GT3-ok på 951:a?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#31 Post by Malte »

borde det inte vara så att större bromsar minskar värmen i skivor, klossar, olja? samt att vid uppvärmning så minskar bromskaften samt att slitaget blir större? Så med större bromsar så krävs det mindre "kraft" för att uppnå samma bromsverkan som i mindre bromsar

eller jag är ute och cyklar?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#32 Post by patand »

Malte wrote:borde det inte vara så att större bromsar minskar värmen i skivor, klossar, olja? samt att vid uppvärmning så minskar bromskaften samt att slitaget blir större? Så med större bromsar så krävs det mindre "kraft" för att uppnå samma bromsverkan som i mindre bromsar
Stämmer alldeles utmärkt det. Men bromsverkan kan aldrig bli större än däckens grepp oavsett storlek på bromsarna. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#33 Post by Malte »

patand wrote:
Malte wrote:borde det inte vara så att större bromsar minskar värmen i skivor, klossar, olja? samt att vid uppvärmning så minskar bromskaften samt att slitaget blir större? Så med större bromsar så krävs det mindre "kraft" för att uppnå samma bromsverkan som i mindre bromsar
Stämmer alldeles utmärkt det. Men bromsverkan kan aldrig bli större än däckens grepp oavsett storlek på bromsarna. :)
sant med då kan det ju ändå vara en fördel att uppgradera om man kör aktivt....inte så stor skillnad om man torrgasar framför korvkiosen :P


men fråga är då utnyttjar du däcket till max med standard bromsar?? Tror personligen inte att 931's bromsar tillverkades med r-däck i tanke bara för att ta ett exmpel. Visst du kan låsa upp hjulen med standard bromsar vid en viss hastighet men med "större" så kan du låsa upp hjulen tidigare alltså bör det rimligen bli bättre bromskraft med större..inte för att man vill låsa upp hjulen mer som ett exempel. Lr är mitt antagande helt fel?

Sen visst man lättar bilen och det ena med det andra samt att det är ju helt klart bevisat att standard räcker långt :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#34 Post by patand »

Ingen aning om jag utnyttjar däcket till max med standard bromsar och R-däck. Har inte velat prova om det går att låsa hjulen i 180, det blir så stora bromsplattor då! :)

Bromskraften blir bättre med större bromsar om inte originalbromsarna räcker för att låsa hjulen i given hastighet. I lägre farter där jag VET att det går att låsa hjulen med originalbromsar och R-däck går det inte att få mer bromskraft ner i backen även om man byter till stora feta GT3 bromsar på min bil. Värmeproblem eller andra typer av bromsproblem har jag aldrig råkat ut för med mina standardbromsar, det luktar inte ens varma bromsar om bilen när jag går i depå så i det avseendet verkar de räcka bra. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#35 Post by firefish »

En annan faktor är ju också att större bromsar (dvs lägre "effektuttag") generellt sett är mer lättdoserade. Jämför med bakbromsen på en gammal kärringhoj - det bromsar dåligt och sen rätt var det är så blir det bakhjulslåsning. Det är lättare att ligga på maxbroms med en cykel med ex V-bromsar (oavsett däck).
Magnus W
www.bike.se

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#36 Post by Malte »

Nej att det alltid är däcket som står för den verkliga "bromskraften" det är det ju inget tvivel om. Jag bara spånar på varför man igentligen byter till större bromsar :)

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Storre bromsar

#37 Post by 931Melander »

En detalj som kanske inte ska glömmas bort är vikten.
Ett set 996 TT bromsar med 330 skivor fram väger 16 kg / hjul vilket är i storleksordningen ca. 5-6 kg tyngre / hjul än standard på en 944 med 302 skivor.

Läste i en artikel där man testat att minska ofjädrad vikt med 6 kg / hjul (lättare fälgar) där det beskrevs som skillnad mellan att springa i kängor eller löparskor.

Större bromsar är inte bättre om de inte behövs.

Däremot är större bromsar (tycker jag + många fler, har jag märkt) COOLARE samt mycket enklare att köra med eftersom att det går att bromsa på "fel" sätt i fler varv än med mindre bromsar.
Det är väl så att man måste åka på bana några gånger för att lära sig att bromsa så att man inte överhettar bromsarna och förlorar bromskraft.
Hur många har inte tyckt att bromsarna tog slut redan efter fem, sex varv på första banmötet? Jag är en av dem. Tanken blir ju att man måste byta...
Några banmöten senare med orginalprylar så håller faktiskt bromsarna.

Generellt kan man väl säga att en icke uppgraderad bil inte kräver mer bromskapacitet medan det såklart behövs mer bromsar om man trimmar bilen.

I mitt fall var det vikten och coolhetsfaktorn som avgjorde valet av bromsar.

Går förresten att åka med 350 skivor med 17" Cup 1.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#38 Post by Dea »

Efter att mina nya fälgar anlänt så upptäckte jag att frigången mellan fälgcentrumets ekerinsida och bromsoken bara är 3-4mm så nu är frågan hur mycket de olika alternativen inte bara bygger radiellt utan även hur oket hamnar i djupled.

Eftersom GT3-skivorna är lite tjockare kan man ju misstänka att även oken är det men det som borde vara mest kritiskt är om avståndet från yttre bromsyta på skivan till anliggning mellan skiva och fälg ändras?

Nån som vet?

Om man istället går på Big Red ligger centrum på oket i djupled på samma ställe som på TurboS oken (samma sak som centrum på skivans bromsyta). Jag har hört att 322x32 skivorna från 928GTS och 993Turbo inte har samma mått från yttre bromsyta på skivan till anliggning mellan skiva och fälg men det kan ju även bero på spindelns utformning och inte bara oket.


Hade tänkte ha detta som vinterprojekt men nu får det kanske bli nått annat istället för fälgarna byter jag inte igen....

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

offset

#39 Post by 931Melander »

Dea wrote:Efter att mina nya fälgar anlänt så upptäckte jag att frigången mellan fälgcentrumets ekerinsida och bromsoken bara är 3-4mm så nu är frågan hur mycket de olika alternativen inte bara bygger radiellt utan även hur oket hamnar i djupled.

Eftersom GT3-skivorna är lite tjockare kan man ju misstänka att även oken är det men det som borde vara mest kritiskt är om avståndet från yttre bromsyta på skivan till anliggning mellan skiva och fälg ändras?

Nån som vet?

Om man istället går på Big Red ligger centrum på oket i djupled på samma ställe som på TurboS oken (samma sak som centrum på skivans bromsyta). Jag har hört att 322x32 skivorna från 928GTS och 993Turbo inte har samma mått från yttre bromsyta på skivan till anliggning mellan skiva och fälg men det kan ju även bero på spindelns utformning och inte bara oket.


Hade tänkte ha detta som vinterprojekt men nu får det kanske bli nått annat istället för fälgarna byter jag inte igen....

/Dea
Förstår jag dig rätt när du undrar om offset på skivorna?
Vad har du tänkt åka med för skivor? Oket får du sätta där det passar, kan ju ha en 3-4 mm spacer så klarar du kanske frigången om oken bygger mer än de 3 mm du har till godo. Jag har det att jag kollade lite och 993 har lika offset som 996.
Kolla med Northgrahn för han har big red på sin 951, tror han har skivor från 996 också.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#40 Post by Dea »

Precis, offset på 928GTS vs 993 turbo skivor. Kan man köra 996 skivor? dom finns väl inte med rätt diameter och tjocklek? Jag tror att 928GTS skivorna har samma offset som TurboS skivorna men dom är ju tyvärr orimiligt dyra jmf med 993Turbo-skivorna.

Jag kan inte köra spacers, har 255:or fram och kan inte flytta ut mera. Problemet är att mina fälgar har "ekrarna" placerade långt in axiellt sett vilket begränsar frigången. Jag behöver alltså ha skivan på samma plats (eller längre in om det inte är nått annat som tar emot där?) axiellt och ha ok som inte bygger mer.

Jag trodde att Big Red var av ungefär samma storlek som TurboS fast med plats för större belägg, det går ju att med mindre modifieringar få i Big Red belägg i TurboS oken.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#41 Post by firefish »

Så vitt jag vet så har turbo S (dvs M030 på 968) ok samma "kropp" som big reds/blacks. Turbo S/M030 är samma ok som 928 S4.

Jag har just monterat 928 S4 ok och skivor på min 968. Hattens höjd var på både gamla och nya skivorna 45 mm, dvs totalt breddade paketet 4 mm inåt (skivans ökade tjocklek) och det var inga problem eftersom jag inte har bromsdammssköldarna kvar utan har slangfästen från Lindsey. Nu har jag iofs inte samma spindlar som du utan jag har standard 968 (samma som S2) med axiellt monterade ok - perfekt med adapters från Sanden då jag nu enkelt kan flytta oket både axiellt och radiellt beroende på skivdiameter och offset.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#42 Post by gurra »

996 GT3 Mk1 / Turbo skivorna passar om du har dessa bromsok + adapters.
Har du sena spindlarna är som sagt Big reds det enkla valet och då kan du antingen köra GTS-skivorna eller 964 Turbo-skivorna. Ska du köra 993turbo-skivorna behöver du andra hubbar. Jag tvivlar på att big red-oken är bredare än dina standardok så det bör inte vara något problem. Kan måtta på mina big reds vid tillfälle om du vill.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#43 Post by Dea »

Du får gärna mäta när du hinner.

Har 928GTS och 964 Turbo skivorna samma mått? det är olika art.nr. och olika pris hos Utzon.

Big Reds är ju klart enklare särskilt om oket har samma yttermått, det tråkiga är priset på 928GTS och 964Turbo skivorna, får kolla med nån 964Turbo åkare om dom inte finns billigare nånstans.

Se även denna tråd forum/viewtopic.php?t=20223

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#44 Post by mijo »

Dea wrote:Du får gärna mäta när du hinner.

Har 928GTS och 964 Turbo skivorna samma mått? det är olika art.nr. och olika pris hos Utzon.

Big Reds är ju klart enklare särskilt om oket har samma yttermått, det tråkiga är priset på 928GTS och 964Turbo skivorna, får kolla med nån 964Turbo åkare om dom inte finns billigare nånstans.

Se även denna tråd forum/viewtopic.php?t=20223

/Dea
Tänk på att 964 turbo har olika skivor för 3,3 och 3,6. Det är väl turbo 3,6 som är intressant. Har en sådan skiva i garaget (tror det var Turbo 3,6). Dom skivorna är dyra, GTS skivorna är inte heller billiga men håller bättre då de inte är hålborrade. Turbo 3,6 skivorna är väl kända för att spricka om man kör hårt med racebelägg.

Turbo 3,6 och GTS oken är väl nästan samma. Skiljer färg och montage fram resp bak på spindeln (är ju bara att skifta luftningen). 993TT är väl nästan likadana som 3,6 och GTS, skiljer lite i utseende, osäker offset och övriga mått.

Ett alternativ är väl 964 RS skivor och spaca ut S4 oken. Ökar väl värmeledningsförmågan nästan lika mycket och ökar inte den ofjädrade vikten lika mycket. Har kanske ännu lättare att spricka än Turbo 3,6 däremot.

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#45 Post by Dea »

Hmm, jag trodde det car 3,3 Turbo skivorna och oken som var samma typ som 928GTS och att 3,6 Turbo var annorlunda.... får nog bli en runda i PET och lista lite art.nr.

Det går att spaca ut även med 928GTS skivor men det jag vill åt är framförallt större beläggarea.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users