924/944 -82 |> nya projekt/bruksbil <|

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#31 Post by Cédric »

Blev ju bra det där, orginal på den senare instrumenten är ju en vanlig svenssonvarvräknare. Snyggt att få dig orginal som är klart ballare och bättre ! :)

Acke
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Motorbyte...

#32 Post by Acke »

Jaha dåsa, idag vart man hyffsat färdig (I all dess bemärkelse :lol: )
I tisdags rev jag ur motorn och jag kan säga att för att ha gjort det helt själv utan hjälp och inte har gjort det tidigare på dessa så borde ca 4 tim vara godkänt... Man lärde sig mycket längs med vägen men det var måste säga en av det lättaste bilarna att hålla på med..

Idag så gjorde jag ordning det sista med den nya motorn som skulle i och började skicka i den vid 12.00...
Att montera en motor ensam är inge kul och detta var såklart inget undantag, det tog närmare 9 timmar innan bilen kunde provstartas, fast iofs så ingår ca 1 timma lunch samt en fika på 30 min....

Men den gick igång jättelätt, tog kanske på sin höjd 3 motorvarv så gick den MEN den har en tomgång på ca 2000 varv. Tändningen är ej inställd med strob utan grundställd.

Den verka varjefall ticka på bättre och efter varmkörning så stängdes den av och ska felsökas imorgon...

Mvh
Acke

"Världens befolkning består av kompetenta och inkompetenta människor dock finns det en skara som har otur när de tänker... : )

Äger idag:
Citroen -94 XM Exclusive "Tantens bil"
Citroen -99 XM Exclusive V6 24V " Bruksbil"
Citroen -97 Evasion TCT

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#33 Post by patand »

Grattis till bra utfört arbete! :D

Tomgångsvarvtalet kan bero på blandningsinställning, tomgångsskruven, tändinställning, tjuvluft... eller en kombination av några av dessa... bara att prova sig fram. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Acke
S-Poster

#34 Post by Acke »

patand wrote:Grattis till bra utfört arbete! :D

Tomgångsvarvtalet kan bero på blandningsinställning, tomgångsskruven, tändinställning, tjuvluft... eller en kombination av några av dessa... bara att prova sig fram. :)
Tack :P

Fick hyffsat ordning på tomgången så den ligger på ca 1000 varv så det e lungt... Den tickar på bra men känns lite lite trött mot vad den tidigare motorn va..
Ska kolla upp tändningen för jag tror den hamnade på ca 8 grader istället för 10 som den ska hamna på samt även ifall kammen har hamnat rätt.
Den går stadigt och fint men inte lika mycket drag som innan...

Sen har jag kollat upp detta med fälgarna och det verkar vara lite
svårt att hitta nått som passar hyffsat direkt.
Fälgarna jag har på är 7X15 ET 12 vilket ska då bredda utåt hyggligt.
Detta mätte jag upp och det verkar stämma med ET men det är tok för lite.
När jag mätte från bakre ytterkant på fälgen så var backspacet 119mm..
Mätningen av fälgcentrumet ut till skärmkanten ledde till att det skulle behövas breddas ca 50 mm fram och ca 80mm bak!!!

Snacka om spacers
:lol:

Är rätt öppen om andra fälgval än porsche original men det verkar var i princip peugeot som har lågt ET (Under 20 ) originalt..

Mvh
Acke

"Världens befolkning består av kompetenta och inkompetenta människor dock finns det en skara som har otur när de tänker... : )

Äger idag:
Citroen -97 Evasion TCT

Acke
S-Poster

Uppdat.

#35 Post by Acke »

Jaha, lite uppdatering kring bilen..

Jag håller på att avsluta instrumenteringen, det som har varit ett problem är att original värmepaketet och den nya instrumentbrädan inte passar ihop men det löstes genom att svetsa en kona som förbinder detta med lufttillförseln till fönsterrutan.

Sen skulle jag justera ventilerna på den nya motorn och då upptäcker att kammen verkar nästan helt slut :(
Tänkte att det är bara att ta kammen från den andra motorn, sagt och gjort så demonterade jag den och den såg faktiskt fin ut. Kanske byttes någon gång MEN det visade sig att det inte gick att justera upp tillräckligt vad det gäller ventilspelet. Och VAG har ju inte längre delar till en sådan tydligen...

Så det var bara att montera tillbaka den gamla kammen, så nu letar jag delar till ventiljusteringen. (Den lilla skruven man justerar på finns tydligen i flera tjocklekar..)

Sen har jag upptäckt något lager ljud när man står stilla och har växel i.
Tänkte först om det var uttrampningslagret men den kändes bra vid montering, men sen verkar det vara så att det låter mest när en växel ligger i???
Lådan?

Jag har också påbörjat att konvertera det mekaniska sprutet till DIGIJET istället, har köpt loss luftmängdmätare, spjällhus, mm som ska dit.
Det första problemet verkar vara att pjällhuset passar på plats men inte med original TPS för den sticker ner förmycket så det blir att leta en annan spjällhus.

Återkommer med det..

Mvh
Acke

Äger idag:
Citroen -97 Evasion TCT

Frostyfog
S2-Poster

#36 Post by Frostyfog »

Vad har du för växellåda? 5växlad med "normalt" mönster (1an och 5an uppåt)?
Iofs kan det ha varit i friläge som 5an skramlade på dom...

när hör du ljudet? rullande med växel i men frikopplat? stillastående frikopplat? eller i friläge
sorry, jag bara försöker se om man kan avgränsa de olika delarna :)

stillastående och därmed frikopplat kan ju inte växel/friläge ha någon betydelse - lådan snurrar ju inte... då är det ju bara motor och kopplingens lager kvar.
Last edited by Frostyfog on 2009-06-24 17:05:40, edited 2 times in total.

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

Re: Uppdat.

#37 Post by Mattias 924 »

Acke wrote:
Sen har jag upptäckt något lager ljud när man står stilla och har växel i.
Tänkte först om det var uttrampningslagret men den kändes bra vid montering, men sen verkar det vara så att det låter mest när en växel ligger i???
Lådan?
Knappast lådan, jag håller transaxelns stödlager, ett nållager som sitter i svänghjulet. F.ö. samma lager som sitter i VW1303.
Skrapar det när du lägger i backen fast bilen står stilla?
"patand" skrev:
Om inget strular...

Acke
S-Poster

#38 Post by Acke »

Frostyfog wrote:Vad har du för växellåda? 5växlad med "normalt" mönster (1an och 5an uppåt)?
Iofs kan det ha varit i friläge som 5an skramlade på dom...

när hör du ljudet? rullande med växel i men frikopplat? stillastående frikopplat? eller i friläge
sorry, jag bara försöker se om man kan avgränsa de olika delarna :)

stillastående och därmed frikopplat kan ju inte växel/friläge ha någon betydelse - lådan snurrar ju inte... då är det ju bara motor och kopplingens lager kvar.
Knappast lådan, jag håller transaxelns stödlager, ett nållager som sitter i svänghjulet. F.ö. samma lager som sitter i VW1303.
Skrapar det när du lägger i backen fast bilen står stilla?
Växellådan är en 5 växlad som har 1´an och 5´an uppåt.
Ljudet kommer när man står still och trycker ner kopplingen samt stoppar i en växel...
Transaxeln snurrar hela tiden förutom just då man trycker ner kopplingen om jag har förstått det rätt. När kopplingen trycks ner så har jag ett visst ljud som jag skulle kunna härleda till dålig urtrampningsljud men detta försvinner efter ett tag..
Men sen kommer det konstiga ljudet samtidigt:
Står still - > trycker in kopplingen -> när växelstoppas in så börjar det låta lite som ett hjullager - > lite långsamt först men sedan varva upp i samma hastighet som motorn - > tar jag ur växeln så försvinner ljudet - > jag har då hela tiden låtit kopplingen vara intryckt.

Och nej, jag har ingen som helst skrapande ljud i lådan utan den är mer trögväxlad.. Väldigt svårt att få i 3-4 om man har legat i 5 i högre farter och ska sakta in.

Mvh
Acke

Äger idag:
Citroen -97 Evasion TCT

patand
Moderator & Raceputte

Re: Uppdat.

#39 Post by patand »

Acke wrote:det visade sig att det inte gick att justera upp tillräckligt vad det gäller ventilspelet. Och VAG har ju inte längre delar till en sådan tydligen...

(Den lilla skruven man justerar på finns tydligen i flera tjocklekar..)
Finns att beställa hos Porsche (iaf förra året). Eventuellt kan du kolla med Johan944 om han har några lösa kvar du kan få köpa. Han köpte några stycken förra året då han hade samma problem med sin 931 topp.

I värsta fall tar du helt enkelt och slipar ner några av de du har (om de nu var för tjocka). Var de däremot för tunna kan du kanske tillverka chims att lägga mellan ventilen och tryckaren?
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Acke
S-Poster

Uppdatering

#40 Post by Acke »

Tänkte uppdatera lite vad som har hänt och skett...

Har precis flyttat till vårt nyköpta hus och det är mycket som sker på engång, man ska försöka hinna komma i ordning samtidigt som porschen skulle behöva skruvas med...

Tantens bil åkte på en jätte glykolläcka efter värmepaketet brast, måttligt roligt med ca 10 liter glykol i kupén så det käkade upp nån dag samtidigt som jag åkte på att jobba 230 timmar denna månad...

MEN jag ska meddela att jag har köpt mig en reservdelsbil idag,
en blå 924 som har hyffsade sommarfälgar, fina vinterdäck och förhoppningsvis bra låda.

Problemet idag är topppackningen har gått och jag har redan rivit insuget och all kringutrustning dock avgassystemet kvar så ska jag se ifall maskin går att rädda..

Tanken är nämnligen att se ifall maskinen går att göra ordning och å så sätt kunna ta en tur och utvärdera transaxel, växellåda, hjullager, stötdämpare för jag vill inte riva och montera på min för att testa...

Så återkommer i början av veckan hur det har gått.

Mvh
Acke
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Äger idag:
Citroen -97 Evasion TCT

bergodalvana
Addict
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#41 Post by bergodalvana »

Gillar färgen.. :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

patand
Moderator & Raceputte

#42 Post by patand »

Det är som för många andra... det börjar med EN Porsche... sen har man snart minst 2.... ;)
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

fridsten
Turbo-Poster
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej

#43 Post by fridsten »

patand wrote:Det är som för många andra... det börjar med EN Porsche... sen har man snart minst 2.... ;)
Eller så rasar skiten och man har ingen alls... :(
But fear not, my fellow 944ers! I shall be back!

On-topic:
Jag hoppas du inte missar packboxen och stödlagret för mellanaxeln vid motorbytet. Det hade man gjort på den jag hade, med inköp och montering av ny mellanaxel och koppling som följd. Dyrt!

Hur har du det med väghållningen? Jag har ett par sänkfjädrar (30mm) för framvagnen och ett par ställbara Koni bakdämpare (från Utzon) liggande. Inget av det är använt. Tanken var att Johan944 skulle ha dem, men han har ju sålt sitt projekt.

Är du intresserad, får du gärna höra av dig.

Acke
S-Poster

#44 Post by Acke »

patand wrote:Det är som för många andra... det börjar med EN Porsche... sen har man snart minst 2.... ;)
Hahah
ja, så kan det bli men så vart det inte...
Jag köpte denna enbart som reservdelsbil med en förhoppning om att
jag skulle kunna dra dit en ny topppackning för att provköra och kunna bedömma bilen, växellåda mm

Rev toppen idag och kan bara säga så att denne maskin har rostat ihop,
den har garanterat inte stått still i 1 år som jag fick info om varjefall...
Toppen verkar grön så den sparas...

Jag har ju problem med taskig kamaxel men den från den blåa bilen såg fin ut i första skedet men när jag lossade den så var en nock hyffsat nersliten.
Vet ej ifall jag ska montera den men det verkar vara en sjuka på dessa motorer för jag har rivit 3 motorer och inte en ända har haft en fin kam!!

Bytte soppapump och förpump på min bil för huvudpumpen lät som bara den medans förpumpen var tvärdöd medans den på den blåa bilen var riktigt tyst...

Imorgon ska jag riva den blåa bilen, växellåda, fälgar, stötdämpare mm

Finns det någon som är intresserad av delar så får ni höra av er..

Mvh
Acke

Äger idag:
Citroen -97 Evasion TCT

patand
Moderator & Raceputte

#45 Post by patand »

Verkar som man ska hålla hårt i de fina kammar man har... :shock: Men om du ber snällt ska jag kolla om jag har fler än 2 om du är intresserad att köpa en. :) Har iof inte 100 koll på skicket men jag tror de är fina de jag har.

Fälgarna flyttar du väl till din andra bil? Ser ut att passa bra på den! :)
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Post Reply