Packning/oring snabel ner till turbon

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#16 Post by lasse59 »

Hej Patrik!

Ursäkta jag slänger mig in i hetluften, men jag har samma problem som du beskriver. Låter som en VW-bubbla med hål på ljuddämparen när den är kall men den tystnar när den blir varm. Det är också så att om jag stampar på så turbon går in när den är kall så vill den strypa sig, men det försvinner också när den blir varm. Har inge meck-möjligheter hemma och den brukar tystna lagom till jag kommer till verstaden , så dina tips kunde hjälpa mig att felsöka.

MVH
Micke
Då är vi två att åka gammal bagge några sekunder :lol:

mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

Mikael Evertsen wrote:Ursäkta jag slänger mig in i hetluften, men jag har samma problem som du beskriver. Låter som en VW-bubbla med hål på ljuddämparen när den är kall men den tystnar när den blir varm. Det är också så att om jag stampar på så turbon går in när den är kall så vill den strypa sig, men det försvinner också när den blir varm. Har inge meck-möjligheter hemma och den brukar tystna lagom till jag kommer till verstaden :roll: , så dina tips kunde hjälpa mig att felsöka.
Jag har inga problem med att min vill strypa sig när den är kall. Kanske har du två fel:

En läcka på avgassystemet så den knattrar lite (min låter nästan som det vore ventilslammer)

Samt att den får för lite bränsle medan den är kall så du inte kan mata på med för mycket luft? Kanske WUR:en som inte fungerar som den skall t.ex. Om du vill tvångsmata med mer bränsle för att testa denna teori så kan du tjuvkoppla kallstartsventilen så du kan köra den när du själv vill, ett par kablar med små kabelskor som kopplas till minus och plus (gärna via en brytare inne i kupén) så kan du tvångsköra den och spruta in extra bränsle. Kallstartsventilen ger dock inte väldigt mycket mer bränsle så är det på lite högre varv så kanske det inte märks så stor skillnad, men kan ju vara värt att prova då det är så pass enkelt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#18 Post by Mikael Evertsen »

patand wrote:
Om du vill tvångsmata med mer bränsle för att testa denna teori så kan du tjuvkoppla kallstartsventilen.
Tack Patrik!

Har redan dragit in kallstartventilen men har faktiskt inte tänkt på
att puffa den lite när den stryper sig. Det känns dock som det inte
kommer att räcka då den stryper sig rejält. Nåväl, det är värt
ett försök. Det konstiga är att den går väldigt jämt och fint
när den är varm. Jag bara tänkte på om man har läckage på
mellan grenrör och turbon eller mellan turbo och insug.
Då borde den väl få för mycket bränsle :roll: eller?
Ursäkta en okunnig :oops:

Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Mikael Evertsen wrote:Jag bara tänkte på om man har läckage på
mellan grenrör och turbon eller mellan turbo och insug.
Då borde den väl få för mycket bränsle :roll: eller?
Ursäkta en okunnig :oops:
Läckage mellan grenrör och turbo ger bara dålig turbosnurr (sent laddtryck och/eller lågt laddtryck), läckage på avgassystemet efter turbon ger ingen skillnad alls i princip men hör ju såklart rätt mycket.

Läckage mellan turbo och insug så får bilen för lite luft in i cylidrarna jämfört med vad som mätts upp i luftvågen och det resulterar ju i för mycket bränsle precis som du skriver.

Att den går dåligt när den är kall kan ju iof vara att den får för mycket bränsle också men det rimmar dåligt med att den skulle dö när du ger mer gas och turbon laddar på tycker jag. Får den för mycket bränsle borde den gå bättre när den får mer luft eftersom en liten mängd för mycket bränsle ger större skillnad på lägre varv än på högre (förutsatt att inte den överblivna mängden bränsle också av någon anledning ökar med varvet förståss).

EDIT: Det som skiljer den okunniga från den kunniga är bara kunskap. Vi har alla varit okunniga någon gång!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#20 Post by Mikael Evertsen »

Tack för att du tar dig tid Patrik!

Tror också att det är två problem. Kul att höra att jag tänker rätt. Försöker luta mig på logiken, men det stämmer inte alltid. Ska lyfta upp bilen och börja gå igenom anslutningarna. Har en misstanke om att det är ett läckage mellan turbon och insuget.
Tack än en gång.

Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Lycka till och håll oss uppdaterad Micke! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#22 Post by lasse59 »

patand ! menar du den grova slangen som går från insuget till snabeln ?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#23 Post by patand »

lasse59 wrote:patand ! menar du den grova slangen som går från insuget till snabeln ?
:?: Jag trodde ditt problem var löst? Vilket av mina inlägg syftar du på?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#24 Post by lasse59 »

patand wrote:Kolla anslutningen mellan snabeln och insuget. Det är ju någon form av gummibälg som ansluter där och den kan det säkert bli hål i om den är gammal och trött.
Denna !

Andra ljudet försvann, men det första överröstade säkert det andra ljudet

mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#25 Post by patand »

lasse59 wrote:
patand wrote:Kolla anslutningen mellan snabeln och insuget. Det är ju någon form av gummibälg som ansluter där och den kan det säkert bli hål i om den är gammal och trött.
Denna !

Andra ljudet försvann, men det första överröstade säkert det andra ljudet
Där menar jag den extremt korta bälgen mellan insuget och tryckröret (snabeln som du kallar den) som sitter precis vid gasspjället.

Den andra slangen mellan bränslevågen och "insuget" på turbon har du väl redan kollat om jag förstått rätt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#26 Post by lasse59 »

Där menar jag den extremt korta bälgen mellan insuget och tryckröret (snabeln som du kallar den) som sitter precis vid gasspjället.
Just den ja.
Den andra slangen mellan bränslevågen och "insuget" på turbon har du väl redan kollat om jag förstått rätt?
Om du menar den man är tvungen att krypa under bilen och som sitter med 2 slangklammer(den nedre var enkel, den övre var ett h-e att få dit, trångt), gummibälgen har liksom en S-form.

mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#27 Post by patand »

lasse59 wrote:Om du menar den man är tvungen att krypa under bilen och som sitter med 2 slangklammer(den nedre var enkel, den övre var ett h-e att få dit, trångt), gummibälgen har liksom en S-form.
Ja
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#28 Post by lasse59 »

patand
Där menar jag den extremt korta bälgen mellan insuget och tryckröret (snabeln som du kallar den) som sitter precis vid gasspjället.
Var finns den att köpa, den är ovanligt kort, bred och t.o.m. lite oval.

Är lite osäker om den är otät, tänkte byta den.

mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#29 Post by patand »

lasse59 wrote:Var finns den att köpa, den är ovanligt kort, bred och t.o.m. lite oval.
Ingen aning... kolla med Porsche center kanske? Annars borde det gå att kränga på en rund (silikon)slang bara den är tillräckligt stor.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#30 Post by lasse59 »

patand wrote:
lasse59 wrote:Var finns den att köpa, den är ovanligt kort, bred och t.o.m. lite oval.
Ingen aning... kolla med Porsche center kanske? Annars borde det gå att kränga på en rund (silikon)slang bara den är tillräckligt stor.

Hittade billiga silikonslangar på od88.se
Dom har tydligen det mesta i slangväg.
1/4 av priset på Porsche.
Hoppas man får köpa så det inte bara är tillgängligt för återförsäljare, ska kolla mått och beställa.

mvh

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users