Rökt toppackning
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Låter som att du har remmen sitter ett kugg för mycket över åt ena hållet... försökt tighta upp den sida som är slapp genom att flytta remmen en kugg påkamaxeldrevet. Dock måste ju förståss drevet fortfarande vara i rätt läge.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
http://www.equipedic.se/docs/924/worksh ... Engine.pdf
sid 82.
Spännhjulet är det sista du drar åt, se i första hand till att remmen är ordentligt sträckt mellan de båda hjulen. Sedan vrider du spännaren motsols tills den är spänd där också.
sid 82.
Spännhjulet är det sista du drar åt, se i första hand till att remmen är ordentligt sträckt mellan de båda hjulen. Sedan vrider du spännaren motsols tills den är spänd där också.
- Marcus
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Jadu det där får du allt ta en gång tillmakkanftw wrote:http://www.equipedic.se/docs/924/worksh ... Engine.pdf
sid 82.
Spännhjulet är det sista du drar åt, se i första hand till att remmen är ordentligt sträckt mellan de båda hjulen. Sedan vrider du spännaren motsols tills den är spänd där också.
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Svänghjulet står på Zero, och övriga märkningar stämmer och rotorn pekar på ettan, men detta med kamspännarenpatand wrote:Låter som att du har remmen sitter ett kugg för mycket över åt ena hållet... försökt tighta upp den sida som är slapp genom att flytta remmen en kugg påkamaxeldrevet. Dock måste ju förståss drevet fortfarande vara i rätt läge.


- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Japp, då har jag förstått rätt och så har jag gjort tycker jag, men när jag sen ska provtesta och dra runt alltihop, (med blocknyckel på kamdrevet), så slaknar den igen.makkanftw wrote:Jo den långa raka sträckan av kamremmen mellan kamdrevet och vevaxeln, motsatt sida spännaren (höger sida framifrån), måste spännas upp först. Dvs att all "slak" kamrem måste vara på samma sida (vänster sida framifrån) som spännhjulet.
Den undre delen av remmen som är slak spänner man med spännhjulet ?
Spännhjulet får inte dras mer än det roterar tillsammans med remmen va ?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Konstigt vrider du motorn åt rätt håll? medsols skall det vara framifrån sett.lasse59 wrote:Japp, då har jag förstått rätt och så har jag gjort tycker jag, men när jag sen ska provtesta och dra runt alltihop, (med blocknyckel på kamdrevet), så slaknar den igen.makkanftw wrote:Jo den långa raka sträckan av kamremmen mellan kamdrevet och vevaxeln, motsatt sida spännaren (höger sida framifrån), måste spännas upp först. Dvs att all "slak" kamrem måste vara på samma sida (vänster sida framifrån) som spännhjulet.
Den undre delen av remmen som är slak spänner man med spännhjulet ?
Spännhjulet får inte dras mer än det roterar tillsammans med remmen va ?
/Joakim
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Spännhjulet ska ju spänna remmen så det får definitivt ligga an mer mot remmen än att det bara snurrar med.lasse59 wrote:Spännhjulet får inte dras mer än det roterar tillsammans med remmen va ?
När du ska spänna remmen så skall den först vara spänd på den sida (den högra sett framifrån) som går rakt mellan kamdrev och drevet på vevaxeln. Samtidigt som remmen där är spänd skall du har sett till att markeringarna stämmer för nollning av motorn.
Dra motorn lite medurs på veven så spänner du upp remmen på rätt sida, sen är det bara att dra spännhjulet så det spänner upp remmen på andra sidan.
På remmens längsta obelastade del (dvs den del vi spännde upp först) skall du när remmen är lagom spänd kuna vrida själva remmen ca 90 grader med fingerkraft.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Markeringarna stämmer för nollning.patand wrote:Spännhjulet ska ju spänna remmen så det får definitivt ligga an mer mot remmen än att det bara snurrar med.lasse59 wrote:Spännhjulet får inte dras mer än det roterar tillsammans med remmen va ?
När du ska spänna remmen så skall den först vara spänd på den sida (den högra sett framifrån) som går rakt mellan kamdrev och drevet på vevaxeln. Samtidigt som remmen där är spänd skall du har sett till att markeringarna stämmer för nollning av motorn.
Dra motorn lite medurs på veven så spänner du upp remmen på rätt sida, sen är det bara att dra spännhjulet så det spänner upp remmen på andra sidan.
På remmens längsta obelastade del (dvs den del vi spännde upp först) skall du när remmen är lagom spänd kuna vrida själva remmen ca 90 grader med fingerkraft.
1. Ska remmen spännas så att det sfäriska spännhjulet spänner remmen med -eller motsols när man står framför bilen ?
2. Hur hårt ska man dra fast spännhjulet, med bulten ? (spännhjulet måste väl rotera tillsammans med remmen, sitter spännaren för hårt smälter väl remmen ?
Vill absolut inte göra fel nu när lösningen är nära (tror jag).
mvh
Lasse Porsche antistyckare
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
När jag trycker upp sfären motsols för att spänna remmen och sen drar fast bulten så går spännrullen tillbaka medsols.makkanftw wrote:1. motsols.
2. den ska dras fast hårt eftersom delen du skruvar fast inte ska snurra utan bara den yttre delen om jag minns rätt? Bara att känna på spännaren så märker du.
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Japp, se bilden hämtad ifrån patands dokumentation. Ska spännas enligt pilarna.lasse59 wrote:Är du helt idiotsäker på motsols ?makkanftw wrote:Jag använde en lång skruvmejsel som mothåll underifrån på spännrullen när jag drog min.
Jag varit nere i garaget och kollat nu.
Såvitt jag får fram det, ska sfären dras medsols eller vad är det fråga om.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Inte bra, var övertygad om att det var medsols, skruvade därför dit snabeln och det andra igen.
För skojs skull kan du väl säga att jag hade rätt
Allt fullbordat. F-n vet om jag törs fösöka starta den.
Måste fixa ny kamrem, den är något slapp, lika bra å byta.
Men först provstart - törs man ??
PS
Tordes, men den startar icke, tänder bara.
För skojs skull kan du väl säga att jag hade rätt

Allt fullbordat. F-n vet om jag törs fösöka starta den.
Måste fixa ny kamrem, den är något slapp, lika bra å byta.
Men först provstart - törs man ??
PS
Tordes, men den startar icke, tänder bara.
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot], Henrik Gårblad