http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... sc&start=0
Nu börjar mitt äventyr ...
Efter en låååång tids uppehåll från Porsche 944 var det så äntligen dags.
Har ägt två Porsche 944:or tidigare (se
sidan 3 i denna länk för mer info om dem) och har alltsedan jag sålde den vita haft ett gott öga till modellen.
Men mycket annat har kommit i vägen. Många andra projekt (allt från bilar till hus till ... det mesta).
Men i går var det dags. För igår inhandlades ett stycke Porsche 944 Turbo.
En champagne-färgad bil, försedd med 968:ans mer linjesköna ytterhandtag och backspeglar, vita blinkers fram och på sidorna, samt en lackerad Cup-vinge snarare än den orignalmässiga gummivingen bak.
Därtill försedd med ... usch ... nu får jag skämmas här ...
Hrm ... Porsche-fälgar får det bli. Tänkte skriva Cup-fälgar först, men då hade man väl fått storstryk. Undrar om de inte hittas normalt på Boxstern?
Är det samma bultmönster (eller ens rätt antal bultar) modellerna emellan?
Då jag saknar både moral och samvete har jag här helt hämmingslöst stulit en bild från cyberspace. Sannolikt kommer jag brinna i helvetet för det i all evighet, men ...
Fälgen på bilden är snarlik de som sitter på min bil i alla fall (mina är dock inte kromade, tack och lov):

Bilen är även chippad (not saying that's a good thing, men ....) och försedd med lättare trimgodis som jag förstått det.
Har bara ägt bilen några timmar när detta skrivs, så hav förtröstan att jag inte kan specen utantill än.
Jag kan nog, ärligt talat, behöva en genomgång vad som sitter i min egen bil. Pinsamt nog, men ... Man vill ju veta vad man kör runt med.
Vissa grejer är uppenbara. Andra krävs nog just 944 turbo-kunskaper för att avgöra om det egentligen är flipp eller flopp.
Poängen är dock att bilen över lag verkar vara flipp. Min amatörmässiga bedömning är att den verkar vara rätt påkostad och "stylad" med rätt grejer. Spontant känns det som om någon här i klubben borde ha ägt eller åtminstone känna till denna bil sedan tidigare?
Jag kan omgående säga att skicket är ömse vin, ömse vatten.
Bilen ser verkligen helt okej ut och går riktigt hyfsat.
Jag kommer rätt nyligen från en utvändigt helt original Saab 99, dock försedd och registrerad med en rätt elak turbomotor under huven. 175 hästar och turbo sa Bilprovningen. Inte under 200 kusar och långt ifrån originalturbo säger jag. Men skvallra inte!
Sådan setup i såpass liten och lätt bil har gjort att jag inte blev nämnvärt paff över prestandan i 944:an.
Visst rör den på sig och rent av rätt duktigt! Men samtidigt kanske inte mer än någon annan 944 turbo borde göra? Vad vet jag? Jag har aldrig tidigare kört en 944 turbo ...
Säljarens prat om över 300 häst vet jag inte om jag ger mycket om.
Men, men ... Riktigt snabb är den i alla fall och det gör mig till en happy camper.
Bromsarna bettar riktigt bra. Jag kan inte i min fantasi föreställa mig att det som sitter på är originalbromsar, för de biter sig fast som bara den.
Och är det originalbromsar så ska Porsche ha all cred.
Kan inte minnas att någon av mina två tidigare 944:or ens var i närheten av att ha så bra hejdare!
Min förra 944:a (den vita) var ingen fröjd att i högre hastigheter köra över ojämnheter med. Då krävdes ett stadigt grepp om ratten och att du försäkrade dig om att både tupé och löständer satt fast ordentligt.
Kort sagt: Dämparna var tokslut.
Därför var det så glädjande att inse att chassit på denna 944 turbo faktiskt mathar prestandan.
Jag har en liten slingrig teststräcka i närheten där jag bor som jag brukar ha som någon form av norm för test av mer effektstinna bilar och har kört denna sträcka med allt från Saab 99:an till riktigt extrema värstingbilar. Näst senast skedde faktiskt i en Audi R8 V10 ...
Och som alltid, på internet, krävs det ju bildbevis, så ni finner dem i slutet av detta inlägg ...
Tillbaka till Porschen och nämnda teststräcka.
Det faktum att jag kan ligga på i ... låt oss nöja oss med att säga riktigt höga hastigheter utan att precisera det närmare ... på denna sträcka utan att behöva bromsa in nämnvärt eller vara orolig för nästa kurva gör att denna Porsche 944 definitivt fått mig på fall ...
Och då har jag ett och annat att jämföra med, på motsvarande sträcka, som sagt ...
Både prestanda, hejdare och väghållning? Nu börjar det likna något och då har jag inte ens kikat närmare på bilen än!
Men allt är inte frid och fröjd.
Vissa negativa saker på den både ska och måste åtgärdas och andra kommer tyvärr aldrig att kunna åtgärdas.
Det som ska åtgärdas är att popup-strålkastarna inte fungerar. De fungerade felfritt vid provkörningen, men med RH-garanti så var det ju lagom typiskt att de efter det inte behagade fungera så snart pengar var överlämnade och papper var skrivna.
Och givetvis upptäcker man det sådär 10-15 mil efter påbörjad resa hemåt igen.
En bra sak att kontrollera då är förstås säkringarna, som vad jag förstått sitter i motorrummet.
Då är det ju rätt bra om man öppnar huven. Det gjorde vi redan då bilen kontrollerades innan inköp. Eller, rättare sagt ... säljaren drog i spaken i kupén, så att huven ploppade upp. Jag öppnade därefter huven.
När jag själv, vid hemkomst, skulle återupprepa denna procedur slutade det med att jag fick handtaget för att poppa upp huven i handen.

Cirkus Bluff & Båg?
Mjae ... Det kommer krävas långt mycket mer än så för att jag ska kasta in handduken på denna bil.
Och faktum är att den fungerar klockrent. Dels hade jag nog en 20-25 mil hem och därtill ägnade jag kvällen åt att köra runt och bekanta mig med bilens uppförande. Och funktionen är det inget fel på.
Jag skrev att vissa negativa saker tyvärr aldrig kommer att kunna åtgärdas.
En av dessa är beteendet på sina medtrafikanter (eller var det "mottrafikanter"?).
Som alltid när man kör en lite roligare bil som sticker ut så ska "alla" i sina helt vanliga personbilar rejsa, hetsa och göra allt för att man ska trycka till lite extra på gasen.
Porsche 944 turbo - inget undantag (kom säkert inte som någon nyhet, men ...).
Jag är ingen vän av spontanrejs ute på allmänna vägar. Ironiskt nog är jag, detta till trots, heller ingen aktiv banträffs-besökare.
Ibland inbjuder dock situationerna till att trycka till lite extra med högerfoten, men alltför ofta inte.
Och när Kalle Kula i sin helt normala personbil gång på gång på gång blir så akterseglad så att det nog vore befogat att klocka honom med en månadskalender, men likt förbannat kommer ångande i full kareta varje gång man slår av för att sedan ligga och verkligen slicka röven på min bil .... Då är det inte så kul längre.
Jag har ännu inte funderat ut vartåt resan med min nyvunna kärlek ska gå. Bara köra och njuta eller baninriktning ...
Bilen har definitivt potential till både och, men kanske i synnerhet det sistnämnda.
Följaktligen vet jag inte exakt vilken inriktning detta "projekt" kommer att få.
Jag har ju inte ens kommit på något flashigt projektnamn ännu. Ännu mindre fått tummen ur och plåtat upp bilen. Har hört att det är en dödssynd att skapa sådana här trådar utan bilder, så ska se vad jag kan åstakomma under veckan här.
Resan börjar nu.
Fridens liljor ...
Att bli fortsättad ...