951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#76 Post by DLS »

oj dom såg riktigt dåliga ut, tur att dom inte gick sönder helt.
har läst i nått porsche papper att man måste hålla koll på sprickbildningen, lite sprickor blir det men så fort dom går ihop eller ut till kant som på dina då måste man byta.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#77 Post by patand »

Oj vilka läskiga sprickor! :shock: Inte för att jag haft några tankar på det, men nu vet jag med bestämdhet att hålborrade skivor håller jag mig borta från!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#78 Post by Nahpets »

Jag kan ju bara tala för min bil såklart. Den har ju en viss setup/förare och ger ett slitage därefter.

Valet till varför jag valde solida är att jag HOPPAS på att dessa skivor har en längre livslängd (inga hål, inga sprickanvisningar), mindre underhåll (hålat ska ju borras rena för att bli av med bromsdamm som påverkar kylningen) och lite billigare jmfrt med hålat.
Bromsverkan och livslängd återkommer jag med efter ett antal mil.

Jag har ingen erfarenhet av andra skivor så jag kan ännu inte säga fy eller wow.

Mvh
Stephan

Nahpets
Addict

#79 Post by Nahpets »

Pratade precis med PEANSweden och han rekommenderade släta skivor till PFC97orna vad gäller min bil.
De olika sprickbildningarna på resp sida trodde han kunde vara orsakad av ojämn kylning eftersom jag har en sköld som leder luft till ena sidan, men ej andra.

Mvh
Stephan

Nahpets
Addict

#80 Post by Nahpets »

Sååå ... shit vad kul det är när det blir billigt :) !!

- jag lovade ju komma tillbaka angående mina ommålningar av bromsoken:
forum/viewtopic.php?t=17849&highlight= .
Nu har det passerat ca 250 mil varav fyra bandagar a la Nahpets style. Och min slutsats är att färgen glänser inte lika mycket längre och den vita Porsche texten blivit rosa :? . Eftersom jag ännu inte orkat tvätta oken sedan jag monterade dem så kanske en ordentlig tvätt smiskar upp glädjen i färgen några snäpp. Har dock svårt att tro det med PFC97-damm sedan 250 mil tillbaka :).
Vad jag ska göra till vintern är att slipa bort färgen över Porsche loggan och låta aluminiumet komma fram.

- Då mina Zimmemans skivor var over and out och bars högtidligen till den lilla hörnan i garaget som aldrig städas och används som illegal miljöstation så spanade jag in beläggen. Dessa hade 4-5 mm kvar. Dividerandet började, använda med nya ... eller kanske inte ... på något lyckades jag övervinna min dumsnålhet och köpa nya PFC97or! Så att mina Sebro skivor får en bra start.
På samma sätt som Zimmermännen lades åt sidan, hamnade beläggen i lådan med den osynliga skylten: Kan vara bra att ha!

- En liten bild på min nya blingdetalj: vattenpumpen till turbon! Den är både alertare och tystare än föregångaren. Gissa var den uttjänta pumpen hamnade ...

- En liten bild på mitt "nya" oljetråg med uppdaterat skvalpskydd samt packningar och pickup rör från Sandén. Detta tråg sattes på bilarna efter 87årsmodell om jag minns rätt. Han sade 10 timmars arbete ... scheise säger jag och estimerar 30 timmar arbete motsvarande min nivå och tempo ... :) .

- Kylvattnet håller bättre temperatur nu. En slang var lite taskigt monterad (läckte kylarvatten) så jag drog åt klämman. Detta tillsammans med den nya turbovattenpumpen har gjort att tempen håller sig riktigt bra och då har jag kört stads- och landsväg. Åtgärderna gjordes vid olika datum så det verkar som att de båda ger effekt. Jag börjar också misstänka tempgivaren till tempnålen eller/och dess kontaktpunkterna inte är friska eftersom ibland hoppar tempnålen till. Väldigt sällan dock.

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#81 Post by patand »

Nahpets wrote:hamnade beläggen i lådan med den osynliga skylten: Kan vara bra att ha!
Beläggen flyttar du istället till lådan med skylten "ta med till banmöten"... skadar aldrig att ha några "åka hem från banan" belägg om de man kör med pajjar eller helt enkelt tar slut... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mårten
Addict
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988

#82 Post by Mårten »

Nahpets wrote:Jag börjar också misstänka tempgivaren till tempnålen eller/och dess kontaktpunkterna inte är friska eftersom ibland hoppar tempnålen till. Väldigt sällan dock.

Mvh
Stephan
Har samma problem, jag har bytt tempgivare samt haft ute centralinstrumentet och rengjort kontaktytorna utan resultat. Av och till hoppar tempmätaren som en tok up & ner. Sitter troligen i själva temp/tank-instrumentet (dålig lödning?) eftersom ett lagom hårt, välriktat knytnävsslag på instrumentbrädan rakt ovanför tempmätaren får den att lugna ner sig igen...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Nahpets
Addict

#83 Post by Nahpets »

patand wrote:
Nahpets wrote:hamnade beläggen i lådan med den osynliga skylten: Kan vara bra att ha!
Beläggen flyttar du istället till lådan med skylten "ta med till banmöten"... skadar aldrig att ha några "åka hem från banan" belägg om de man kör med pajjar eller helt enkelt tar slut... :)
Det är ju sant!

Mvh
Stephan

Nahpets
Addict

#84 Post by Nahpets »

Mårten wrote:
Nahpets wrote:Jag börjar också misstänka tempgivaren till tempnålen eller/och dess kontaktpunkterna inte är friska eftersom ibland hoppar tempnålen till. Väldigt sällan dock.

Mvh
Stephan
Har samma problem, jag har bytt tempgivare samt haft ute centralinstrumentet och rengjort kontaktytorna utan resultat. Av och till hoppar tempmätaren som en tok up & ner. Sitter troligen i själva temp/tank-instrumentet (dålig lödning?) eftersom ett lagom hårt, välriktat knytnävsslag på instrumentbrädan rakt ovanför tempmätaren får den att lugna ner sig igen...
Mm såg din tråd. Får bli ett vinterprojekt att kolla hur givaren mår i blocket. :) Men så länge det inte är akut så är jag lugn.

Nahpets
Addict

#85 Post by Nahpets »

Sååå ...

Nu står den vita på pallbockar.
- Har använt min Biltema RACING domkraft 20 talet gånger och den har börjat få för sig att flåsa konstigt, samt att den inte höjer lika fort.
Jag blir så trött... Måste leta kvitto och lämna tillbaka.

Jag hade ju tappat laddtryck på Sviesta sist ... till en början varierade trycket mellan 0,5-1,0 bar för att sedan hölla sig konstant på 0,5. Vilken tur tänkte jag ... det gjorde jag faktiskt eftersom det var bara 15 minuter kvar av bankörningen :) .
Bara åka hem och ställa bilen i garaget till nästa meksession.

Självklart var LIDS kompressor kaputt och jag var under kraftig laddtrycksabstinens ... måste hitta läckan! No matter the costs ...
Så jag åkte till Clas Ohlson och köpte deras 12 Volts luftkompressor http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=57475157 ! Kostnad: 98 kr.
Helt otroligt! Denna kan jag ju använda till att pumpa däck, trycktesta insug, fylla ballonger ... ja allt! OCH jag är överallt när jag gör det ... nästan :) .

- På med tryckadaptern på ingående ICrör, uppkoppling till cigguttag på Volvon.
Tjenare vad den sjöng ... en sak var klart ... min hörsel gick inte att använda för att höra pys, den var upptagen med att regga onda ljudvågor från elmotorn. Därför hade jag med mig också en blomspruta inställd på sniper mode fylld med Yes och vatten.
Sprut sprut och tittut tittut ... det där plastY:t såg ut att läcka lyft.
Jaha tänkte jag ... här lagar man den och den läcker igen!
Av med insugsgrenrör för fjärde gången denna säsong och GISSA om jag blev förvånad. Det var inte plast Yet som gått läck ... det var en av mina vakuumslangar som smält sönder mot turbon ... :roll: . Det var den slang som gick till tempventilen som jag bypassade tidigare. Denna hade hoppar omkring fritt i motorutrymmet under insugsgrenröret för att sedan lägga sig till rätta vid turbon. Bara att byta ut och sätta fast på lämpligt sätt.

- Tog loss plast Y:t och kontrollerade det ... mycket litet läckage. Så denna låter vi vara.

- Bytte all bromsvätska ... ett mycket litet antal bubblor, men dock bubblor hängde med till tömningsburken. Bye bye bubbles, no more trouble.

- Angående mina bromsok och dess färg från Foiltec ... de har blivit mörkare ... ja ja ... shit happens.

:)

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

emm
Addict
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#86 Post by emm »

Shit sicken kass färg det där var, jag har haft mina i två säsonger nu, och där är inte ens en tendens till färgskiftning (kanske inte bromsar lika hårt iofs...) har ett annat fabrikat som jag inte minns namnet på såklart!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Nahpets
Addict

#87 Post by Nahpets »

Har säkerligen stor betydelse av fabrikat!
Dock är jag ganska tuff mot mina bromsar ... kör hårt på bana :).

Men men ...ett par hundralappar för blästring och sedan är det bara att måla igen :) .

Mvh
Stephan

Nahpets
Addict

#88 Post by Nahpets »

Lagom glad blev jag att upptäcka att lagningen av det smälta röret samt alu-cylindern INTE fixade biffen. Laddtrycket höll sig på ljumma 0,5 bar övertryck och jag blev frustrerad. Nästan lite irriterad.

Det visade sig också att mitt stolta köp av Clas Ohlsons 12 Volts luftkompressor är bra om man ska pumpa badbollar och annat tjafs, men bygga tryck ... nja ... pumpade volvons reservdäck efter att ha tjyvat denne på luften och det tog den 5 minuter att nå 2 bar. Sedan gick det mycket långsammare. Så pass långsammare att jag faktiskt klippte elsladden eftersom den skulle bli min felsökningssladd! :twisted:

Vi går vidare ...
Lånade en riktig 230 volts kompressor, trycksatte systemet och såg att det läckte, dock obetydligt från Y-röret. Alltså ... tillräckligt tät!
Knipsade ihop reglerslang mot WG. Laddet kom!
Alltså: WG, slangar, turbo OK!
Allt börjat peka på att regleringen inte fungerar som den ska ! Dvs elektronikfel. :?

Hmmm ... och jag tänkte verkligen hmmm. Jag började ana att mina lagningar egentligen inte orsakade laddtryckets frånvaro ... vilket är mycket rimligt eftersom det var relativt små läckor det handlade om. Laddbortfallet var ju 0,5 bar. Plötsligt slog det mig efter några dagars mediterande framför skärmen ... Sandéns moddade WG som jag har ... på denna står det 0,48 bar. Alltså går min bil i felsäkert läge!! :idea:
Original WG håller 0,2 bar.

Felsäkert läge samt intakt insug stinker elektronikrelaterat. Ringde Sandén som vänligen tipsade mig om TPS, LMM kontaktstyckena samt kontroll av taktventilen.

Tog loss båda kontakterna, visuell inspektion visade OK, rengjorde och åtemonterade. Kvar var den käre, gamle taktventilen. Jag halshögg ju min lilla kompressor ... nu skulle tåtarna användas.
Taktventilen styrs av en 12 Volts signal som skickas som en modulerad frekvens.
Mha cigguttaget skulle jag mata den rackarn med 12 volts likström. Först kontroll att taktventilen klickade vid 12 Volts försörjning: OK!
På med två flathonor och sedan in i bilen och ut på väg.
Plattan i mattan och sedan in med hanen i cigguttaget.
Av 10 försök, så fick jag 1 bar en gång.
Hmmm ....
Tvivlet kom, kanske fungerande inte min setup.
En annan snilleblixt kom över mig ... klipp bort hannen och krimpa på flatstift för att sedan övervaka spänningen över taktventilen!
Alltså ... lätt böjda flatstift som trycktes in i kontaktdonet till taktventilen, sedan lät jag sladden löpa in via passagerarfönstret till sätet där jag hade min multimeter. Dennes stift monterade jag i motsvarande honflatstiften.

Ut igen ... ut på motorvägen.
Plattan i mattan ... och YEEEEEES ... vilken känsla. Jag hörde änglakörer och fick tunnelseende! :#944burn:
Multimetern visade 11 Volt strax efter att plattan underkastats min fot och laddet började byggas. Nu var laddet i fokus ... 0,5 - 0,6 - 0,7 - 0,8 - 0,9 - 1,0 bar. Snabba kast på spänningen under laddtiden visade konstant 11 volt tills 1,0 bar nåddes, då spänningen sänktes.

Felet var ett elektronikfel, mer direkt dålig kontakt mellan kontaktstyckets honterminaler och taktventilens hanar...
:d=:
Rock on!

Mvh
Stephan

Nahpets
Addict

#89 Post by Nahpets »

Mitt kontaktfel mellan kontaktdon och taktventilen visade sig vara glappkontakt i en av taktventilens terminaler. När jag trycker på den så växlar resistansen från min till max värden ... aj aj ... bara att köpa ny!

Mvh
Stephan

FredrikÅ
Addict
Bilmodell: Mellan Porschar.

#90 Post by FredrikÅ »

Nahpets wrote:Mitt kontaktfel mellan kontaktdon och taktventilen visade sig vara glappkontakt i en av taktventilens terminaler. När jag trycker på den så växlar resistansen från min till max värden ... aj aj ... bara att köpa ny!

Mvh
Stephan
Kolla med Sandén, jag tror han kan föreslå en uppdaterad variant.
("Pierburg", samma som till gamla Volvo Turbo :D )

Annars så har jag en i reserv liggande i förrådet, men det känns inte
som att du ska behöva köra med begagnade grejor. :)
Fredrik Åberg

Post Reply