Rökt toppackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#46 Post by Cédric »

hm, korrosionsskada. har bilen stått länge utan byte av glykol ?

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#47 Post by lasse59 »

Cédric wrote:hm, korrosionsskada. har bilen stått länge utan byte av glykol ?
Nejdå.


Det här är troligen en olycklig kombination.

mvh

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#48 Post by lasse59 »

Vad ska man ställa in momentnyckeln på ?

mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#49 Post by patand »

lasse59 wrote:Vad ska man ställa in momentnyckeln på ?
Det moment du nu ska dra vad det nu är du ska dra med den...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#50 Post by lasse59 »

patand wrote:
lasse59 wrote:Vad ska man ställa in momentnyckeln på ?
Det moment du nu ska dra vad det nu är du ska dra med den...
Topplocket, är det i 3 steg ?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#51 Post by patand »

lasse59 wrote:Topplocket, är det i 3 steg ?
Proceduren beror på vilken typ av topplocksbultar (insex eller XZN) du har. Den beskrivs i Haynes och där står även momentet.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#52 Post by lasse59 »

Insexbult och jag kan inte engelska och vet inte var jag ska söka i Haynes.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#53 Post by patand »

lasse59 wrote:Insexbult och jag kan inte engelska och vet inte var jag ska söka i Haynes.
ok, förstår problemet då! :)

Insex är den gamla bult typen och skall dras i tre steg som du säger, välj vilka mätvärden som funkar bäst för din momentnyckel antingen i lb/in eller m/kg:

lb/in
29,58,80

m/kg
4,8,11

Bultarna skall dras i den ordning du ser på bilden nedan och du drar alltså alla bultar 3 gånger.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by patand on 2009-07-25 22:10:19, edited 2 times in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#54 Post by patand »

Glöm inte efterdra toppen efter ca 150 mils körning också. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#55 Post by lasse59 »

Tack snälla patand, att du bara orkar hålla på med en gammal biltokig gubbe :lol:

Det är förhoppningsvis aldrig försent att lära sig, när man till åren är det det där med komihåget.
Last edited by lasse59 on 2009-07-26 09:21:25, edited 1 time in total.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#56 Post by lasse59 »

patand wrote:Glöm inte efterdra toppen efter ca 150 mils körning också. :)


Glömde det på packningen som pajade :oops:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#57 Post by patand »

lasse59 wrote:Tack snälla patand, att du bara orkar hålla på med en gammal biltokig gubbe :lol:
Ja vad ska man göra då?! Kan ju inte låta en klenod som en 924 Turbo bli ståendes bara för att ägaren inte kan engelska! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#58 Post by patand »

lasse59 wrote:
patand wrote:Glöm inte efterdra toppen efter ca 150 mils körning också. :)


Glömde det på packningen som pajade :oops:
Det kan nog vara en bidragande orsak till att den pajjade. Behöver ju inte vara så men efterdagningen är nog viktig eftersom den nämns i verkstadshandböckerna. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#59 Post by patand »

patand wrote:du drar alltså alla bultar 3 gånger.
Förtydligande så det inte blir några misstag:

Du drar givetvis ALLA bultarna med det lägsta momentet först och sen ökar du momentet och drar ALLA bultarna igen för att sen dra alla bultarna med det sista högsta momentet som avslutning.

Blev bara lite orolig att jag kunde missförstås av någon så jag ville vara övertydlig. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#60 Post by lasse59 »

patand wrote:
patand wrote:du drar alltså alla bultar 3 gånger.
Förtydligande så det inte blir några misstag:

Du drar givetvis ALLA bultarna med det lägsta momentet först och sen ökar du momentet och drar ALLA bultarna igen för att sen dra alla bultarna med det sista högsta momentet som avslutning.

Blev bara lite orolig att jag kunde missförstås av någon så jag ville vara övertydlig. :)
Nu är det draget efter din beskrivning, allt annat är monterat.

Ska försöka provstarta under dagen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]