Rökt toppackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
lasse59
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#166 Post by lasse59 »

patand wrote:
lasse59 wrote:då hade det runnit en sträng soppa ner i brunnen, är det naturligt om man håller tryckvågen nere ett tag ?
FINNS DET NÅGOT SKVALLERRÖR ELLER VAD ?
NEJ! Du har bränsleläckage någonstans! Det enda ställe soppan skall ta vägen om du håller ner luftvågen är in i motorn. Kolla om det inte läcker vid WURen eller kallstarsventilen t.ex. Det går ju tre soppaledningar från bränslevågen som inte går till någon spridare (2 går till WURen och en till kallstartsventilen) kolla så att alla 3 dessa inte läcker i anslutningen då du ju lär ha haft bort dem när du lyfte toppen och tog bort insuget (vilket jag antar du gjort).
Jag förstår, ville försäkra mig.

Det läcker inte mot torpeden mot hytten utan på turbosidan i framkant, när jag hittar läckan är saken klar om man törs säga så.

Hissa upp bilen igen, lägga sig under och kolla att man hoppas se var soppan kommer ifrån och sen :#944burn: hoppas man ju

PS
Hittade en stor läcka på en kort gummislang som sitter snett inåt motorn nedanför vågen, tror den slangen går från Turbon. Men iallafall där läcker det när man trycker på vågen med påvriden nyckel och byglat relä.
DS

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#167 Post by patand »

lasse59 wrote:Hissa upp bilen igen, lägga sig under och kolla att man hoppas se var soppan kommer ifrån och sen :#944burn: hoppas man ju

PS
Hittade en stor läcka på en kort gummislang som sitter snett inåt motorn nedanför vågen, tror den slangen går från Turbon. Men iallafall där läcker det när man trycker på vågen med påvriden nyckel och byglat relä.
DS
Du ska inte ha några soppaledningar osv som behöver synas underifrån. Soppan ska komma in i motorutrymmet genom ledningen framför förarplatsen. Gå genom soppafiltret och sen vidare i ledningen runt motorutrymmet (nedanför vindrutan) och ner till bränslevågen. Från bränslevågen går det soppa till 4 spridare samt 1 matning till WUR och 1 matning till kallstartsventilen (som är elektrisk). Det går också en retur från WUR in till bränslevågen (anslutningen sitter mitt på vågen och soppan går in i toppen på bränslevågen för att justera bränslemängden efter hur WUR anser det skall vara). Från bränslevågen går det också en returledning tillbaka till tanken motsatt väg mot matarledningen för överblivet bränsle.

Alltså ingen soppa skall finnas i någon vanlig gummislang öht! Du är säkert på att inte soppan rinner ner från någon anslutning på bränslevågen och sen rinner på utsidan på slangen som du tror läcker?

För övrigt finner jag det osannolikt att bensinen skulle "rinna" ut vid ett läckage. Bränsletrycket ligger på 5 bar och över om pumpen mår bra och då borde det SPRUTA ut soppa om det finns ett läckage inte rinnna.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

lasse59
Turbo-Poster

#168 Post by lasse59 »

patand wrote:
lasse59 wrote:Hissa upp bilen igen, lägga sig under och kolla att man hoppas se var soppan kommer ifrån och sen :#944burn: hoppas man ju

PS
DS
Du ska inte ha några soppaledningar osv som behöver synas underifrån. Soppan ska komma in i motorutrymmet genom ledningen framför förarplatsen. Gå genom soppafiltret och sen vidare i ledningen runt motorutrymmet (nedanför vindrutan) och ner till bränslevågen. Från bränslevågen går det soppa till 4 spridare samt 1 matning till WUR och 1 matning till kallstartsventilen (som är elektrisk). Det går också en retur från WUR in till bränslevågen (anslutningen sitter mitt på vågen och soppan går in i toppen på bränslevågen för att justera bränslemängden efter hur WUR anser det skall vara). Från bränslevågen går det också en returledning tillbaka till tanken motsatt väg mot matarledningen för överblivet bränsle.

Alltså ingen soppa skall finnas i någon vanlig gummislang öht! Du är säkert på att inte soppan rinner ner från någon anslutning på bränslevågen och sen rinner på utsidan på slangen som du tror läcker?

För övrigt finner jag det osannolikt att bensinen skulle "rinna" ut vid ett läckage. Bränsletrycket ligger på 5 bar och över om pumpen mår bra och då borde det SPRUTA ut soppa om det finns ett läckage inte rinnna.
Ska kolla närmare, men helt klart är att det är i absolut närhet av turbon, men som sagt jag ska kolla exakt.

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#169 Post by Maxx »

Bensin i tillräcklig mängd på het turbo är nog lika med motorbrand. Se till att du hittar läckan. Är kanske rätt självklart, men det vore ju rätt synd om bilen brann upp när du väl fick igång motorn. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

lasse59
Turbo-Poster

#170 Post by lasse59 »

Tror jag hittade läckan, ser ut som packningen är otät på turbon(sitter under med 4 st bult med 10mm skalle), sen rinner det på gummislangen som iof sig ser rätt murken ut.

Kan detta vara orsaken till att den inte startar ????

Maxx
Addict

#171 Post by Maxx »

Borde inte vara någon bensin till turbon överhuvudtaget. Vad ska den dit att göra, förutom att sätta eld på bilen?

lasse59
Turbo-Poster

#172 Post by lasse59 »

Sjösgärd wrote:Borde inte vara någon bensin till turbon överhuvudtaget. Vad ska den dit att göra, förutom att sätta eld på bilen?
Där kommer bensin iallafall inget uppifrån.

F-n vad du skräms, brinna upp :shock:

Maxx
Addict

#173 Post by Maxx »

lasse59 wrote:
Sjösgärd wrote:Borde inte vara någon bensin till turbon överhuvudtaget. Vad ska den dit att göra, förutom att sätta eld på bilen?
Där kommer bensin iallafall inget uppifrån.

F-n vad du skräms, brinna upp :shock:
Det var min mening också. :D

Vore ju tråkigt om du skrev här att du äntligen fått bilen att starta för att i nästa inlägg skriva att den brann upp. Turbon blir riktigt het, inget ställe man vill att det ska rinna bensin på.

lasse59
Turbo-Poster

#174 Post by lasse59 »

Tack för varningen.

Lättade på de 4 skruvarna där det sitter en packning på turbon, där kom ingen soppa, däremot när jag lättade på den korta gummislangen som är ansluten till turbon. (Tänkte om det var fullt med soppa i turbon)

Kufiskt värre detta.

Den korta slangen till turbon var går den ? Och vilken funktion har den ?

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2

#175 Post by makkanftw »

är det den slangen som är nästan 90 grader och kort som attan? Den ska det INTE vara soppa i...! Det är en vacuumslang såvitt jag kan förstå av patands dokument. Har med den inbyggda dumpventilen att göra.

lasse59
Turbo-Poster

#176 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:är det den slangen som är nästan 90 grader och kort som attan? Den ska det INTE vara soppa i...! Det är en vacuumslang såvitt jag kan förstå av patands dokument. Har med den inbyggda dumpventilen att göra.
Just den slangen är det, lossade på ena klamman och ur kom det soppa.

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2

#177 Post by makkanftw »

den är kopplad till insuget, sitter på undersidan nära framkant av motorn, du borde kunna känna den. vad detta innebär vågar jag inte spekulera i men du kanske tryckt lite för länge på bromsvågen?? För i de slangarna ska det bara vara över/undertryck av luft beroende på om turbon laddar eller inte..
- Marcus

lasse59
Turbo-Poster

#178 Post by lasse59 »

Vore mycket värdefullt att få reda på varför soppa kom ur den korta slangen på turbon när jag lossade den.

Jag vrider på nyckeln och har byglat pumpen och trycker ner vågen.

HUR hamnar soppan i slangen när den inte ska vara där och varför.

------------------------------------------------------------------

PS

Nu har jag konstaterat att bensinen inte kommer från turbon.
Bensinen rinner däremot genom den korta gummislangen NER i turbon från motorn (Jag lossade slangklamman för gummislangen som sitter på turbon, motsvarande ände sitter i motorn).

Har inte kopplat loss en enda bensinledning när jag lyfte toppen, det enda jag gjort är att kolla spridarna som fungerade perfekt.

Bensinen tar tydligen motorvägen genom gummislangen ner till turbon istället för att gå till tändstiften och när jag kollade spridarna så kom det perfekt spridning ur allihop med bra tryck.

I övrigt se ovan

Vad har hänt ????

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#179 Post by patand »

Kolla om kallstartsventilen står konstant öppen. Om den hela tiden sprutar in bränsle i motorn direkt du slår på tändningen och motorn inte går runt så kan kanske insuget fyllas med soppa och bensin rinna baklänges i insuget ner via vakumslangar till turbon?

Hur länge har du stått med bränslevågen nertryckt utan att dra runt motorn? Även det kan ju fylla insuget med soppa till slut.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

lasse59
Turbo-Poster

#180 Post by lasse59 »

patand wrote:Kolla om kallstartsventilen står konstant öppen. Om den hela tiden sprutar in bränsle i motorn direkt du slår på tändningen och motorn inte går runt så kan kanske insuget fyllas med soppa och bensin rinna baklänges i insuget ner via vakumslangar till turbon?

Hur länge har du stått med bränslevågen nertryckt utan att dra runt motorn? Även det kan ju fylla insuget med soppa till slut.

Kallstarten står inte inte öppen konstant.
Kommer bara bensin i vakumslangen när jag trycker på vågen manuellt, inte när jag bara vrider på nyckeln.
3-5 sekunder trycker jag ner vågen och det kommer nästan omgående ner genom slangen nere i turbon.

Problemet är att bensinen tar vägen ner till turbon istället för till stiften, men startgas hjälper inte.

Men jag ska kolla kallstarten en gång till.

PS

Kallstarten fungerar som den ska.

Kanske är det så att när man man trycker ner vågen några sekunder är det naturligt att det rinner ner i turbon ?
Men frågan kvarstår varför bränslet inte kommer fram till stiften, gjorde den det skulle han säkert starta omedelbart.

Post Reply