Tomgångsskruven = intermittenta laddtrycksfel+soppaförbrukn?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Tomgångsskruven = intermittenta laddtrycksfel+soppaförbrukn?

#1 Post by Peter O »

Någon som varit med om nåt liknande? Jag har i år haft problem med laddtryck som inte vill komma alltid och har inte hittat nåt mönster. Magnetventil verkar funka, WG oxå, men ändå går den som ett skållat troll ibland, för att sedan bara ladda 0,2 bar en stund och sedan börja funka normalt igen. Detta utan att stänga av emellan ibland, medan det andra gånger löst problemet tillfälligt.

Idag testade jag att plocka bort kontakten till TPS:en och då ökade tomgången lite. När jag sedan satte tillbaka kontakten så hördes ett tydligt luftljud från tomgångsmotorn, så jag skruvade lite hit och dit på tomgångsskruven, och då minskade detta ljud påtagligt. Så jag kopplade loss TPS:en igen, skruvade på skruven tills motorn gick jämnt och fint och sedan kopplade jag in TPS:en igen. En provtur visade att laddtrycksproblemet i princip var borta. Nu ska det förstås bli spännande att se hur tomgången är imorgon när det vankas kallstart, men man hoppas ju...

Har någon annan varit med om något liknande, är jag lösningen på spåren, eller var detta en slump?

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#2 Post by Peter O »

Ser nu att jag glömde skriva att jag haft onormalt hög förbrukning också (tror jag, med tanke på att det går åt lite soppa när man testar laddtryck på varje tur......)

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#3 Post by Bengt »

Det är svårt att svara på om du är på rätt spår. Generellt kan man säga att den här typen av motorer och senare modeller med många sammankopplade system och elektronisk styrning har ingen enkel kausalitet dvs orsak-verkan samband. Samma symptom kan ha väldigt olika orsak.
Vanliga fel är vakuumläckage eller givarfel. Speciellt allt gammalt gummi brukar kunna ställa till mycket problem.

Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#4 Post by Peter O »

Jag kunde i alla fall konstatera att bilen gick bättre idag och att laddet verkar vilja komma varje gång. Jag ska utföra en riktig tomgångsinställning enligt instruktionen på Clark´s Garage och sen får vi se.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#5 Post by Nahpets »

Hej!

Nu låter det som det löst sig, men ändå:
Jag hade nyligen ett liknande fel, där mer pekade på att det var ett elrelaterat fel som orsakade frånvaro av ladd. Det visade sig att den elektriska kontakten mellan kabelkontaktdon och magnetventilen var dålig.
Bilen gick därför i felsäkert läge.

Ordnade en kabelstump så jag kunde läsa den elektriska signalen till magnetventilen.
Det visade sig att signalen fanns där hela tiden, men överföringen av denna var dålig till magnetventilen.
Vilket medförde att magnetventilen var konstant öppen eftersom ingen reglersignal fanns => motsvarande ladd för felsäkert läge.

Mvh
Stephan

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#6 Post by Peter O »

Tack för inputen. Jag har nu gjort en riktig tomgångsjustering enligt Clark´s Garage och peppar, peppar, det verkar som om problemet är löst. Tomgångsskruven verkar sitta tämligen löst så det är inte orimligt att den vibrerar ur läge. Ska nog låsa den med en klick silkon eller nåt. Tänker också bygga mig en likadan anslutning för tätningstestning av insug och slangar som Naphets beskriver i biblioteket och se om det pyser nånstans. Tankade fullt igår och ska toppa upp om tio mil eller så, för att se om förbrukningen gått ner också. Tankningen igår visade på en förbrukning på 1,45 liter per mil, och det är inget jag känner igen från tidigare.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#7 Post by claves »

Min erfarenhet av intermitent laddtryck alt. skyddat läge är att TPS inte fungerar.. hade samma problem som dig, att den tveka ibland och gick in i skyddat läge.. mätte upp TPS´en och den visade inte på något fel men bytte den ändå... nu fungerar allt..

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#8 Post by Mårten »

Peter O wrote:Tack för inputen. Jag har nu gjort en riktig tomgångsjustering enligt Clark´s Garage och peppar, peppar, det verkar som om problemet är löst. Tomgångsskruven verkar sitta tämligen löst så det är inte orimligt att den vibrerar ur läge. Ska nog låsa den med en klick silkon eller nåt.
Min vibrerade oxå ur läge. Låstes med en lämplig stump plastslang som passade att trä över skruvskallen och då medelst friktionen mot "huset" fick skruven att stanna i läge.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users