kort styrväxel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#16 Post by Henka_E »

http://www.woodwardsteering.com/images/ ... 0units.pdf

Är väl type K eller som min polares fall, type MC som är intressant för mig iaf. Båda går att konvertera till servo för de som har fickparkering som fetisch.

User avatar
kyttet
S2-Poster
Posts: 214
Joined: 2007-10-11 11:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: JÖNKÖPING
Contact:

#17 Post by kyttet »

löste det på snabbast smidigaste sätt.. får se om det funkar annars blir det nåt annat i vinter..
receptet=
servo-styrväxel till 944 1700:- på bildelsbasen med tokprutning
steering- quickener från ÅBR + 2 leder till rattstången 2500:-
elektrisk servo pump från vovlvo v50 (monteras i skuffen). gratis hade en liggandes på hyllan :) kostar i vanliga fall 1500:- på en skrot.
summan 4300:-
ratt varv 1.75 lock to lock
mitt projekt.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by gurra »

Oj 1.75 låter lite väl snabbt för höga hastigheter?
Du får se till att posta en recension när du har monterat det!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

kyttet wrote:summan 4300:-
De ospecificerade 100 kronorna gick till en öl och en pizza när jobbet var klart? :wink: (1700 + 2500 = 4200kr)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#20 Post by Henka_E »

patand wrote:
kyttet wrote:summan 4300:-
De ospecificerade 100 kronorna gick till en öl och en pizza när jobbet var klart? :wink: (1700 + 2500 = 4200kr)
Bra där patand - gäller vara på hugget!

1.75 låter snabbt - fö hade de det på Audi S1 på 80-talet men det var nog för att det var pointless med nåt annat än fulla rattutslag på den bilen... Men - jag tror det kan funka. Jag kände då att det var då minst 2varv för mycket på Porschen i vintras på isen. Det var helt hopplöst - det var på fullt allvar så många varv att jag rattade bort mig - flera gånger när man kom ut ur böjjen och trodde hjulen var åt rätt håll så var de ett varv fel - men det kände man aldrig genom kurvan... Väldigt märklig känsla! På bana har väl inte känt att det är åt skogen som det är men jag kan tänka mig att om man kör slalom så är det åt h-vete igen... Jag ska köpa en Woodward iaf, med 2-2.5 varv tänkte jag. Borde vara en bra kompomiss både för bana och is.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#21 Post by gegge »

Mycket spand pa en recension av "steering-quickner". Haller med, alldeles for manga varv att ratta och korta styrvaxlar vaxer inte pa trad.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
kyttet
S2-Poster
Posts: 214
Joined: 2007-10-11 11:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: JÖNKÖPING
Contact:

#22 Post by kyttet »

har fått dit den nu och det ser lovande ut.. har 0.75 varv år vardera håll, känns riktigt gött ihop med servoväxeln. har inte kört bilen än pga andra projekt på bilen men det kommer.. kan lägga upp bilder ikväll på monteringen om nån är intresserad?
mitt projekt.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#23 Post by gegge »

Ja tack, framfor allt var du placerade "tillsatsen" och hur du fixerade den.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
kyttet
S2-Poster
Posts: 214
Joined: 2007-10-11 11:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: JÖNKÖPING
Contact:

#24 Post by kyttet »

gegge wrote:Ja tack, framfor allt var du placerade "tillsatsen" och hur du fixerade den.
ok då ska jag lägga upp bilder.. gör det inatt när tanten lagt sig :)
mitt projekt.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#25 Post by Ionizer »

Har hon inte somnat än? Eller lockades du med in i sängkammaren?
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
kyttet
S2-Poster
Posts: 214
Joined: 2007-10-11 11:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: JÖNKÖPING
Contact:

#26 Post by kyttet »

jo så här blev det.
beställde en steering-quickener från åbr motorsport med tillhörande splines adaptrar, en ledad och en rak.
men 944:ans ratt axel va väldigt kort visade det sig, men jag hade sån röta att korset i den ledade knuten va samma size som 944 knuten så jag monterade ihop dom och tjänade ett par centimeter.. :) sen svetsade jag ett fäste i rambenet och monterade ihop allt..
Image
Image
Image
Image
Image
mitt projekt.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153

-<Henka>-
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2006-07-27 23:38:35
Contact:

#27 Post by -<Henka>- »

Du vad var det för "ratio" på steering quickenern?

User avatar
kyttet
S2-Poster
Posts: 214
Joined: 2007-10-11 11:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: JÖNKÖPING
Contact:

#28 Post by kyttet »

-<Henka>- wrote:Du vad var det för "ratio" på steering quickenern?
2:1
mitt projekt.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#29 Post by FSN »

Är det provkört ännu?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
kyttet
S2-Poster
Posts: 214
Joined: 2007-10-11 11:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: JÖNKÖPING
Contact:

#30 Post by kyttet »

körde en liten sväng innan och det kändes riktigt bra faktiskt.. men man får hålla ratten still :) .. men sjukt vilken go känsla det blev,, riktigt race.
återkommer efter nästa banträff
mitt projekt.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users