har idag kommer att göra susen.
Ja just det. STÄLLDE AV bilen idag för vintern.
Det är tanken i alla fall.
Nu väntar jobb, husgöra och träning på barntillverkning. Det nya huset behöver mer kärlek än bilen gör för tillfället.
Vinterprojekt om tid medges är:
- byta oljetråg
- montera Air/fuel meter.
- byta vätskor/filter
- byta taktventil
- venturi delete
- strama upp växelspak
- felsöka värmebortfall i kupe
- demontera dimljus/positionsglas :s
- bromskylning
- kanske en halv bur ...

- rostlagning