Rökt toppackning
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Prova med att spruta in lite startgas, tänder den då så är det med stor sannolikhet bränsle relaterat
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Händer inget då heller.Mats Jacobsson wrote:Prova med att spruta in lite startgas, tänder den då så är det med stor sannolikhet bränsle relaterat
När jag nu gick ner i garaget för att testa tryckvågen så höll jag den nere c:a 10 sekunder, det började lukta soppa, så jag kollade under bilen och då hade det runnit en sträng soppa ner i brunnen, är det naturligt om man håller tryckvågen nere ett tag ?
FINNS DET NÅGOT SKVALLERRÖR ELLER VAD ?
Inget läckage från insuget.
Frågorna här nere känns angelägna, men om dom är relevanta eller inte vet inte jag :
Skrivet: 2009-08-07 08:04:16 Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Har några funderingar.
Vad är det som styr tryckvågsplattan så att det kommer soppa genom spridarna automatiskt.
När jag testade spridarna med bensinpumpen igång kom soppa genom spridarna BARA när jag tryckte på vågen manuellt - INTE automatiskt när man vred på nyckeln som om det var startförsök.
Är osäker på om det verkligen kommer soppa genom spridarna vid startförsök.
Eftersom det kommer fin soppaspridning genom spridarna när pumpen är igång när jag trycker på tryckvågsplattan manuellt, så borde väl stiften vara blöta om soppatillförseln fungerar på ett riktigt sätt, alltså när den inte startar efter många försök, men stiften är torra.
Man kan ju misstänka att han inte får fram soppa till till stiften trots att spridningen är fin och det sista jag kollade var att lätta lite på rörförskruvningen på spridarna och dit kommer det soppa.
Kan batteriet vara för svagt så att gnistan inte är tillräcklig ?? (trög med startnyckeln trots att den stått på ladd ett dygn)
SKA SVÄNGJULET STÅ PÅ Z1 ! FRÅGAR FÖR SÄKERHETS SKULL DÅ JAG INTE HAR NÅN NOLLA.
Bara tankar, nu är det inte bara svänghjulet som är nollat
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Menar du att när alla märkningar står rätt med rotorn på ettan med ettans kolv i topp så kan det ändå bli fel ? Har inte nollanmärkning på mitt svänghjul, däremot Z1.Mats Jacobsson wrote:Har du kontrollerat så att kolven i 1 cylinder står i topp samt att det är i rätt takt så att ingen ventil är öppen? Kammen gör 2 varv när veven gör 1.
Har varit för detta på en motor där någon satt i hopp den fel.
Har du komp på alla cylindrar?
Blir stiften blöta när du provat?
Inget som gör att inte motorn kan suga luft?
Mycket märkligt fel du har Lasse.
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Z1 är nolla om jag inte minns fel och nej det kan inte bli fel om ettan är i topp och markering både på vevaxeln och kamaxelhjulet stämmer.
När det gäller vågen bör väl den styras genom vakuum underifrån som suger ner vågen? Kollat att inte någon av de 3 slangarna som går till bränslestyrningen (?) på insuget inte blivit vikta eller ihoptryckta så det inte kommer fram något?
När det gäller vågen bör väl den styras genom vakuum underifrån som suger ner vågen? Kollat att inte någon av de 3 slangarna som går till bränslestyrningen (?) på insuget inte blivit vikta eller ihoptryckta så det inte kommer fram något?
- Marcus
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
- Otto.D
- S2-Poster
- Posts: 236
- Joined: 2005-02-07 10:24:42
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Landskrona
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Kan bara konstatera att jag kollat dessa detaljer :
Z1 på svänghjulet står exakt.
Ettans kolv i topp.
Kamdrevet står exakt.
Rotorn står på ettan.
Spridarna ger fin spridning.
Nu tänder den fint, men vill inte ta sista steget, dvs starta.
Toppen nyplanad går trögre, kan det vara så att batteriet inte räcker till för en fullständig tändning, sackar snabbare än tidigare (bara en fundering).
Känns som OM batteriet skulle få det att snurra lite snabbare så skulle den starta, men det väl förmodligen önsketänkande.
Z1 på svänghjulet står exakt.
Ettans kolv i topp.
Kamdrevet står exakt.
Rotorn står på ettan.
Spridarna ger fin spridning.
Nu tänder den fint, men vill inte ta sista steget, dvs starta.
Toppen nyplanad går trögre, kan det vara så att batteriet inte räcker till för en fullständig tändning, sackar snabbare än tidigare (bara en fundering).
Känns som OM batteriet skulle få det att snurra lite snabbare så skulle den starta, men det väl förmodligen önsketänkande.
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Ytterligare bitar att kolla.
Kan det vara fel på din tändspole? så att den inte klarar att leverera mer en gnista för tändning men sedan dör.
Är det brytare eller givare på din (kommer inte ihåg hur det såg ut i 924)?
Är den uppmätt så att det inte är fel eller brytarnas öppning(kamvinkel) korrekt.
Kan bli konstigheter om axeln som rotorn sitter i är glapp.
Kan det vara fel på din tändspole? så att den inte klarar att leverera mer en gnista för tändning men sedan dör.
Är det brytare eller givare på din (kommer inte ihåg hur det såg ut i 924)?
Är den uppmätt så att det inte är fel eller brytarnas öppning(kamvinkel) korrekt.
Kan bli konstigheter om axeln som rotorn sitter i är glapp.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Allt detta fungerade innan packningsbytet.Mats Jacobsson wrote:Ytterligare bitar att kolla.
Kan det vara fel på din tändspole? så att den inte klarar att leverera mer en gnista för tändning men sedan dör.
Är det brytare eller givare på din (kommer inte ihåg hur det såg ut i 924)?
Är den uppmätt så att det inte är fel eller brytarnas öppning(kamvinkel) korrekt.
Kan bli konstigheter om axeln som rotorn sitter i är glapp.
- Henka
- Addict
- Posts: 1235
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Markeringen för kammdrevet har du gått på pricken på baksidan förstås?
Bara för att vara säker.
(min förra hade markeringar på båda sidorna)
Bara för att vara säker.
(min förra hade markeringar på båda sidorna)
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Jadå, tänkte bak och fram först, men sen blev jag påmind om att det var den omålade pricken åt hytten.Henka wrote:Markeringen för kammdrevet har du gått på pricken på baksidan förstås?
Bara för att vara säker.
(min förra hade markeringar på båda sidorna)
Startgas hjälper inte.
Den är så nära att starta, men han vill inte ta sista steget.

- Henka
- Addict
- Posts: 1235
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Om du justerar tändningen några grader åt ena eller andra hållet?
Blir det någon skillnad?
Blir det någon skillnad?
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Luften som sugs in i motorn pressar ner luftvågen. Om inte luften orkar pressa ner vågen så kommer inget bränsle i spridarna.lasse59 wrote:Vad är det som styr tryckvågsplattan så att det kommer soppa genom spridarna automatiskt.
Varför luftvågen inte skulle orka ner kan ha flera orsaker. För högt bränsletryck kanske kan vara en av dessa?! Hur det kan bli för högt bränsletryck vette sjutton däremot...
När vi precis fått i gång farsans 931a så hade vi problem med att den inte orkade trycka ner vågen. Minns dock inte vad som löste det till slut men minns att farsan hade isär bränslevågen och renoverade den. Om det var det som fixade det hela eller inte minns inte jag tyvärr.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
NEJ! Du har bränsleläckage någonstans! Det enda ställe soppan skall ta vägen om du håller ner luftvågen är in i motorn. Kolla om det inte läcker vid WURen eller kallstarsventilen t.ex. Det går ju tre soppaledningar från bränslevågen som inte går till någon spridare (2 går till WURen och en till kallstartsventilen) kolla så att alla 3 dessa inte läcker i anslutningen då du ju lär ha haft bort dem när du lyfte toppen och tog bort insuget (vilket jag antar du gjort).lasse59 wrote:då hade det runnit en sträng soppa ner i brunnen, är det naturligt om man håller tryckvågen nere ett tag ?
FINNS DET NÅGOT SKVALLERRÖR ELLER VAD ?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]