951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#91 Post by Nahpets »

FredrikÅ wrote:
Nahpets wrote:Mitt kontaktfel mellan kontaktdon och taktventilen visade sig vara glappkontakt i en av taktventilens terminaler. När jag trycker på den så växlar resistansen från min till max värden ... aj aj ... bara att köpa ny!

Mvh
Stephan
Kolla med Sandén, jag tror han kan föreslå en uppdaterad variant.
("Pierburg", samma som till gamla Volvo Turbo :D )

Annars så har jag en i reserv liggande i förrådet, men det känns inte
som att du ska behöva köra med begagnade grejor. :)
:)

Fungerar den?
Och vad vill du ha?

Mvh
Stephan

spirou944t
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986

#92 Post by spirou944t »

Googla på taktventil eller Amal valve, verkar finnas en hel den varianter.
Ford, WV, Volvo mfl
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

FredrikÅ
Addict
Bilmodell: Mellan Porschar.

#93 Post by FredrikÅ »

Nahpets wrote: Fungerar den?
Och vad vill du ha?
Ja, den funkade utmärkt när den satt i bilen. (Ersattes av Elektronisk boost kontroll i stället)

Har surfat runt lite och konstaterat att det är en Pierburg 7.21559.00/ Volvo nummer: 3517757.

Vet inte om den passar till din bil. Pris? Inte en aning! :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Åberg

Nahpets
Addict

#94 Post by Nahpets »

spirou944t wrote:Googla på taktventil eller Amal valve, verkar finnas en hel den varianter.
Ford, WV, Volvo mfl
Finns säkert en hel del.
Hur vet du att de är kompatibla med 951ans system?

Mvh
Stephan

Nahpets
Addict

#95 Post by Nahpets »

FredrikÅ wrote:
Nahpets wrote: Fungerar den?
Och vad vill du ha?
Ja, den funkade utmärkt när den satt i bilen. (Ersattes av Elektronisk boost kontroll i stället)

Har surfat runt lite och konstaterat att det är en Pierburg 7.21559.00/ Volvo nummer: 3517757.

Vet inte om den passar till din bil. Pris? Inte en aning! :)
:) Ok!

spirou944t
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 turbo

#96 Post by spirou944t »

Nahpets wrote:
spirou944t wrote:Googla på taktventil eller Amal valve, verkar finnas en hel den varianter.
Ford, WV, Volvo mfl
Finns säkert en hel del.

Mvh
Stephan
Nja, det vet jag inte, bara att det finns flera liknande.
På min sitter det en nyare variant (Sandens-monterad)
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Nahpets
Addict

#97 Post by Nahpets »

spirou944t wrote:
Nahpets wrote: Finns säkert en hel del.

Mvh
Stephan
Nja, det vet jag inte, bara att det finns flera liknande.
På min sitter det en nyare variant (Sandens-monterad)
Kan du se fabrikatet?

Mvh
Stephan

Nahpets
Addict

#98 Post by Nahpets »

Körde på Mantorp igår tillsammans med Peder som har Turbocupen.
Axel D hade sitt event där.

Bra väder ... kanske lite för varmt ... och heldagskörning. :toot:

Bilen gick och kändes riktigt bra. Dock på slutet av dagen gjorde sig glappkontakten i taktventilen sig påmind. Jag stack ned ett flatstift för att bända lite på flatterminalen. Till slut var den sönderbänd. Men inte blev jag ledsen för det. Dagen var i princip slut och jag hade lyckats nå en lägre tid än förra mötet på Mantorp: 1:34,9.

Hade tidigare 1:37,0 ... och jag är glad att ingen såg att jag satt och skrek i bilen och viftade näven nästan i ett halvt varv efteråt i jag-har-vunnit-F1 style. Scheise vad glad jag blev :D .

Jag satte mitt PB ganska tidigt på dagen och resterande timmarna låg jag och nafsade några tiondelar bakom. Jag vågade helt enkelt inte pressa.

Två huvudsakliga orsaker:
1. Bromseffekt.
Detta var det förstsa banmötet med mina nya Sebro skivor. Och jag ska väl säga att de slets ganska bra. Körde totalt 70 varv tror jag. Bromsverkan jämfört med Zimmerman hålborrade är att de är snarlika. Men vad min bil behöver är helt klart bättre bromseffekt.
Kommer att börja koncentrera mig på bromskylning och vätska.
Jag kör idag Super blue racing och efter vätskebytet är bromsarna lite stummare och lojalare mot foten. Men jag kommer vid nästa byte köra på Motul. Bra bromsar är viktigt ... (döööh) och den känslan blir kraftigt påtaglig när du kommer på långa rakan på Mantorp för att ta Mjölby. Ingen Sviesta a la second chance här inte.
2. Understyrning.
Mina R888or fick smisk! Men höll grymt bra. Fick åka med Marcus alias Spjuvern. Helt underbar upplevelse. Hans gula BWM M3a ombyggd och uppsmiskad ut till ventilerna är RACE. Ljudet, växlingarna, väghållningen ... Aaargh. Och han kör Kuhmo. Tror det är V70A. Och som han smiskade dem! Och väghållningen ... min bil kändes som IKEA Sultan för tjockisar efteråt. Och jag har 110 fram och 210 bak.
Så till saken ... då han tar 1:31 enkelt med Kuhmo däck förstår jag ganska snart att:
- JAG som FÖRARE är flaskhalsen nr 1 i MIN bil.
- På MIN nivå är det egalt med Khumo eller Toyo. Så mitt val av däck beror på prislapp hädanefter.
Så ... understyrningen ... jo ... jag vill att min bil ska ploga mindre. Tror att jag skulle må bra av mer "attack". Körde hela dagen 2,0 runtom. Men sänkte till 1,9 bar fram lite senare ... och oj vad bilens karaktär ändrades smått. Understyrningen minskade så jag fick faktiskt börja se upp. Tyvärr började min taktis lägga av så det blev inga 1:25. :twisted:
Jag tror att 245or fram istället för 235orna jag har idag kommer att göra susen.

Ja just det. STÄLLDE AV bilen idag för vintern. :(
Det är tanken i alla fall.
Nu väntar jobb, husgöra och träning på barntillverkning. Det nya huset behöver mer kärlek än bilen gör för tillfället.

Vinterprojekt om tid medges är:
- byta oljetråg
- montera Air/fuel meter.
- byta vätskor/filter
- byta taktventil
- venturi delete
- strama upp växelspak
- felsöka värmebortfall i kupe
- demontera dimljus/positionsglas :s
- bromskylning
- kanske en halv bur ... :)
- rostlagning

Mvh

Stephan

rob3rt
Turbo-Poster

#99 Post by rob3rt »

trevlig läsning... man blir sugen på att bygga tävlingsbil... men det får bli senare.. :)
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

emm
Addict
Bilmodell: 951

#100 Post by emm »

Hahahaha, kul läsning, speciellt det där med Ikea sultan sängen =)

Lycka till med träningen till att göra barn... 8)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Nahpets
Addict

#101 Post by Nahpets »

Hallåj,

nu kan jag inte hålla mig längre! Ser hur min tråd hamnar längre och längre bak. Men med all rätt ... eftersom jag inte uppdaterar.
Inspirerad av ökade reservdelsannonser på blocket, på forumet, rejsa ... ja överallt ... så kan jag inte undgå att känna nervkittlingarna i högerfoten. :#944burn:

Plötsligt kommer alla känslor tillbaka från 2009: nya speglar, nya lister, sålda fälgar (helt i onödan), bytt chip, strul med BOV, strul med WG och den stora händelsen som på verkade mig som chaufför mest: avvåkningen på Gotland Ring. Och inte blir jag kaxigare då jag blivit med fästmö :). :#pray:
En av hennes kvalitéer är att acceptera att vi inte kan köpa nya möbler därför att Rdäck är viktigare ... väntar fortfarande på JOJO-effekten ska göra sig påmind :) .

Under 2010 kommer jag försöka haka på initiativen hos våra forummedlemmar. Skitkul att folk orkar dra och fixa.

Så ... bilen då.
- Jag behöver byta taktventilen. Pajade sista banrejset på Mantorp. Nya beställd. Ligger och ropar mitt namn söder om Stockholm. Kul ... riva insug. Inte första gången det sker. För er som inte orkat följa mig så tvingades jag riva insuget tre ggr på två dagar pga skit bakom spakarna.
- Jag hoppas att mina R-däck går igenom besiktningen. Kanske med en Bambitår går det lite lättare. Kollade vad dessa kostade ... priset har generellt gått upp. Köpte en uppsättning 255or och 235or för ca 8500 kr. Idag kostar motsvarande 9700kr. R-däcken är nog förutom bensinkostnaden ett av de starkaste skälen till att fisa runt på en bankörning.
- Jag vill jättegärna ha bredare framdäck. Dock är mina fälgar fram 8 tum breda och slänga på 245or där känns lite avigt. Som vanligt i bandjungeln säger vissa Ok,andra säger på snällt sätt "du är dum i huvet". Jag har förhoppningsvis hittat lämpliga fälgar och det kommer antagligen behövas spacers bak och med det nya hjulbultar. SKälet är kosmetiskt.
- Sedan har vi detta med rör i bilen. För att känna sig 100% cool behöver jag en halvbåge. Såg en på forumet som försvann som avlöning.
- Ja just det ... byte motorlja och filter.
- Ja just det 2: Den där servobehållaren eller anslutningarna läcker ... tredje gången jag byter den där krängningshämmarbussningen för 500 kr. Hade varit billigare att ta tag i detta ordentligt från början. :?

Aaaah ... ska bli så roligt ... men så påminns jag kvickt att det är minus 8 grader utomhus, snö och att jag fortfarande arbetar ... typ ... :cry:

Mvh
Stephan

Nahpets
Addict

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#102 Post by Nahpets »

Sååå ... det närmar sig.
Bättre bromsvätska :).
10W-60 olja.
Och så den förargliga ventilen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Nahpets
Addict

#103 Post by Nahpets »

Så igår bytte jag taktventilen.

Passa på att tömma transaxellådan på smörj. Stoppade in fingret, mest pga att jag lider av tvångstankar, och upptäckte att det var som ett slam i botten av fin fint metallspån.
forum/viewtopic.php?f=3&t=21649" onclick="window.open(this.href);return false;
Lådan går ju bra och oljan gör tydligen sitt jobb så ingen fara på taket. Ska försöka suga ut/skrapa det som går.

Jag har även funderat på bromskylningen. Undrar om jag inte skulle kunna få till detta med befintliga komponenter på bilen...?
Jag har ju luftstyrningsplåten på fjäderbenen och luftkylkanalen i karossen. Däremellan behövs det "endast" en slang samt någon slags adapter mellan rör och kylkanalen (från rektangulär profil till cirkulär). Röret kan ju fästas på plåten. Funderar på att köpa Biltema epoxi och tillsammans med fiberremsa pensla upp en adapter. Någon som gjort detta?

Henka
Addict

#104 Post by Henka »

Lite off topic men kul att vi är 2st Samuelson med en varsin 951 -87
944 turbo -87 (Numera pensionären)

924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)

PCS 5266

Nahpets
Addict

#105 Post by Nahpets »

:) en annan sak är att du har samma namn som min bror :lol:

- Idag har jag monterat klart insuget efter bytet av taktventil ... yeees ... ! Plockade isär den defekta ventilen. Sökte den heliga Graalen, men tog stopp då den innersta delen var gjuten. Orsaken till felet är att spolen har dålig elektrisk kontakt med flatstiften.

- Fyllt på med Castrol 10W60 olja!

- Rengjort K&N luftfiltret.

- Växellådan: Måste tyvärr köpa ännu en liter MT-90 eftersom de två jag fyllde inte räckte till. Stoppade in fingret i påfyllnadshålet men kände ingen oljenivå ca 6 mm under kanten.
Typiskt ... 214 kr till för endast 1-2 dl :? .

- Tänkte ge mig i kast att byta servoslangarna från behållaren. Demonterat plastskyddet i hjulhuset för att ta loss dessa. Snart så har jag grejerna i handen :) . Hydroscand klämmer på nya.

- Beställt Denso Iridium IW22 stift from eBay, Daveknowsdeals, efter Corleones inlägg om detta stift. Borde ge minst 20 hästar ... :mrgreen:

Snart är den på marken !!
Besiktning 1 april ... håll tummarna.
:#944burn:

Post Reply