How-to Kamrem sökes+frågor!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

How-to Kamrem sökes+frågor!

#1 Post by Henka_E »

Söker man efter ordet kamrem så är det en medlems namn som omnämns väldigt många gånger och i mer eller mindre ironiska ordalag poängteras det att nämnda medlem inte ännu skrivit denna how-to - så, finns det en how-to på forumet som beskriver hur man byter kamrem?

Jag är lite inne på att jag kan åka på det nu och jag behöver veta hur mycket man ska spänna kamremmen. Tycker det verkar ganska myckets om overkill med special vekryiget 90-nånting. Har sett att andra skrivit om 90-graders metoden - alltså att man med tummen och pekfingret ska kunna vrida remmen 90 grader när den är spänd. Såg att det bara var "pre-tensioning" enligt Clarks garage. Kan det vara så känsligt på 944?? Finns väl inte en motor i världen där det är så noga i såfall. Vad göra?

Finns ju dock ett problem med 90-metoden - man är ju olika stark i fingrarna... Men återigen - har ju bytt på Golfar tidigare och aldrig haft nåt haveri. Kan det skilja så mycket?

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Läs på tex clarks garage om hur man gör. Har man rätt känsla går bytet bra utan specialverktyg, det gäller dock att ha det för det blir ju lite dyrt annars ;)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#3 Post by Isse »

Det finns bara en sak att tänka på, en av rullarna, vill minnas en tomgångsrulle skall ligga ínom vissa värden. Det skall finns en clearens på 0,1mm mellan denna och remmen samt att remmen skall ha en clearens på 0,5mm till en annan rulle. Det var något år sedan man gjorde det och har tyvärr förlagt pdf som beskriver detta. Någon annan på forumet har säkert den beskrivningen.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#4 Post by bergodalvana »

var på remmen ska man göra "90 graders" metoden? Den måste ju vara olika hård beroende hur långt isär rullarna är.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#5 Post by tkgb »

Man brukar alltid vad jag vet vrida remmen i mitten, där avståndet är som längst mellan remhjulen.

mvh tommy

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#6 Post by Nahpets »

Isse wrote:Det finns bara en sak att tänka på, en av rullarna, vill minnas en tomgångsrulle skall ligga ínom vissa värden. Det skall finns en clearens på 0,1mm mellan denna och remmen samt att remmen skall ha en clearens på 0,5mm till en annan rulle. Det var något år sedan man gjorde det och har tyvärr förlagt pdf som beskriver detta. Någon annan på forumet har säkert den beskrivningen.
Den du pratar om är en av löprullarna till balansremmen.

Mvh
Stephan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]