Rökt toppackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#31 Post by lasse59 »

patand wrote:Vet ej om det passar... få bort den gamla först och ta med den när du åker och botaniserar. :)
Få bort den, är det som är problemet sitter som ett berg.

Åker ? Ja buss då eller taxi.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#32 Post by patand »

Den gamla måste ju iaf bort innan du behöver en ny...

Taxi för att köpa en oljeplugg 10 mil bort låter dyrt! :shock:

Beställ en av Utzon: http://www.utzon.se/include/productDeta ... 8&i_id=768
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#33 Post by lasse59 »

patand wrote:Den gamla måste ju iaf bort innan du behöver en ny...

Taxi för att köpa en oljeplugg 10 mil bort låter dyrt! :shock:

Beställ en av Utzon: http://www.utzon.se/include/productDeta ... 8&i_id=768
Taxi var ett korkat skämt.

Beställt plugg av Utzon.

Men nu är jag på rörtångsstadiet med pluggen och den sitter fortarande som f-n.

Toppen är nu helt iordningställd med lyftare och planing ligger i garaget.

PS : Nu lossade pluggen och jag hittade en annan i samma veva.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#34 Post by patand »

lasse59 wrote:PS : Nu lossade pluggen och jag hittade en annan i samma veva.
:d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#35 Post by lasse59 »

Montering nu i slutfasen, tar det lugnt ingenting får gå snett.

Han har stått upphissad i fronten med oljepluggen borta 3 dygn, så nu är det minimalt med olje/vattenblandning kvar.

Ska ställa in tändningen, fylla på mineralolja och köra lite, tappa ur och fylla på syntetolja.

Allt har gått över förväntan.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#36 Post by patand »

Härligt Lasse! Snart på rull igen då! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#37 Post by lasse59 »

Ettans burk i topp, en aning på väg ned. är det rätt grundinställning ?

Inte ropa hej innan...........

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#38 Post by patand »

lasse59 wrote:Ettans burk i topp, en aning på väg ned. är det rätt grundinställning ?
Näe så kan man inte säga... den är ju i topp och en aning på väg ner 2 ggr per varv (4-takts motorer funkar ju så). Du måste kolla på markeringen på svänghjulet eller på markeringen på remhjulet i framkant på vevaxeln (det sistnämda brukar jag använda för att grundställa motorn).

Ställ vevaxeln rätt enligt märkningen i framkant på motorn. Ställ kamaxeln rätt enligt märkningen på baksidan av kamdrevet och ställ sen fördelaren så att rotorn pekar mitt för tändkabeln till 1:ans cylinder så har du ett bra utgångsläge. Finjusteringen av tändningen ställer man sen med stroboskoplampa som riktas mot märkningen på svänghjulet i bakkant på motorn och sen vrider man på fördelaren så att tändningen står rätt.

Finjusteringen kräver rätt varvtal osv förståss.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#39 Post by lasse59 »

Har gjort som du skrev, men när jag känner på drevet så går den inte att dra runt.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#40 Post by makkanftw »

Pricken du ska ställa kamaxeln efter sitter på insidan kamdrevet, mot motorn. Gjorde samma misstag att gå efter pricken på utsidan för att ställa kamaxeln och fick då samma fel som du ;)
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#41 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:Pricken du ska ställa kamaxeln efter sitter på insidan kamdrevet, mot motorn. Gjorde samma misstag att gå efter pricken på utsidan för att ställa kamaxeln och fick då samma fel som du ;)
genant, men när du skrev det kom jag ihåg sen jag bytte topplock om pricken på insidan, trots att patand skrev det, så tog jag återigen för givet att det var den vita pricken på utsidan.

Men det hjälper inte, kommer inte underfund med hur jag ska få alltihop att gå ett varv. Jag har provat alla möjligheter till inställningar - ventiler - kolvar utom en - tydligen.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#42 Post by patand »

Stoppa ner oljestickan i 1:an tändstiftshål och känn efter så att den kolven är i topp när båda ventilerna är stängda (det kan du ju se om du lyfter på ventilkåpan). Är den inte i topp så är det inte rätt förhållande mellan vevaxeln och kamaxel.

Om allt stämmer med kolven i rätt läge, ventilerna stängda, märkningar rätt osv så kolla så du inte råkar ha lagt i en växel... Går ganska tungt att dra runt motorn med en växel i om bakhjulen är i backen och/eller handbromsern är i... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#43 Post by lasse59 »

Om allt stämmer med kolven i rätt läge, ventilerna stängda, märkningar rätt osv så kolla så du inte råkar ha lagt i en växel... Går ganska tungt att dra runt motorn med en växel i om bakhjulen är i backen och/eller handbromsern är i...
Den var bra. Skulle snarare tro att jag glömde domkraften på kolven :lol:


1:an är i topp, ventilerna stängda, den går runt nästan ett helvarv, men sen är det stopp precis innan märkningen på vevstaksskivan når märkpiggen på blocket. (för det är väl piggen på blocket som är den rätta märkningen, så jag inte tagit fel på märkning)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#44 Post by patand »

Det är inte bara kompressionen du känner då?

Ja det ska vara märkpigg på blocket, ungefär "kl 10" på svänghjulsskivan framifrån sätt. Dvs inte rakt upp från markplan utan lite innan rakt upp. På remskivan är det en lite skåra på bakre halvan av skivan.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#45 Post by lasse59 »

patand wrote:Det är inte bara kompressionen du känner då?

Ja det ska vara märkpigg på blocket, ungefär "kl 10" på svänghjulsskivan framifrån sätt. Dvs inte rakt upp från markplan utan lite innan rakt upp. På remskivan är det en lite skåra på bakre halvan av skivan.
Kom på den ultimata lösningen.

Tog bort ettans ventiler, så nu snurrar det runt :lol:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users