Söker man efter ordet kamrem så är det en medlems namn som omnämns väldigt många gånger och i mer eller mindre ironiska ordalag poängteras det att nämnda medlem inte ännu skrivit denna how-to - så, finns det en how-to på forumet som beskriver hur man byter kamrem?
Jag är lite inne på att jag kan åka på det nu och jag behöver veta hur mycket man ska spänna kamremmen. Tycker det verkar ganska myckets om overkill med special vekryiget 90-nånting. Har sett att andra skrivit om 90-graders metoden - alltså att man med tummen och pekfingret ska kunna vrida remmen 90 grader när den är spänd. Såg att det bara var "pre-tensioning" enligt Clarks garage. Kan det vara så känsligt på 944?? Finns väl inte en motor i världen där det är så noga i såfall. Vad göra?
Finns ju dock ett problem med 90-metoden - man är ju olika stark i fingrarna... Men återigen - har ju bytt på Golfar tidigare och aldrig haft nåt haveri. Kan det skilja så mycket?
How-to Kamrem sökes+frågor!
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Det finns bara en sak att tänka på, en av rullarna, vill minnas en tomgångsrulle skall ligga ínom vissa värden. Det skall finns en clearens på 0,1mm mellan denna och remmen samt att remmen skall ha en clearens på 0,5mm till en annan rulle. Det var något år sedan man gjorde det och har tyvärr förlagt pdf som beskriver detta. Någon annan på forumet har säkert den beskrivningen.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
var på remmen ska man göra "90 graders" metoden? Den måste ju vara olika hård beroende hur långt isär rullarna är.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Den du pratar om är en av löprullarna till balansremmen.Isse wrote:Det finns bara en sak att tänka på, en av rullarna, vill minnas en tomgångsrulle skall ligga ínom vissa värden. Det skall finns en clearens på 0,1mm mellan denna och remmen samt att remmen skall ha en clearens på 0,5mm till en annan rulle. Det var något år sedan man gjorde det och har tyvärr förlagt pdf som beskriver detta. Någon annan på forumet har säkert den beskrivningen.
Mvh
Stephan
Who is online
Users browsing this forum: No registered users