- (bytte) korkpackningen 928 105 189 02. Den fanns inte utan tidigare ägare hade använt packningsmassa. Den sprack undervintern och olja rann ned på grenrören. Innan jag fattade vad det var trodde jag säsongen var över för min del.
Att byta var en upplevelse, fick samma manodepressiva känsla som när jag skulle byta servotryckslangen tidigare. Trångt som ... njaaa ... det lämpar sig inte här. Men aj aj aj vad jag bökade. Den understa bulten som skulle in ... den gav sig till slut. Drog åt med fingerkänsla. Efter första körningen så var packningen redan blöt upptill.
- Efter korkpackningen, bytte jag även min BOV. Startade jag upp motorn och gled ut för en tur i mörkret. Hoppades på att laddtrycket skulle hitta hem ... Kul! Ingen olja på grenrören. Packningen gjorde sitt jobb, men laddet tyckte jag inte var detsamma. Började meka med wastegastens kontrollslang. Kopplade loss pluggade igen och ut igen ... oooooch jävlar vad det susade till i motorrummet! Hela kroppen rös till och laddet nådde utan problem 1 bar absolut tryck. Inget väsentligt fel på wastegaten alltså! Ni som försöker detta ... var försiktig med Hamiltonfoten.
- Skapade en tråd om det saknade laddtrycket: forum/viewtopic.php?t=18596 .
- Tänkte att jag skulle provtrycka systemet åtminstone en gång till innan jag fortsätter och börjar riva grenrör. Men först så gick jag igenom alla de, små vakuumslangar. Började blåsa i BOV slangen (se refererande bild i länken ovan) och hujedamig jag tyckte jag hörde ett pys! Glad och inspirerad som få började jag koppla loss och blåsa hit och dit. Passade även på att spräcka några kärl i skallen. Till min besvikelse ... läckan kunde härledas in i insugsgrenröret där slangen till KLR sitter monterad = INGEN läcka.

- Ok ... men nu ska skiten dras åt ... samtliga vakuumslangar med anslutningar gicks igenom och strappade med svarta buntband

- Lossade banjobulten till ingående IC rör och blåste i den ... luft flödade utan problem till WGn. Helt normalt då detta skulle motsvara "limp mode", dvs ej ladd mer än 1,2 bar absolut tryck.
Smackade på min tryckadapter och började ladda på. Ökade sakta till 0,5 bar och kom samtidigt på att jag haft en så stor läcka i BOVen att det aldrig hunnit byggas upp ett anständigt tryck utan detta har bara pyst ut. Hur som helst, upp till 0,5 bar ... höll ett öga på tryckadaptern eftersom slangklämman till gummidamasken såg misstänkt, otillräckligt åtdragen ut ... gick inte mer då den redan var maxad. Fett med dimma av YES och vatten med sambons blomspruta. Fann tre läckor, varav 1 kan räknas som större.
1. I TPSen, spjällhusgivaren. Större läcka.
2. "Tomgångsskruven" i spjällhuset. Läckte saaaakta.
3. Min tidigare lagning av grenröret

Edter trycktestningen upptäckte jag att tryckadaptern börjat dela på sig ...

- Nu visste jag att trycket skulle har bättre förutsättningar för att kunna byggas upp.

Passade på att tvätta taktventilens poler med oxidcleaner.
- Återmontering av pysventil! Ställde den så att noll läckage gällde. Ut på vägen ...

Laddade inte mer än 0,6 bar ... ok ... släppte på pysventilen och lät den flöda fullt. Med trean i och fullas så nådde jag nära 0,75 bar. Trycket har ökat i jämförelse med tidigare .. så lite framsteg.
- Så slutsats så här långt: inriktning på taktventil ska göras samt montering av trimchip som är bekräftat ska vara trimchip. Idag sitter det ngt chip som jag inte har en aning om. Om laddet fortfarande strular med det nya chipet så skulle jag kunna säga att taktventilen kommer att ligga riktigt risigt till!
- Tänkte lägga upp den där förbenade korkpackningen! Den är inte i skala utan det fårman fixa själv. Packningen har art nr: 928 105 189 02 och kostar 15 kr på PC. Men ... har man ett barn eller har gått medialinjen så är det bara att copy/paste som en riktig pirat!
- För övrigt ... har inte kört mer än 2 mil med bilen ... trots det så dammar mina PFC97or riiiktigt gött!

Mvh
Stephan