lasse59 wrote:Ettans burk i topp, en aning på väg ned. är det rätt grundinställning ?
Näe så kan man inte säga... den är ju i topp och en aning på väg ner 2 ggr per varv (4-takts motorer funkar ju så). Du måste kolla på markeringen på svänghjulet eller på markeringen på remhjulet i framkant på vevaxeln (det sistnämda brukar jag använda för att grundställa motorn).
Ställ vevaxeln rätt enligt märkningen i framkant på motorn. Ställ kamaxeln rätt enligt märkningen på baksidan av kamdrevet och ställ sen fördelaren så att rotorn pekar mitt för tändkabeln till 1:ans cylinder så har du ett bra utgångsläge. Finjusteringen av tändningen ställer man sen med stroboskoplampa som riktas mot märkningen på svänghjulet i bakkant på motorn och sen vrider man på fördelaren så att tändningen står rätt.
Pricken du ska ställa kamaxeln efter sitter på insidan kamdrevet, mot motorn. Gjorde samma misstag att gå efter pricken på utsidan för att ställa kamaxeln och fick då samma fel som du
makkanftw wrote:Pricken du ska ställa kamaxeln efter sitter på insidan kamdrevet, mot motorn. Gjorde samma misstag att gå efter pricken på utsidan för att ställa kamaxeln och fick då samma fel som du
genant, men när du skrev det kom jag ihåg sen jag bytte topplock om pricken på insidan, trots att patand skrev det, så tog jag återigen för givet att det var den vita pricken på utsidan.
Men det hjälper inte, kommer inte underfund med hur jag ska få alltihop att gå ett varv. Jag har provat alla möjligheter till inställningar - ventiler - kolvar utom en - tydligen.
Stoppa ner oljestickan i 1:an tändstiftshål och känn efter så att den kolven är i topp när båda ventilerna är stängda (det kan du ju se om du lyfter på ventilkåpan). Är den inte i topp så är det inte rätt förhållande mellan vevaxeln och kamaxel.
Om allt stämmer med kolven i rätt läge, ventilerna stängda, märkningar rätt osv så kolla så du inte råkar ha lagt i en växel... Går ganska tungt att dra runt motorn med en växel i om bakhjulen är i backen och/eller handbromsern är i...
Om allt stämmer med kolven i rätt läge, ventilerna stängda, märkningar rätt osv så kolla så du inte råkar ha lagt i en växel... Går ganska tungt att dra runt motorn med en växel i om bakhjulen är i backen och/eller handbromsern är i...
Den var bra. Skulle snarare tro att jag glömde domkraften på kolven
1:an är i topp, ventilerna stängda, den går runt nästan ett helvarv, men sen är det stopp precis innan märkningen på vevstaksskivan når märkpiggen på blocket. (för det är väl piggen på blocket som är den rätta märkningen, så jag inte tagit fel på märkning)
Ja det ska vara märkpigg på blocket, ungefär "kl 10" på svänghjulsskivan framifrån sätt. Dvs inte rakt upp från markplan utan lite innan rakt upp. På remskivan är det en lite skåra på bakre halvan av skivan.
patand wrote:Det är inte bara kompressionen du känner då?
Ja det ska vara märkpigg på blocket, ungefär "kl 10" på svänghjulsskivan framifrån sätt. Dvs inte rakt upp från markplan utan lite innan rakt upp. På remskivan är det en lite skåra på bakre halvan av skivan.