924 Turbo 931 -79

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Ronnie79
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2008-05-08 20:28:07
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Rättvik
Contact:

924 Turbo 931 -79

#1 Post by Ronnie79 »

Köpte mig en risig 924 Turbo som är 944 breddad. Tanken var från början att bara köpa en billig bruksbil att ha på grusvägen till och från jobbet. Gärna som var skattebefriad eftersom vi redan har 6 andra bilar (Bl.a. BMW E30 650hk, BMW 523 Touring, 2st expeditionsutrustade Toyota Land cruisers) och är mycket utomlands och för snåla för att vilja betala skatt på alla. Ville gärna ha nåt lite roligare så när jag såg denna på annons blev jag såld. :D

Men det blev till att köpa grisen i säcken, kass bränslepump och mycket anliggande bromsar omöjliggjorde en provkörning. Ser ut som F-n i lacken och sprucken ruta men inte mycket rost och hyfsat fräsch invändigt.

Dom anliggande bromsarna var enkelt fixat med en renovering av oken. Kastade dit en annan bränslepump och provstartade.
Blårök och gick ville inte gå över 3500varv. Efter att ha monterat platinastift så gick den som den skulle även på högvarv om man bortser från för lågt laddtryck.
Rejält synkrings skrap tå ettan och tvåan men efter lite försiktig provkörnig släpte det och vxl fungerar nu utmärkt! :)

Innan jag börjar ladda på så vill jag försäkra mig om att insprutningen fungerar någorlunda. Har mätt upp hur mycket varje spridare ger och det skiljde ca 10% men med ok spridarbild. Ska riva ner bränslefördelaren och rengöra.

Ny kamrem och olja och filter ska den också få.

Sen får vi se om jag kör som det är eller monterar flathead vw smidda Mahle kolvar eller bara byter ringar. River jag i den så får den även nya lager. Turbon har jag inte kikat på än men den tar jag nästan för givet att den skall bytas.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
www.4x4overland.se

931 -79

Ronnie79
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2008-05-08 20:28:07
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Rättvik
Contact:

Komptest

#2 Post by Ronnie79 »

Gjorde komptest igår:

Varmkörd torr:

1 8,2
2 7,8
3 7,8
4 8,3

Med en skvätt olja i loppen:

1 9,2
2 9,0
3 9,0
4 9,3

Inga höjdarsiffror enligt min mening men bilen är ju 30år. Vad tror ni, slitna ringar eller brustna?

Den blåryker för övrigt inte när den är kall men så fort den blir varm så börjar det mest på tomgång. Då börjar det även puffa lite rök ur oljeavskiljaren till vevhusventilationen. (Som ska rengöras vid tillfälle)
Kan inte se nån blårök när jag kör men det känns mest som det är pga sikten bakåt...
www.4x4overland.se

931 -79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Porsche 924 Turbo 931 -79

#3 Post by patand »

Ronnie79 wrote:Innan jag börjar ladda på så vill jag försäkra mig om att insprutningen fungerar någorlunda. Har mätt upp hur mycket varje spridare ger och det skiljde ca 10% men med ok spridarbild. Ska riva ner bränslefördelaren och rengöra.
Du kan ställa bränslemängden per spridare direkt på bränslehuvudet. Det är nog mycket bättre än att öppna upp huvudet då det alltid finns en risk att något går galet när man öppnar dessa. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Komptest

#4 Post by patand »

Ronnie79 wrote:Inga höjdarsiffror enligt min mening men bilen är ju 30år. Vad tror ni, slitna ringar eller brustna?
Tycker det såg hyfsat ut. Relativt jämt komp mellan cylindrarna.

Gör en leakdown test så kan du säkrare få reda på om det är dåliga ringar osv. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Re: Komptest

#5 Post by headline »

Nja jæmna siffror men jæmt slitet sæger jag! En diff på øver 10% mellan torrt och oljefyllt tycker inte jag ær sådær kanon på varm motro. Detta test får ju ingen direkt påverkan annat æn på læckage mellan kolv/cylinder så jag skulle inte bli førvånad øver brustna och/eller slitna ringar.

Kul bil førresten! :D
patand wrote:
Ronnie79 wrote:Inga höjdarsiffror enligt min mening men bilen är ju 30år. Vad tror ni, slitna ringar eller brustna?
Tycker det såg hyfsat ut. Relativt jämt komp mellan cylindrarna.

Gör en leakdown test så kan du säkrare få reda på om det är dåliga ringar osv. :)
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Ronnie79
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2008-05-08 20:28:07
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Rättvik
Contact:

#6 Post by Ronnie79 »

Ja, vi får väl se hur det blir. Blir väl att göra nånting åt kompressionen/blåröken. Men just nu fokuserar jag på bränslesystemet.

Har rengjort bränslefördelaren och fått den att flöda jämnt i alla spridarna.
Tyvärr droppar det lite från spridarna utan att mängdskivan trycks ner så jag behöver nog byta spridarna, ska testa köra med injectioncleaner ett tag först och se om det mot förmodan hjälper.
Tänkte även städa bort "deceleration valve", verkar meningslöst att ha den kvar, vill hellre att varvet ska trilla ner till tomgångsvarv direkt.

Satt och läste på 924board.org där dom skrev att att det ska klicka från dumpventilen när man "torrvarvar". Jag hör ingenting så jag kanske ska ta och plocka ner den också, eller rent av plugga den och sätta dit en annan. Ska den höras tydligt?
www.4x4overland.se

931 -79

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by gegge »

Testa ett par liter E85, etanolen löser upp det mesta av bensinhartserna. Har sett tips på att öppna spridarna med en ögla sytråd och back-blåsa med tryckluft. Sista lösningen är ultraljudstvätt från Kjell&Company. Nya spridare är dyrt när det finns beggade - konstruktionen är väl nästan outslitlig gissar jag.

Min dump är inte frisk, men den rasslar på tomgång och slår ordentligt då man släpper gasen. Frågan är om din har fastnat öppen med tanke på att den laddar så pass lite..?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Ronnie79
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2008-05-08 20:28:07
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Rättvik
Contact:

#8 Post by Ronnie79 »

Efter att ha gjort en genomgång av bränslesystemet och justerat in bränslefördelaren och bytt backventil till soppapumpen fick jag bilen att starta lätt och gå riktigt rent genom hela registret. :)
Har även monterat laddtrycksmätare och laddtrycksreglering. Laddar nu 0.8 i väntan på att IC ska monteras.

Men idag när jag skulle starta bilen och köra in den i verkstaden så gick den bara på tre cylindrar, 4ans spridare flödar helt plötsligt hej vilt.

Behöver ha tag på spridare, helst begagnade. Nån som har några liggandes?
www.4x4overland.se

931 -79

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#9 Post by Bathory »

Jag har några liggande.
Vart bor du? (fyll gärna i din profil med stad)
Jag vet inte skicket dock men dom fungerade på min för 3 år sedan.
Har liggat på hyllan sedan dess.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Ronnie79
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2008-05-08 20:28:07
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Rättvik
Contact:

#10 Post by Ronnie79 »

Gött! Jag PM:ar dig.
www.4x4overland.se

931 -79

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

#11 Post by Henka »

Jag har också nån spridare liggandes om du vill ha nån på närmare håll.

/Henka
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

Ronnie79
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2008-05-08 20:28:07
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Rättvik
Contact:

#12 Post by Ronnie79 »

Upptäckte idag att min bränslefördelare/bränslehuvud inte var riktigt. Startar jag pumpen utan att ha motorn igång och utan spridarrören på så flödar den över. Framförallt i ett av hålen(4an) där det sprutar hej vilt.
Den flödade exakt jämnt för några dagar sedan. Suck... :(

Plockade ner den och fann en o-ring som var kass, fick inte tag i bensintåliga o-ringar i rätt dimension så jag satt i en begagnad oring från en BMW K-jet.
Testade igen, ännu värre. Två som det var fontäner ifrån!
Ner med den igen, en annan o-ring som hade gett sig...

Nån som vet om man kan köpa nån renoveringsats eller har en begagnad bränslefördelare/bränslehuvud att sälja till mig?
www.4x4overland.se

931 -79

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

#13 Post by een »

Jag har ett komplett K-jet liggandes. PM:a om du är intresserad.
Daniel Eén

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

Ronnie79 wrote:Upptäckte idag att min bränslefördelare/bränslehuvud inte var riktigt. Startar jag pumpen utan att ha motorn igång och utan spridarrören på så flödar den över. Framförallt i ett av hålen(4an) där det sprutar hej vilt.
Den flödade exakt jämnt för några dagar sedan. Suck... :(

Plockade ner den och fann en o-ring som var kass, fick inte tag i bensintåliga o-ringar i rätt dimension så jag satt i en begagnad oring från en BMW K-jet.
Testade igen, ännu värre. Två som det var fontäner ifrån!
Ner med den igen, en annan o-ring som hade gett sig...

Nån som vet om man kan köpa nån renoveringsats eller har en begagnad bränslefördelare/bränslehuvud att sälja till mig?
Trist men som jag sa tidigare:
patand wrote:Det är nog mycket bättre än att öppna upp huvudet då det alltid finns en risk att något går galet när man öppnar dessa. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Tog bort ordet "Porsche" ur rubriken på tråden så den följer standarden.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users