GT3-ok på 951:a?
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
GT3-ok på 951:a?
Vilka GT3-ok är det man ska använda fram till 951:or av sernare modell som har dom stora 928 S4 oken original?
GT3 mk1 eller GT3 mk2 eller passar båda? är även GT3 mk1 6-kolv?
Funkar det med 17-tums fälgar eller krävs det 18-tum?
Funkar det med original bromscylinder och bak-ok och behöver man justera bromsbalansen?
/Dea
GT3 mk1 eller GT3 mk2 eller passar båda? är även GT3 mk1 6-kolv?
Funkar det med 17-tums fälgar eller krävs det 18-tum?
Funkar det med original bromscylinder och bak-ok och behöver man justera bromsbalansen?
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Först och främst, inga av dessa bromsar passar de senare 951orna.
Problemet är att original monterar också radiellt precis som de nya monoblock-oken men problemet är att bultavståndet är ca 12 mm längre på de nya oken.
Det finns mao ingen plats för någon adapter.
De enda bromsoken du kan skaffa som är passar rakt av är 993 turbo/RS Big Reds.
Alternativt att du byter till spindlar från 220-modellen och skaffar adapters och kör GT3-bromsar. Med adapters funkar både 4-kolvs och 6-kolvsoken.
Ps. GT3 Mk1 är 4-kolv, samma som 996 turbo.
Problemet är att original monterar också radiellt precis som de nya monoblock-oken men problemet är att bultavståndet är ca 12 mm längre på de nya oken.
Det finns mao ingen plats för någon adapter.
De enda bromsoken du kan skaffa som är passar rakt av är 993 turbo/RS Big Reds.
Alternativt att du byter till spindlar från 220-modellen och skaffar adapters och kör GT3-bromsar. Med adapters funkar både 4-kolvs och 6-kolvsoken.
Ps. GT3 Mk1 är 4-kolv, samma som 996 turbo.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- po944
- S2-Poster
- Posts: 202
- Joined: 2004-04-27 00:08:22
- Bilmodell: 924 S
- Location: Hjärup
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Alla 250hk-modeller har samma bromsar.po944 wrote:250 hk uden M030 har samma spindler som en 220hk....
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Tack för infon!gurra wrote:Först och främst, inga av dessa bromsar passar de senare 951orna.
Problemet är att original monterar också radiellt precis som de nya monoblock-oken men problemet är att bultavståndet är ca 12 mm längre på de nya oken.
Det finns mao ingen plats för någon adapter.
De enda bromsoken du kan skaffa som är passar rakt av är 993 turbo/RS Big Reds.
Alternativt att du byter till spindlar från 220-modellen och skaffar adapters och kör GT3-bromsar. Med adapters funkar både 4-kolvs och 6-kolvsoken.
Ps. GT3 Mk1 är 4-kolv, samma som 996 turbo.
Tänk så många gånger man kollat på GT3-ok och ändå aldrig reflekterat över den radiella monteringen

Spindelbyte känns inte särskilt aktuellt (har sett att det finns företag som säljer kit till sena 951:or med 1996 twin-turbo ok, antar att det innebär spindelbyte?).
Big Reds ger väl ca 30% större beläggyta men det radiella avståndet till centrum på belägget ökar bara marginellt så det är väl tveksamt om det är en prisvärd uppgradering.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- S2-Poster
- Posts: 287
- Joined: 2004-03-29 10:49:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kerava,Finland
- Contact:
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Vad vill du ha imellan för att byta uppsättning med mig?
Ok,skivor,spindlar vs ok,skivor,spindlar.
Ok,skivor,spindlar vs ok,skivor,spindlar.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Med större bromsar fram, oavsett vad du har idag, bör du fördela mer kraft akterut. Jag monterar M030 nu på min CS och går upp från org 5/18 till en 5/33 reglerventil. Vet inte vad en 951 '90 har original men jag tippar att det är 5/18 också då det även satt på M030 968 (trots större frambromsar alltså). Med big reds är 5/33 ett måste om du ska ha någon glädje av dem och ska du dit med sexkolvare så kankse du ska snegla på 5/45?
Har hört att några testat att sätta icke M030 framok bak (samma fysiska yttermått) när de uppgraderat till M030 fram. Kanonfint i torrt väglag men grisnit i regn medför baklängesåka - inte bra. Fast kanske med sexkolvare fram?
Har hört att några testat att sätta icke M030 framok bak (samma fysiska yttermått) när de uppgraderat till M030 fram. Kanonfint i torrt väglag men grisnit i regn medför baklängesåka - inte bra. Fast kanske med sexkolvare fram?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Nja....står nog över detta iår, trodde det var lite enklare.Karl Birgander wrote:Vad vill du ha imellan för att byta uppsättning med mig?
Ok,skivor,spindlar vs ok,skivor,spindlar.
Hur stora fälgar kräver GT3 mk2 6-kolvsoken med 350mm skivorna?
Får man samma djupläge på bromskivans anliggningsyta mot fälgen om man byter till spindlar till axiell montering och monterar 330x34 mm skivor, dvs kommer samma ET på fälgarna att funka?
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Detta låter som ett resonemang från Flash på 968forums. Jag har aldrig förstått det. Varför behöver man mer bromskraft bak när man bromsar mer fram? Tänk på en cykel, ju hårdare du bromsar, desto mer hänger bakhjulen i luften. Dvs i praktiken kommer mer bromskraft fram innebära att mindre kraft fördelas bakåt.firefish wrote:Med större bromsar fram, oavsett vad du har idag, bör du fördela mer kraft akterut. Jag monterar M030 nu på min CS och går upp från org 5/18 till en 5/33 reglerventil. Vet inte vad en 951 '90 har original men jag tippar att det är 5/18 också då det även satt på M030 968 (trots större frambromsar alltså). Med big reds är 5/33 ett måste om du ska ha någon glädje av dem och ska du dit med sexkolvare så kankse du ska snegla på 5/45?
Denna effekt blir än tydligare när man går upp till R däck och ökar dimension fram. Baken blir mycket lätt! Jag kör med Big reds (993 RS) och Trickstuf belägg. Bilen är så lätt bak att jag upplever att jag ibland haft små upplåsningar bak när ABS systemet inte hunnit med. Eller så är baken så lätt att bilen helt enkelt är mycket känslig för underlag och exakt styrning i slutet av inbromsningssekvensen. Hur som helst har jag aldrig känt behov av större bromsar bak.
Ytterligare en illustration till detta är att bakbeläggen och bakskivorna knappt slits alls. ABS systemet gör ju i alla fall något försök att reglera kraft fram och bak.
Flash resonemang här är att man på något sätt genom att bromsa bak kan undvika att bilen sätter sig på nosen. Som jag ser det så kommer ju frambromsarna alltid att dominera och bakbromsarna får ta det grepp som "blir över".
Appråpå big blacks, big reds och GT3 bromsar:
- provat bättre belägg fram och kylning fram? Billigare än att uppgradera bromsar. Bort med dimljusen och fixa bromskylning kanske?
Blåtå kör lika fort med min gamla gröna med standard skivor/ok. Bilen bromsar bra men sliter belägg i en ruskig takt. Big Blacks borde vara betydligt bättre än standardbromsarna.
- big Reds räcker appråpå kommentaren om tveksam uppgradering. Upplever numera (med nya belägg och mer van förare bakom ratten, kommentar till Patand) att just inbromsningarna är en punkt där jag vinner mark mot andra bilar. Bilen går dessutom länge på Sviestad (45 minuters pass ibland) som är riktigt elak mot bromsarna.
- om du ändå funderar på GT 3: hör av dig till Jon om adaptrar.
- GT 3 kräver 18 tummare!
GT 3 har fördelen att det finns eftermarknadsskivor = billigare byten.
Mvh
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vet inte om du med den kommentaren menar att det är bra att uppgradera bromsarna eller att det inte behövs? Jag bromsar ju lika sent som du med standard 924 Turbo bromsar och köra lika långa pass på Sviestad, har nog kört en timme i sträck vid något tillfälle också. Kommer även jag ikapp många vid inbromsningen efter långa raka. Kanske är det för bromsarna som med mycket annat i trimningsväg att det är viktigare att "uppgradera" föraren än att uppgradera bilen? Är det det du menar Torbjörn?Torbjorn968 wrote:- big Reds räcker appråpå kommentaren om tveksam uppgradering. Upplever numera (med nya belägg och mer van förare bakom ratten, kommentar till Patand) att just inbromsningarna är en punkt där jag vinner mark mot andra bilar. Bilen går dessutom länge på Sviestad (45 minuters pass ibland) som är riktigt elak mot bromsarna.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Förartrimmning ja, tidigare har du anmärkt att du bromsar senare än mig. Tror jag börjar närma mig när det gäller bromsounkte nu. Vill bara säga att Big Reds är tillräckliga med rätt belägg och eftersom Big Blacks (928) är nästan lika bra så kanske det räcker med bättre belägg, kanske lite översyn av kylning, förartrimmning och lite bantning av bilen?
Förartrimning när det gäller ABS bromsar kan tänkas onödigt men det gäller att gå på mjukt i början och att sedan våga hålla in hårt. Är man inte riktigt färdig på slutet går det ofta bra att styra in under trailbreaking. Sen är ju den kanske läskigaste bedömningen hur hög ingångshastighet man kan ha. Där går du in fort....
//T
Förartrimning när det gäller ABS bromsar kan tänkas onödigt men det gäller att gå på mjukt i början och att sedan våga hålla in hårt. Är man inte riktigt färdig på slutet går det ofta bra att styra in under trailbreaking. Sen är ju den kanske läskigaste bedömningen hur hög ingångshastighet man kan ha. Där går du in fort....
//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users