laddproblem?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Fagerlund
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2007-10-28 21:05:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

laddproblem?

#1 Post by Fagerlund »

tjenare! jag vänder mig till er för att jag och min bror inte har så många mer ideér om vad det kan vara.

Det är såhär.

Jag köpte ett chip av bengt här på forumet.
kopplade in det och började ladda. jag ska kunna ladda 1.15 bar med hans grejor och min bil är förövrigt orginal.
jag har nu ställt på pysventilen till max och når bara 1.1 bar på 3ans växel.
och jag har bytt dumpventil till en större återcirkulerande med det hjälpte inte. kommer bara upp till 1.1 bar. jag tänkte lixom det kan ju inte va fel på pysventilen för man ska väl nästan kunna ladda 1.3 med den om man vill det.
Har sätt till så alla tryckrör är åtdragna osv.

Det som är så skumt med det hela så blir jag lixom inte imponerad av hur draget är jämfört med orginal. och det ska ge ca: 50 hk extra.
Tycker nästan det var roligare att åka orginal.
har läst om att endel tycker att det gått som F-n när bengt ställt in åt dom.

Det jag undrar över är om någon vet vad det kan vara som gör att jag bara kan ladda 1.1 med bengts chipp+tillbehör?


//Simon

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#2 Post by DLS »

För det första, har du en extra monterad laddtrycksmätare?
för det andra, hur har du kopplat in pysventilen?
sen är det så att du måste chimsa wastegaten då fjädern inte orkar hålla trycket original o särskilt inte om den aldrig är bytt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fagerlund
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2007-10-28 21:05:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#3 Post by Fagerlund »

En extra laddtrycksmätare har jag.
Pysventilen är inkopplad på slangen mellan taktventilen(eller va den hetter) och wastegaten.
MEN jag har inte chimsat wastegaten. så där är nog problemet hoppas jag.
Pratade med min bror nyligen och han sa att vi toligtvis skulle chimsa den imorgon.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#4 Post by DLS »

ok, lär vara chimsningen, annars kolla efter vakum läckor
dock så råder jag dig till att inte ladda över 1,2bar utan att veta att du har fräsch topp packning o att den får soppa som den ska.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fagerlund
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2007-10-28 21:05:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#5 Post by Fagerlund »

okej! .. nej har inte tänkt att ladda mer än 1.15. jag kan ju lägga mig på 1.1 för att ha lite marginal. hoppas det är chimsningen nu.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#6 Post by Nahpets »

Fagerlund: Har du inga läckor på trycksidan efter turbon så är det med största sannolikhet WGn som behöver uppsmiskning!

Jag hade slapp WG som jag bytte mot en Sandénsmiskad variant!

Mvh
Stephan

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Erol »

Nahpets wrote:Fagerlund: Har du inga läckor på trycksidan efter turbon så är det med största sannolikhet WGn som behöver uppsmiskning!

Jag hade slapp WG som jag bytte mot en Sandénsmiskad variant!

Mvh
Stephan

Om wastegaten inte är bytt eller uppgraderad så ÄR det där "felet" ligger
orginalwastegate orkar inte hålla ett högre tryck än ca 1 bar.

Det är enkelt att schimsa WG:n men oftast har skruvarna/muttrarna rostat
fast nått helt överjävligt, så va försiktig när du lossar dessa, mycket
rostlösning behövs, annars är det stor risk att du drar av bultarna.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Fagerlund
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2007-10-28 21:05:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#8 Post by Fagerlund »

det är fixat nu iaf. fast tror att jag redan är vad vid hur den går :P haha

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]