Rökt toppackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#91 Post by patand »

Låter som att du har remmen sitter ett kugg för mycket över åt ena hållet... försökt tighta upp den sida som är slapp genom att flytta remmen en kugg påkamaxeldrevet. Dock måste ju förståss drevet fortfarande vara i rätt läge.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#92 Post by makkanftw »

http://www.equipedic.se/docs/924/worksh ... Engine.pdf

sid 82.

Spännhjulet är det sista du drar åt, se i första hand till att remmen är ordentligt sträckt mellan de båda hjulen. Sedan vrider du spännaren motsols tills den är spänd där också.
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#93 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:http://www.equipedic.se/docs/924/worksh ... Engine.pdf

sid 82.

Spännhjulet är det sista du drar åt, se i första hand till att remmen är ordentligt sträckt mellan de båda hjulen. Sedan vrider du spännaren motsols tills den är spänd där också.
Jadu det där får du allt ta en gång till

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#94 Post by lasse59 »

patand wrote:Låter som att du har remmen sitter ett kugg för mycket över åt ena hållet... försökt tighta upp den sida som är slapp genom att flytta remmen en kugg påkamaxeldrevet. Dock måste ju förståss drevet fortfarande vara i rätt läge.
Svänghjulet står på Zero, och övriga märkningar stämmer och rotorn pekar på ettan, men detta med kamspännaren :evil: :oops:

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#95 Post by makkanftw »

Jo den långa raka sträckan av kamremmen mellan kamdrevet och vevaxeln, motsatt sida spännaren (höger sida framifrån), måste spännas upp först. Dvs att all "slak" kamrem måste vara på samma sida (vänster sida framifrån) som spännhjulet.
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#96 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:Jo den långa raka sträckan av kamremmen mellan kamdrevet och vevaxeln, motsatt sida spännaren (höger sida framifrån), måste spännas upp först. Dvs att all "slak" kamrem måste vara på samma sida (vänster sida framifrån) som spännhjulet.
Japp, då har jag förstått rätt och så har jag gjort tycker jag, men när jag sen ska provtesta och dra runt alltihop, (med blocknyckel på kamdrevet), så slaknar den igen.

Den undre delen av remmen som är slak spänner man med spännhjulet ?
Spännhjulet får inte dras mer än det roterar tillsammans med remmen va ?

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#97 Post by Joakim.S »

lasse59 wrote:
makkanftw wrote:Jo den långa raka sträckan av kamremmen mellan kamdrevet och vevaxeln, motsatt sida spännaren (höger sida framifrån), måste spännas upp först. Dvs att all "slak" kamrem måste vara på samma sida (vänster sida framifrån) som spännhjulet.
Japp, då har jag förstått rätt och så har jag gjort tycker jag, men när jag sen ska provtesta och dra runt alltihop, (med blocknyckel på kamdrevet), så slaknar den igen.

Den undre delen av remmen som är slak spänner man med spännhjulet ?
Spännhjulet får inte dras mer än det roterar tillsammans med remmen va ?
Konstigt vrider du motorn åt rätt håll? medsols skall det vara framifrån sett.

/Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#98 Post by patand »

lasse59 wrote:Spännhjulet får inte dras mer än det roterar tillsammans med remmen va ?
Spännhjulet ska ju spänna remmen så det får definitivt ligga an mer mot remmen än att det bara snurrar med.

När du ska spänna remmen så skall den först vara spänd på den sida (den högra sett framifrån) som går rakt mellan kamdrev och drevet på vevaxeln. Samtidigt som remmen där är spänd skall du har sett till att markeringarna stämmer för nollning av motorn.

Dra motorn lite medurs på veven så spänner du upp remmen på rätt sida, sen är det bara att dra spännhjulet så det spänner upp remmen på andra sidan.

På remmens längsta obelastade del (dvs den del vi spännde upp först) skall du när remmen är lagom spänd kuna vrida själva remmen ca 90 grader med fingerkraft.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#99 Post by lasse59 »

patand wrote:
lasse59 wrote:Spännhjulet får inte dras mer än det roterar tillsammans med remmen va ?
Spännhjulet ska ju spänna remmen så det får definitivt ligga an mer mot remmen än att det bara snurrar med.

När du ska spänna remmen så skall den först vara spänd på den sida (den högra sett framifrån) som går rakt mellan kamdrev och drevet på vevaxeln. Samtidigt som remmen där är spänd skall du har sett till att markeringarna stämmer för nollning av motorn.

Dra motorn lite medurs på veven så spänner du upp remmen på rätt sida, sen är det bara att dra spännhjulet så det spänner upp remmen på andra sidan.

På remmens längsta obelastade del (dvs den del vi spännde upp först) skall du när remmen är lagom spänd kuna vrida själva remmen ca 90 grader med fingerkraft.
Markeringarna stämmer för nollning.

1. Ska remmen spännas så att det sfäriska spännhjulet spänner remmen med -eller motsols när man står framför bilen ?

2. Hur hårt ska man dra fast spännhjulet, med bulten ? (spännhjulet måste väl rotera tillsammans med remmen, sitter spännaren för hårt smälter väl remmen ?

Vill absolut inte göra fel nu när lösningen är nära (tror jag).

mvh
Lasse Porsche antistyckare

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#100 Post by makkanftw »

1. motsols.

2. den ska dras fast hårt eftersom delen du skruvar fast inte ska snurra utan bara den yttre delen om jag minns rätt? Bara att känna på spännaren så märker du.
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#101 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:1. motsols.

2. den ska dras fast hårt eftersom delen du skruvar fast inte ska snurra utan bara den yttre delen om jag minns rätt? Bara att känna på spännaren så märker du.
När jag trycker upp sfären motsols för att spänna remmen och sen drar fast bulten så går spännrullen tillbaka medsols.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#102 Post by makkanftw »

Jag använde en lång skruvmejsel som mothåll underifrån på spännrullen när jag drog min.
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#103 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:Jag använde en lång skruvmejsel som mothåll underifrån på spännrullen när jag drog min.
Är du helt idiotsäker på motsols ?

Jag varit nere i garaget och kollat nu.

Såvitt jag får fram det, ska sfären dras medsols eller vad är det fråga om.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#104 Post by makkanftw »

lasse59 wrote:
makkanftw wrote:Jag använde en lång skruvmejsel som mothåll underifrån på spännrullen när jag drog min.
Är du helt idiotsäker på motsols ?

Jag varit nere i garaget och kollat nu.

Såvitt jag får fram det, ska sfären dras medsols eller vad är det fråga om.
Japp, se bilden hämtad ifrån patands dokumentation. Ska spännas enligt pilarna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#105 Post by lasse59 »

Inte bra, var övertygad om att det var medsols, skruvade därför dit snabeln och det andra igen.

För skojs skull kan du väl säga att jag hade rätt :lol:


Allt fullbordat. F-n vet om jag törs fösöka starta den.

Måste fixa ny kamrem, den är något slapp, lika bra å byta.

Men först provstart - törs man ??


PS
Tordes, men den startar icke, tänder bara.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users