Rökt toppackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#151 Post by Mats Jacobsson »

Prova med att spruta in lite startgas, tänder den då så är det med stor sannolikhet bränsle relaterat
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#152 Post by lasse59 »

Mats Jacobsson wrote:Prova med att spruta in lite startgas, tänder den då så är det med stor sannolikhet bränsle relaterat
Händer inget då heller.

När jag nu gick ner i garaget för att testa tryckvågen så höll jag den nere c:a 10 sekunder, det började lukta soppa, så jag kollade under bilen och då hade det runnit en sträng soppa ner i brunnen, är det naturligt om man håller tryckvågen nere ett tag ?
FINNS DET NÅGOT SKVALLERRÖR ELLER VAD ?

Inget läckage från insuget.


Frågorna här nere känns angelägna, men om dom är relevanta eller inte vet inte jag :
Skrivet: 2009-08-07 08:04:16 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------
Har några funderingar.

Vad är det som styr tryckvågsplattan så att det kommer soppa genom spridarna automatiskt.

När jag testade spridarna med bensinpumpen igång kom soppa genom spridarna BARA när jag tryckte på vågen manuellt - INTE automatiskt när man vred på nyckeln som om det var startförsök.

Är osäker på om det verkligen kommer soppa genom spridarna vid startförsök.

Eftersom det kommer fin soppaspridning genom spridarna när pumpen är igång när jag trycker på tryckvågsplattan manuellt, så borde väl stiften vara blöta om soppatillförseln fungerar på ett riktigt sätt, alltså när den inte startar efter många försök, men stiften är torra.

Man kan ju misstänka att han inte får fram soppa till till stiften trots att spridningen är fin och det sista jag kollade var att lätta lite på rörförskruvningen på spridarna och dit kommer det soppa.

Kan batteriet vara för svagt så att gnistan inte är tillräcklig ?? (trög med startnyckeln trots att den stått på ladd ett dygn)

SKA SVÄNGJULET STÅ PÅ Z1 ! FRÅGAR FÖR SÄKERHETS SKULL DÅ JAG INTE HAR NÅN NOLLA.

Bara tankar, nu är det inte bara svänghjulet som är nollat

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#153 Post by lasse59 »

Mats Jacobsson wrote:Har du kontrollerat så att kolven i 1 cylinder står i topp samt att det är i rätt takt så att ingen ventil är öppen? Kammen gör 2 varv när veven gör 1.
Har varit för detta på en motor där någon satt i hopp den fel.
Har du komp på alla cylindrar?
Blir stiften blöta när du provat?
Inget som gör att inte motorn kan suga luft?
Mycket märkligt fel du har Lasse.
Menar du att när alla märkningar står rätt med rotorn på ettan med ettans kolv i topp så kan det ändå bli fel ? Har inte nollanmärkning på mitt svänghjul, däremot Z1.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#154 Post by makkanftw »

Z1 är nolla om jag inte minns fel och nej det kan inte bli fel om ettan är i topp och markering både på vevaxeln och kamaxelhjulet stämmer.

När det gäller vågen bör väl den styras genom vakuum underifrån som suger ner vågen? Kollat att inte någon av de 3 slangarna som går till bränslestyrningen (?) på insuget inte blivit vikta eller ihoptryckta så det inte kommer fram något?
- Marcus

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#155 Post by Joakim.S »

Om du tittar på kammen vilken ventil går och öppnar? Har för mig att 4:ans insug skall börjat att öppna ca 1,5mm när ettan/fyran är i topp

/Joakim

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#156 Post by Otto.D »

Plattan i bränsle vågen sjunker i propotion till hur mkt luft motorn suger i sig via insuget inget annat
Otto

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#157 Post by lasse59 »

Kan bara konstatera att jag kollat dessa detaljer :

Z1 på svänghjulet står exakt.

Ettans kolv i topp.

Kamdrevet står exakt.

Rotorn står på ettan.

Spridarna ger fin spridning.

Nu tänder den fint, men vill inte ta sista steget, dvs starta.

Toppen nyplanad går trögre, kan det vara så att batteriet inte räcker till för en fullständig tändning, sackar snabbare än tidigare (bara en fundering).

Känns som OM batteriet skulle få det att snurra lite snabbare så skulle den starta, men det väl förmodligen önsketänkande.

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#158 Post by Mats Jacobsson »

Ytterligare bitar att kolla.
Kan det vara fel på din tändspole? så att den inte klarar att leverera mer en gnista för tändning men sedan dör.
Är det brytare eller givare på din (kommer inte ihåg hur det såg ut i 924)?
Är den uppmätt så att det inte är fel eller brytarnas öppning(kamvinkel) korrekt.
Kan bli konstigheter om axeln som rotorn sitter i är glapp.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#159 Post by lasse59 »

Mats Jacobsson wrote:Ytterligare bitar att kolla.
Kan det vara fel på din tändspole? så att den inte klarar att leverera mer en gnista för tändning men sedan dör.
Är det brytare eller givare på din (kommer inte ihåg hur det såg ut i 924)?
Är den uppmätt så att det inte är fel eller brytarnas öppning(kamvinkel) korrekt.
Kan bli konstigheter om axeln som rotorn sitter i är glapp.
Allt detta fungerade innan packningsbytet.

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

#160 Post by Henka »

Markeringen för kammdrevet har du gått på pricken på baksidan förstås?
Bara för att vara säker.
(min förra hade markeringar på båda sidorna)
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#161 Post by lasse59 »

Henka wrote:Markeringen för kammdrevet har du gått på pricken på baksidan förstås?
Bara för att vara säker.
(min förra hade markeringar på båda sidorna)
Jadå, tänkte bak och fram först, men sen blev jag påmind om att det var den omålade pricken åt hytten.

Startgas hjälper inte.

Den är så nära att starta, men han vill inte ta sista steget. :#pray:

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

#162 Post by Henka »

Om du justerar tändningen några grader åt ena eller andra hållet?
Blir det någon skillnad?
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#163 Post by lasse59 »

Henka wrote:Om du justerar tändningen några grader åt ena eller andra hållet?
Blir det någon skillnad?
Nej den tänder, men men startar inte, har provat åt båda håll.

Trots att det kommer soppa fint ur spridarna misstänker jag att den inte får soppa till stiften

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#164 Post by patand »

lasse59 wrote:Vad är det som styr tryckvågsplattan så att det kommer soppa genom spridarna automatiskt.
Luften som sugs in i motorn pressar ner luftvågen. Om inte luften orkar pressa ner vågen så kommer inget bränsle i spridarna.

Varför luftvågen inte skulle orka ner kan ha flera orsaker. För högt bränsletryck kanske kan vara en av dessa?! Hur det kan bli för högt bränsletryck vette sjutton däremot...

När vi precis fått i gång farsans 931a så hade vi problem med att den inte orkade trycka ner vågen. Minns dock inte vad som löste det till slut men minns att farsan hade isär bränslevågen och renoverade den. Om det var det som fixade det hela eller inte minns inte jag tyvärr.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#165 Post by patand »

lasse59 wrote:då hade det runnit en sträng soppa ner i brunnen, är det naturligt om man håller tryckvågen nere ett tag ?
FINNS DET NÅGOT SKVALLERRÖR ELLER VAD ?
NEJ! Du har bränsleläckage någonstans! Det enda ställe soppan skall ta vägen om du håller ner luftvågen är in i motorn. Kolla om det inte läcker vid WURen eller kallstarsventilen t.ex. Det går ju tre soppaledningar från bränslevågen som inte går till någon spridare (2 går till WURen och en till kallstartsventilen) kolla så att alla 3 dessa inte läcker i anslutningen då du ju lär ha haft bort dem när du lyfte toppen och tog bort insuget (vilket jag antar du gjort).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]