Hej!
En (förebyggande) undran: Vad är det som pågår med min vattentemp?
Termostat byttes för 500 mil sedan. Fläktarna fungerar.
När jag håller landsvägsfart, typ 110 km/h så vill nålen krypa uppåt mot översta vita strecket. Där håller den sig ... ngn millimeter under.
Om jag växlar upp från 5an till 3an sjunker tempen ganska så snart.
Pressar på bana så håller den sig lägre också i jämförelse!
Så det verkar vara varvtalsrelaterat ... är detta normalt/OK?
Mvh
Stephan
Vattentemperatur: Hög vid landsväg, låg vid bankörning
- Nahpets
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Vattentemperatur: Hög vid landsväg, låg vid bankörning
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Mårten
- Addict
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
Min temp varierar inte med varvtalet. Min känsla är att din vattenpump är dålig: vid låga varvtal pumpas för lite vatten runt och vid höga så räcker flödet till för kylningen.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
-
- S-Poster
- Bilmodell: 911 Gt3 Mk1
- Årsmodell: 1975
hej!
Ett liknande fenomen har jag också på min 951-86. När det är riktigt hett ute som t.ex förra veckan låg tempen upp mot det övre vita strecket. När det är svalt ute så håller sig tempen ok. På senaste bankörningen var tempen ok, något högre kanske men det kan ju vara normalt. Jag har beslutat att byta vattenpump samt termostat såklart. Byttes dock 1993 och har gått 8000mil sedan dess.
//Bojen,
varberg
Ett liknande fenomen har jag också på min 951-86. När det är riktigt hett ute som t.ex förra veckan låg tempen upp mot det övre vita strecket. När det är svalt ute så håller sig tempen ok. På senaste bankörningen var tempen ok, något högre kanske men det kan ju vara normalt. Jag har beslutat att byta vattenpump samt termostat såklart. Byttes dock 1993 och har gått 8000mil sedan dess.
//Bojen,
varberg